Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,19%
USD / PLN3,99+0,04%
CHF / PLN4,43+0,41%
GBP / PLN5,04+0,09%
EUR / USD1,08-0,24%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 832,44+0,18%
S&P 5005 260,60+0,23%
ROPA BRENT86,92+1,42%
ROPA WTI83,08+1,66%
ZŁOTO2 219,98+1,29%
SREBRO24,85+1,14%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jak zalogować się do extranetu pzpn

Crowdfunding w Polsce ma się naprawdę dobrze - dziś bez większego problemu możesz zainwestować w młode i innowacyjne firmy, a także w bardziej nowatorskie przedsięwzięcia. Mowa chociażby o tokenizacji beczek whisky, zakupie udziałów we włoskiej winnicy czy… inwestowanie w przyszłą karierę sportową młodych piłkarzy. Projekt Sportis Pro, który właśnie rozpoczął zbiórkę funduszy na platformie Mosaico, chce stokenizować 5000 potencjalnych następców Roberta Lewandowskiego, dając posiadaczom tokenów możliwość czerpania przyszłych zysków z rozwoju młodych piłkarzy. Jak dotąd jest to jedna z najbardziej oryginalnych zbiórek funduszy na polskim rynku crowdfundingowym. Jakie są założenia projektu Sportis Pro, co oferuje swoim inwestorom i czy warto się nim zainteresować?

 

Inwestycja w młodych piłkarzy

Sportis Pro to projekt należący do klubu Sportis SFC Łochowo, zrzeszający akademie piłkarskie na terenie całego kraju w formie konsorcjum. Jego celem jest wyselekcjonowanie i wykształcenie młodych zawodników, którzy mają szansę na międzynarodową karierę piłkarską. W ramach projektu crowdfundingowego Sportis Pro stokenizuje 5000 młodych, obiecujących zawodników, którzy w przyszłości mogą stać się czołowymi piłkarzami europejskich drużyn. Każdemu zawodnikowi będzie odpowiadał jeden token o nazwie TRANSFER, dlatego też inwestycja w token jest wsparciem finansowym w rozwoju młodego piłkarza. Inwestorzy otrzymają w zamian udział w przychodach generowanych przez przyszły transfer zawodnika, a także dalsze transfery do kolejnych klubów, w ramach mechanizmu opłaty solidarnościowej. Mimo tego, że pojedynczy token będzie odpowiadał jednemu zawodnikowi, ryzyko inwestycyjne jest zredukowane poprzez proporcjonalny podział przyszłych przychodów na wszystkie wyemitowane tokeny - mówiąc prościej, nabywcy tokenów TRANSFER nie inwestują w konkretnych zawodników, lecz w cały „koszyk” młodych, obiecujących piłkarzy. Statystyka jest bowiem nieubłagana - z grupy 5000 stokenizowanych wybrańców większość zapewne nie zostanie zawodowymi piłkarzami, istnieje jednak prawdopodobieństwo, że wśród nich znajdą się następcy Lewandowskiego, Milika czy Piątka. To zaś może zapewnić inwestorom spore, wieloletnie zyski.

Sportis Pro chce przeznaczyć środki pozyskane w ramach sprzedaży tokenów głównie na zakup sprzętu specjalistycznego do testowania i szkolenia zawodników (25%) oraz promocję stokenizowanych podopiecznych na rynkach zagranicznych (20%). Pełny wykaz przeznaczenia środków ze sprzedaży tokenów znajduje się w tabeli poniżej.

Reklama

 

Szczegóły kampanii Sportis Pro

W ramach zbiórki funduszy w postaci sprzedaży tokenów na platformie Mosaico, Sportis Pro chce pozyskać od 1,2 mln do 4 mln złotych. Liczba oferowanych tokenów o nazwie TRANSFER odpowiada liczbie stokenizowanych zawodników i wynosi 5000. Cena tokenu podczas kampanii jest stała i wynosi 800 PLN za sztukę, nie ma jednak obowiązku zakupu pełnych tokenów - najmniejsza możliwa inwestycja to równowartość 1/16 wartości tokenu, czyli 50 PLN. Sportis Pro zakłada minimalny próg zbiórki na poziomie 35%, czyli 1750 sprzedanych tokenów o łącznej wartości 1,4 mln PLN. W przypadku, w którym nie wszystkie tokeny zostaną sprzedane podczas kampanii, twórcy Sportis Pro zakładają możliwość zmniejszenia liczby stokenizowanych zawodników z docelowych 5000.

Kampania crowdfundingowa Sportis Pro na platformie Mosaico rozpoczęła się w czwartek 8 kwietnia i potrwa do końca 2021 r.

Projekt oferuje przyszłym posiadaczom tokenów cztery pakiety inwestorskie, które - w zależności od liczby zakupionych tokenów - wiążą się z dodatkowymi bonusami:

  • W przypadku inwestycji od 6000 PLN (od 7,5 tokenów) inwestor otrzyma piłkę z podpisem ambasadorów projektu
  • W przypadku inwestycji od 12 000 PLN (od 15 tokenów) inwestor otrzyma dodatkowo spersonalizowaną koszulkę piłkarską dla tokenariuszy
  • W przypadku inwestycji od 24 000 PLN (od 30 tokenów) inwestor otrzyma dodatkowo buty piłkarskie z możliwością personalizacji
  • W przypadku inwestycji od 48 000 PLN (od 60 tokenów) inwestor otrzyma dodatkowo bilet na jeden z meczy Ligi Mistrzów
Reklama

Tokeny TRANSFER technologicznie oparte są na sieci Ethereum (najpopularniejszy standard ERC20), można więc zabezpieczyć je na każdym kompatybilnym portfelu ETH, po zakończeniu kampanii crowdfundingowej będą one również notowane na giełdzie Kanga Exchange.

 

Co Sportis Pro oferuje posiadaczom tokenów TRANSFER?

Na samym początku warto zaznaczyć, że projekt ma charakter co najmniej średnioterminowy, z założeniem dłuższego horyzontu inwestycyjnego, nie będzie więc odpowiedni dla osób liczących na szybki zysk. Posiadacze tokenów TRANSFER będą mogli liczyć na 40% udział w przychodach generowanych przez akademię Sportis Pro z tytułu wyszkolenia zawodników. Do przychodów zaliczane są:

  • transfery bezpośrednie piłkarzy do innych klubów (z konsorcjum Sportis Pro)
  • Ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika
  • Udział w opłatach solidarnościowych PZPN i FIFA (ułamek wartości transferu wypłacany w przypadku przejścia zawodnika, który w przeszłości szkolił się w Sportis, do innego klubu. Opłatę przekazuje klub, do którego przechodzi wychowanek Sportis, bez względu na to w ilu klubach później grał)

Pierwsze transfery zawodników planowane są na 2025 r., choć na razie trudno oszacować jakie przyniosą przychody. Bez względu na wysokość przychodów, mechanizm dochodu pasywnego dla posiadaczy tokenów TRANSFER będzie taki sam - 40% kwoty wygenerowanych środków będzie wypłacane proporcjonalnie pomiędzy tokenariuszy, którzy w momencie dystrybucji ulokują swoje tokeny na osobistych kontach Proof of Stake na giełdzie Kanga Exchange (tokeny poza kontami PoS w momencie wypłaty przychodów nie będą brać udziału w podziale). Wypłata udziału w przychodach będzie odbywać się za pośrednictwem tokenu Omega PLN, który jest stable-coinem, odzwierciedlającym wartość polskiego złotego, stworzonym przez Kanga Exchange. Wypłata udziału w przychodach w formie tokenu powiązanego z wartością PLN pozwala na uniknięcie 19% podatku od dochodów kapitałowych - obowiązek podatkowy pojawia się dopiero przy wymianie wirtualnej waluty na walutę fiducjarną.

Istotnym aspektem podziału przychodów z posiadaczami tokenów TRANSFER jest udział w przyszłych opłatach solidarnościowych dla Sportis. Oznacza to, że zawodnicy, którzy zostaną przetransferowani do innego klubu w przyszłości również budować dochód pasywny tokenariuszy Sportis Pro. Mechanizm solidarnościowy zakłada bowiem, że klub przyjmujący do siebie nowego zawodnika, przekazuje odpowiednią część wartości kontraktu wszystkim poprzednim klubom, dla których ten wcześniej grał, w tym również macierzystemu ośrodkowi szkoleniowemu. To oznacza, że z 5000 stokenizowanych młodych piłkarzy zaledwie kilku, którzy zaczną grać w liczących się europejskich klubach, może zapewnić wielokrotny zwrot z inwestycji posiadaczom tokenów TRANSFER właśnie ze względu na udział w opłatach solidarnościowych PZPN i FIFA.

Reklama

Oczywiście, kariera sportowca nie trwa wiecznie, dlatego też żywotność tokenów TRANSFER została ustalona na 20 lat od zakończenia kampanii crowdfundingowej - do 2042 r. ich posiadacze będą uprawnieni do udziału w przychodach ze stokenizowanych zawodników Sportis Pro.

W przypadku, w którym posiadaczowi tokenów zależy na jak najszybszym spieniężeniu inwestycji, Sportis Pro oferuje wykup części tokenów po 3 latach od rozpoczęcia kampanii (2024 r.) po sztywno ustalonej cenie 116% w stosunku do ceny emisyjnej. Oznacza to skup tokenów od zainteresowanych inwestorów po cenie 928 PLN za sztukę, czyli z 16% zyskiem po trzech latach.

 

Więcej na temat projektu Sportis Pro dowiesz się z mojej rozmowy z twórcami inicjatywy, Marcinem Krzywickim oraz Sebastianem Zielińskim:

Reklama

 

Kampania Sportis Pro na platformie Mosaico:

SPRAWDŹ

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z jak zalogować się do extranetu pzpn