Kolejny odcinek programu „Spółki czy spod lady”, tym razem o wyjątkowo ambitnym projekcie polskiego auta elektrycznego. Czy Izera to projekt komercyjny czy polityczny? Co tak naprawdę wiemy o "polskiej Tesli"? Oglądaj lub słuchaj nas na Spotify!
ElectroMobility Poland
- Spółka powołana w październiku 2016 r.
- Udziałowcami są Energa, Enea, PGE i Tauron (po 25%)
- Kapitał zakładowy 70 mln PLN (początkowo 30 mln)
- Jej celem statutowym jest „stworzenie w Polsce warunków do pojawienia się 1 mln elektrycznych aut do 2025”
- W listopadzie 2017 r. spółka podzieliła się wynikami badań na próbie 24 kierowców. Wynika z nich, że 1 produkcyjny samochód elektryczny ma mieć parametry:
- 4 miejsca
- Zasięg co najmniej 150 km
- Cenę ok. 60 000 PLN
- W kwietniu przejęcie ElectroMobility Poland zapowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska
- Wg ministra Kurtyki „projekt jest zbyt ważny, by nie otrzymał publicznego wsparcia”, ale będzie prowadzony jak przedsięwzięcie komercyjne
Izera - polska Tesla?
- Premiera dwóch prototypów miała miejsce 28 lipca 2020, wraz z prezentacją marki
- Pokazano dwa modele: kompaktowy hatchback T100 (jeżdżący prototyp) i SUV T100
- W grudniu 2020 poinformowano o tym, że fabryka Izery powstanie w Jaworznie (Śląsk) i ma zatrudniać 3000 pracowników
- Budowa fabryki rozpocznie się w trzecim kwartale 2021 i ma trwać ponad 2 lata, co oznacza, że produkcja rozpocznie się najwcześniej na początku 2024
- W pierwszym roku ma powstać 60 tys. sztuk
- Budowa fabryki ma pochłonąć 5 mld PLN
- Nie wiadomo jakie będą koszty wprowadzenia auta do produkcji
- Hybrydowa sieć sprzedaży (showroomy i internet, jak Tesla) + warsztaty dealerskie
- Ma być tanio, ale nie wiadomo co to dokładnie znaczy
- Finansowanie w formie ratalnej i leasing
- Czy to projekt biznesowy czy polityczny?