Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,17%
USD / PLN3,99-0,13%
CHF / PLN4,42-0,11%
GBP / PLN5,03-0,23%
EUR / USD1,08-0,04%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

forma płatności

Czasami nadchodzi moment, w którym przedsiębiorca jest zmuszony podnieść ceny swoich produktów. Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne, począwszy od podwyższanych podatków i opłat, z którymi musi uporać się sprzedawca, na rozmaitych wypadkach losowych kończąc. W dzisiejszym tekście podpowiadamy jak bezpiecznie podnieść ceny bez utraty klientów.

1. Bądź szczery wobec klienta

Nasz pierwszy punkt może niektórym wydać się zaskakujący, ale to rzeczywiście działa. Warto budować relacje z klientem w oparciu o pełną szczerość i przejrzystą komunikację. Kiedy wprost poinformujemy klientów o wyższej cenie, wielu z nich to po prostu zrozumie. Jak wynika z raportu Forrester, aż 60% klientów nie ma nic przeciwko zmieniającym się cenom, o ile wiedzą, skąd się wzięły.

Wskazówka: Przeciwną taktyką do wyżej wymienionej jest technika ledwo zauważalnej różnicy. W tym przypadku sprzedawca podnosi ceny artykułów stopniowo, tak żeby klienci nie zauważyli drastycznej podwyżki, która mogłaby ich zniechęcić do zakupu. Jeżeli natomiast podwyżka jest wprowadzana wedle przemyślanego harmonogramu i zostaje optymalnie rozłożona w czasie, klienci zbyt mocno tego nie odczują, a nasza sprzedaż nie powinna na tym działaniu ucierpieć.

2. Pokaż wartość sprzedawanego produktu

Jeśli nasza cena jest wyższa niż u konkurencji, najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić jest odpowiednie wyeksponowanie zalet oferowanego produktu.

Reklama

Producenci mogą na przykład podkreślać wyjątkowość swojego artykułu, wymieniając zalety, których nie oferują artykuły rywali. Właściciele marek powinni wskazywać szczególnie na takie cechy swojego towaru jak innowacyjność, wydajność czy trwałość. Możliwe jest również zwiększanie wartości danego produktu w oczach konsumenta poprzez podkreślenie ekskluzywności asortymentu. Można ten efekt uzyskać np. przy pomocy estetycznego opakowania, zdjęć wysokiej jakości czy też szczegółowych, dobrze skonstruowanych opisów.

Skuteczni sprzedawcy również powinni podkreślać zalety oferowanych produktów, choć lepiej pójść o krok dalej. Warto pokazać, że korzyści dla klienta wiążą się nie tylko ze zdobyciem konkretnego artykułu, ale również samym doświadczeniem zakupowym. Możemy eksponować m.in.

  • - bonusy (np. w postaci kart lojalnościowych)
  • - dogodny czas wysyłki
  • - korzystne warunki zwrotów
  • - doskonałą obsługę
  • - bezpieczeństwo transakcji
  • - różnorodne formy płatności

Tego typu komunikaty pomogą uświadomić klientom, że doświadczenie zakupowe również ma wpływ na wyższą cenę.

Pamiętajmy również, by w aukcjach lub podczas kontaktu z klientem posługiwać się językiem korzyści, aby klient zdawał sobie sprawę, że ma do czynienia z profesjonalnym sklepem sprzedającym produkty wysokiej jakości. 

3. Zachowaj zniżki

Gdy podwyższamy ceny, powinniśmy zadbać także o to, by klienci wciąż mieli możliwość polowania na specjalne okazje. Zachowanie ofert specjalnych pozwala konsumentom poczuć satysfakcję wynikającą z udanego zakupu i oszczędności. Dlatego też nie warto całkowicie zrezygnować ze zniżek, które zachęcają odwiedzających do zakupu, a dotychczasowych klientów do regularnego odwiedzania sklepu. W tym celu możemy np. oferować kody rabatowe dla najbardziej lojalnych klientów lub internautów, którzy zdecydowali się zapisać do naszego newslettera.

4. Monitoruj ceny

Reklama

Monitoring cen kojarzy się przede wszystkim z możliwością zorientowania się w trendach cenowych oraz utrzymywaniem optymalnego, niskiego poziomu cen.

Jednak specjalistyczne narzędzia do monitorowania cen w internecie, takie jak Szpiegomat, poinformują Cię również o sytuacjach, w których można bezpiecznie zwiększyć marżę bez stracenia wybranej pozycji w rankingu cenowym. Często dzieje się tak, że dany sklep oferuje jakiś artykuł najtaniej na rynku, a pomiędzy nim, a kolejną najtańszą ofertą występuje duża różnica cenowa. To znak, że ten produkt sprzedawany jest zbyt tanio i niepotrzebnie tracimy na nim część zysku. Dlatego też Szpiegomat posiada system alertów i powiadomień, który informuje użytkownika m.in. o możliwości bezpiecznego podwyższenia marży. Można również wykorzystać reguły automatyki cenowej, które wyręczą Cię w żmudnym procesie dostosowywania cen do wymagań rynkowych.

Co więcej, dzięki oprogramowaniu do monitoringu cen, możemy sprawdzić, jaki poziom cen jest w danym czasie optymalny. Analiza trendów cenowych pozwoli określić, jakie ceny mieszczą się w granicach normy, oraz porównać swoje oferty z innymi sklepami. Dzięki tym funkcjonalnościom, Twój sklep wciąż będzie cieszył się atrakcyjnymi cenami, dostosowanymi do obranej strategii oraz potrzeb konsumenta.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach, jakie Szpiegomat może przynieść Twojej firmie, umów się z nami na bezpłatne demo.

Czytaj więcej