Reklama

Brak danych

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

genesis blok co to jest

Na świecie istnieje obecnie ponad 6700 różnych tokenów oraz walut wirtualnych, których rynkowa kapitalizacja przekracza 374 mld USD[1]. Od chwili powstania pierwszej kryptowaluty i wykopania pierwszego bloku danych (tzw. bloku genesis) w sieci BTC minęło 11 lat. Dekada zmieniających się trendów oraz technologicznych innowacji na stałe zmieniła sposób postrzegania rynku kapitałowego przez jego uczestników. Jednocześnie prawo wciąż próbuje nadążyć za tym rozwojem, a rok 2020 będzie ważnym okresem w rozwoju bardziej spójnego podejścia do krajowych oraz europejskich regulacji w zakresie aktywów kryptograficznych, w szczególności tych, które w świetle prawa stanowią instrumenty finansowe.

Okazuje się, że największym sprzymierzeńcem emitentów w procesie emisji kolejnych tokenów inwestycyjnych (ang. security tokens) jest brak jednolitego reżimu prawnego, który opisywałby dopuszczalność, przebieg oraz skutki prawne takiej emisji. Utrzymujący się stan niepewności prawnej dostrzegł Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), który już w 2019 r. radził, aby dokonywać indywidualnej oceny każdego tokena w celu ustalenia, czy jego istnienie jest regulowane obowiązującymi przepisami rynku finansowego (np. MiFID 2, MAR, Rozporządzenie prospektowe)[2].

To stanowisko podtrzymał zresztą Przewodniczący ESMA, Steven Maijoor, podczas czwartej dorocznej konferencji poświęconej zagadnieniom FinTech, która odbyła się 3 marca 2020 r. w Brukseli[3]. Przyjęte przez ESMA niewiążące wytyczne są rezultatem głębszego problemu dotykającego rynek kapitałowy w UE, który polega na tym, że każde z państw członkowskich nieco inaczej zdefiniowało pojęcie instrumentu finansowego w trakcie transpozycji MiFID 2[4] do swojego krajowego porządku prawnego. Podczas gdy niektóre państwa stosują zamkniętą listę przykładowych instrumentów, inne opierają się na szerszej interpretacji przepisów MiFID 2, otwartej na nowe rodzaje instrumentów. Stwarza to istotne wyzwanie zarówno dla regulacji problemu kryptoaktywów, jak i dla objęcia ich nadzorem. W konsekwencji możliwość natywnej emisji instrumentu finansowego w formie tokena inwestycyjnego, a także zakres nadzoru nad taką działalnością, może różnić się w poszczególnych państwach UE w zależności od przyjętej definicji instrumentu.

Wpływ na obrót gospodarczy mozaiki krajowych przepisów, wspieranej unijnymi regulacjami i stanowiskami, doskonale obrazuje sytuacja niemieckiego projektu Fundament[5] oraz zainicjowanej przez Facebook koncepcji globalnego stablecoina o nazwie Libra[6]. Spółka Fundament otrzymała w lipcu 2019 r. zgodę BaFin[7] na publikację prospektu oraz emisję obligacji o wartości 250 mln EUR, reprezentowanych wyłącznie przez Fundament Tokeny[8]. Jednocześnie w grudniu 2019 r. Rada Unii Europejskiej oraz Komisja wspólnie stwierdziły, że żadne globalne rozwiązania kryptowalutowe typu „stablecoin” nie powinny być dostępne w UE, dopóki wyzwania prawne, regulacyjne i nadzorcze oraz ryzyka z tym związane nie zostaną odpowiednio zidentyfikowane i rozwiązane[9].

Reklama

Definicja instrumentu finansowego oraz prawidłowa kwalifikacja prawna tokena inwestycyjnego z perspektywy istniejących krajowych przepisów ma niebagatelne znaczenie dla jego bytu prawnego. Zbyt wąska może na przykład wyłączyć spoza regulacyjnej percepcji państwa tokeny hybrydowe, czyli takie, które łączą w sobie różne cechy (np. płatnicze i udziałowe). Natomiast brak zgodności tokena z przepisami dotyczącymi formy instrumentu może skutkować nieważnością tokena, który został wydany w celu inkorporowania praw z takiego instrumentu finansowego. Wobec tego token wyemitowany na przykład w standardzie ERC-20, który nie spełnia warunków określonych w ustawie dla akcji, nie może skutecznie inkorporować uprawnień, jakie ustawa przypisuje akcji.

Potrzebę rozmowy na tematu obrotu kryptoaktywami, wobec braku systemowych rozwiązań, zasygnalizowały już EBA[10], OECD[11], Parlament Europejski[12] oraz niedawno polski UKNF[13], który 16 lipca 2020 r. przedstawił projekt własnego stanowiska, dotyczący kwalifikacji prawnej wydawania i obrotu aktywami cyfrowymi opartymi na technologii blockchain, w tym kwalifikacji tokenów inwestycyjnych. Konsultacje publiczne Komisji Europejskiej zakończone 19 marca 2020 r. dały natomiast początek debacie na temat jednolitych ram prawnych dotyczących rynku kryptoaktywów w Unii Europejskiej[14].

Powyższe inicjatywy prowadzą do wniosku, że czasy swobodnej interpretacji tego, jak tokenizować instrumenty finansowe, czym jest token inwestycyjny oraz jakiemu nadzorowi regulacyjnemu taki token podlega, powoli dobiegają końca.

  1. Źródło: https://coinmarketcap.com (dostęp: 03.09.2020).

  2. ESMA, „Advice on Initial Coins Offerings and Crypto-Assets”, styczeń 2019, https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma50-157-1391_crypto_advice.pdf , str. 5.

  3. Przemówienie Przewodniczącego ESMA Stevena Maijoora podczas FinTech and Regulation Conference w dniu 3 marca 2020 r. https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma50-164-3187_speech_esma_chair_afore_brussels_03_03_20.pdf str. 5.

  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE. Tekst mający znaczenie dla EOG.

  5. https://assets.ctfassets.net/jx4jsuk9pr9d/a3TFxvhKpI8DZdJQaeuzA/0b5b0658339b812467b306317c84f7bc/Fundament_WpP.pdf

  6. White Paper v2.0 Libra https://libra.org/en-US/white-paper/#the-libra-association.

  7. Niemiecki organ nadzoru nad rynkiem finansowym.

  8. https://portal.mvp.bafin.de/database/VPInfo/prospekt.do?details=true&id=25958886&typId=40&bereich=3&cmd=zeigeProspektEmittentenSuche

  9. Komunikat Rady Unii Europejskiej oraz Komisji z dnia 5 grudnia 2019 r. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/12/05/joint-statement-by-the-council-and-the-commission-on-stablecoins/

  10. EBA, „Report with advice for the European Commission on crypto-assets”, styczeń 2019, https://eba.europa.eu/eba-reports-on-crypto-assets

  11. OECD, „The Tokenisation of Assets and Potential Implications for Financial Markets”, styczeń 2020, https://www.oecd.org/finance/The-Tokenisation-of-Assets-and-Potential-Implications-for-Financial-Markets.pdf

  12. Parlament Europejski, Departament Tematyczny ds. Polityki Gospodarczej, Naukowej i Jakości Życia „Crypto-assets - Key developments, regulatory concerns and responses”, kwiecień 2020, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/648779/IPOL_STU(2020)648779_EN.pdf

  13. UKNF, „Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie wydawania i obrotu kryptoaktywami. Projekt https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Stanowisko_UKNF_ws_wydawania_i_obrotu_kryptoaktywami_70296.pdf, 16 lipca 2020 r.

  14. https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12089-Directive-regulation-establishing-a-European-framework-for-markets-in-crypto-assets/public-consultation

Czytaj więcej

Artykuły związane z genesis blok co to jest