Zapraszamy na kolejny odcinek programu satyryczno-edukacyjnego Spółki czy spod Lady, który poświęcony jest zjawisku Window Dressing, czyli sytuacjom w którym spółki przed debiutem giełdowym „podkręcają” swoje wyniki finansowe, co skutkuje spadkiem dynamiki rozwoju i rozczarowaniem akcjonariuszy już po IPO.
Co sprawia, że spółka po debiucie ma większe szanse na giełdowy sukces?
- Goldman Sachs przeanalizował 4481 IPO z ostatnich 25 lat na amerykańskiej giełdzie
- Badacze wyodrębnili 5 czynników, które statystycznie zwiększają lub zmniejszają szanse spółki na giełdowy sukces
- Z badań wynika, że wiek spółki nie ma bezpośredniego wpływu na sukces po debiucie
- Młodsze firmy (niż 5 lat od założenia) najczęściej mają wyższą dynamikę wzrostu przychodów (średnio 50% wyższą po pięciu kwartałach), spółki w wieku od 5 do 15 lat po 5 kwartałach od IPO zanotowały średni wzrost przychodów o 30%, a starsze niż 15 lat o 19%
- Firmy technologiczne w USA decydują się coraz później na IPO (Microsoft 11 lat, Apple 4 lata)
- Wycena akcji podczas IPO
- badacze zauważyli prawidłowość, że ceny emisyjne akcji na rynku pierwotnym i cele finansowe spółek przygotowujących IPO rosną tuż przed recesją i pęknięciem bańki spekulacyjnej
- Droga do rentowności
- Inwestorzy czekają na to kiedy spółka osiągnie zyski
- Spółki, które w ciągu trzech pierwszy lat osiągały wzrosty przychodów o 40% (od 1 roku do 3) i odnotowały zysk netto statystycznie rosły na giełdzie
- Wzrost przychodów ze sprzedaży
Jak to wygląd