Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,01%
USD / PLN3,99+0,07%
CHF / PLN4,43+0,02%
GBP / PLN5,04+0,11%
EUR / USD1,08-0,05%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

eksport piwa z polski

Mimo pandemii wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększyła się do w 2020 r. do 34,3 mld EUR wobec 31,8 mld EUR w 2019 r. (+8,0%) odnotowując najwyższy poziom w historii. Jednocześnie nadwyżka w handlu artykułami rolno-spożywczymi wzrosła w 2020 r. do 11,7 mld EUR wobec 10,5 mld EUR w 2019 r., co jest trzecim wynikiem w UE (po Holandii i Hiszpanii) i 12 wynikiem na świecie.

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 1

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 1

Co więcej, udział polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w polskim PKB wzrósł w 2020 r. do 6,6% wobec 6,0% w 2019 r., co wskazuje, że był on czynnikiem stabilizującym aktywność w polskiej gospodarce w 2020 r. Dane za okres okresie I-IX 2021 r., zgodnie z którymi wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększyła się o 6,9% r/r sugerują, że mimo kolejnego roku pandemii polscy eksporterzy odnotują nowy rekord w eksporcie żywności, a jego wartość w 2021 r. najprawdopodobniej przekroczy 37 mld EUR. Przedmiotem poniżej analizy jest ocena wpływu pandemii na polski eksport artykułów rolno spożywczych.

W pierwszym kroku analizy dokonaliśmy oceny wpływu pandemii na strukturę towarową polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych

Naszą ocenę oparliśmy na zmianie udziału poszczególnych kategorii produktowych w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych. Dane o eksporcie żywności charakteryzują się wysoką sezonowością. Dlatego chcąc zapewnić porównywalność danych za 2021 r., dla którego dysponujemy jedynie obserwacjami za okres I-IX, z danymi za poprzednie lata, całą naszą analizę oparliśmy o analizę danych za okres I-IX w poszczególnych latach. Jako punkt odniesienia w naszej analizie przyjęliśmy średni udział danej kategorii w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w okresie I-IX w latach 2017-2019. Okres pandemii podzieliliśmy natomiast na dwa podokresy: pierwszy podokres pandemii: I-IX 2020 r. oraz drugi podokres pandemii: I-IX 2021. W pierwszy podokres pandemii charakteryzował się bardzo dużą niepewnością, wysoką zmiennością popytu oraz załamaniem aktywności w sektorze HoReCa. Z kolei w drugim podokresie pandemii niepewność obniżyła się, a firmy mogły lepiej dostosować swoje strategie biznesowe do nowej rzeczywistości rynkowej. Wyniki naszej analizy przedstawiliśmy na poniższym wykresie:

Reklama

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 2

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 2

Interpretacja wykresu jest następująca

W I ćwiartce układu współrzędnych znajdują się kategorie, które zwiększyły swój udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zarówno w pierwszym jak i w drugim podokresie pandemii, co oznacza, że ich wzrost w strukturze eksportu odnotowany w 2020 r. miał charakter trwały. W II ćwiartce układu współrzędnych znajdują się kategorie, których udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zmniejszył się w pierwszym podokresie pandemii, natomiast został z nawiązką odbudowany w drugim podokresie pandemii. III ćwiartka wykresu zawiera kategorie, które odnotowały spadek udziału w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zarówno w pierwszym, jak i w drugim podokresie pandemii, co sugeruje, że ich wzrost w strukturze eksportu odnotowany w 2020 r. miał charakter trwały. IV ćwiartka wykresu obejmuje natomiast kategorie, których udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększył się w pierwszym podokresie pandemii, ale jeszcze silniej obniżył się w drugim podokresie pandemii.

Wśród największych wygranych pandemii znalazły się te kategorie z I ćwiartki wykresu, w których udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększył się w okresie I-IX 2021 r. nie tylko względem okresu bazowego, ale również okresu I-IX 2020 r. To oznacza, że kategorie te nie tylko utrzymały przewagi uzyskane w pierwszym podokresie pandemii, ale dodatkowo wzmocniły je w drugim podokresie pandemii. Wśród nich znalazły się m.in. takie kategorie jak „zboża”, „pozostałości przemysłu spożywczego, pasze” oraz „tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęce i roślinnego” (efekt silnego wzrostu popytu na światowym rynku zbóż i roślin oleistych oraz wzrostu ich cen), a także „przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków” (zwiększona sprzedaż tych produktów w kanale sprzedaży detalicznej w warunkach niższej aktywności w kanale HoReCa).

Z kolei wśród największych przegranych pandemii znalazły się te kategorie z III ćwiartki wykresu, w których udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zmniejszył się w okresie I-IX 2021 r. nie tylko względem okresu bazowego, ale również okresu I-IX 2020 r. Innymi słowy, kategorie te nie tylko nie odrobiły relatywnych strat poniesionych w pierwszym podokresie pandemii, ale dodatkowo pogłębiły się one w drugim podokresie pandemii. Wśród nich znalazły się m.in. takie kategorie jak „mięso” oraz „produkty mleczarskie, jaja, miód” (w znacznym stopniu efekt załamania popytu w kanale HoReCa, ptasiej grypy w Polsce), „ryby i skorupiaki” czy też warzywa, czyli na ogół produkty o relatywnie niskim stopniu przetworzenia. Warto przy tym zwrócić uwagę, że kategoria „mięso” była w ostatnich latach jednym z najważniejszych źródeł wzrostu polskiego eksportu.

W kolejnym kroku naszej analizy takie samo podejście zastosowaliśmy do ustalenia zmiany struktury geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno spożywczych.

Wyniki przedstawiliśmy na poniższym wykresie:

Reklama

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 3

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 3

Interpretacja wykresu jest analogiczna jak w przypadku wykresu prezentującego zmianę struktury towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych,

z tym, że odnosi się ona nie do kategorii produktowych, lecz udziału poszczególnych krajów w strukturze polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych. Wśród największych wygranych, czyli wśród rynków, których udział w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększył się w okresie I-IX 2021 r. nie tylko względem okresu bazowego, ale również okresu I-IX 2020 r. znalazły się m.in. Francja i Hiszpania. Z kolei wśród największych przegranych pandemii znalazły się te kraje z III ćwiartki wykresu, w których udział w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zmniejszył się w okresie I-IX 2021 r. nie tylko względem okresu bazowego, ale również okresu I-IX 2020 r. W tej grupie krajów znalazły się m.in. Wielka Brytania (w znacznym stopniu jest to również efekt Brexitu), Czechy i Węgry. Dane wskazują również, że pandemia doprowadziła do większej dywersyfikacji polskiego eksportu. Udział największych 10 rynków eksportowych w strukturze polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększył się w pierwszym podokresie pandemii o 0,6 pkt. proc. względem poziomu sprzed pandemii, a w drugim podokresie pandemii spadek ten wyniósł 1,3 pkt. proc.

Wyniki naszej analizy wskazują, że choć pandemia nie zatrzymała wzrostu wartości polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych,

to doprowadziła ona do istotnych zmian zarówno w jego strukturze towarowej jak i geograficznej. Jednocześnie wskazują one, że w większości przypadków zmiany w strukturze eksportu, które zaszły w pierwszym podokresie pandemii, utrzymały się również w drugim podokresie pandemii, co sugeruje ich trwały charakter. W naszej ocenie świadczy to o tym, że polscy eksporterzy artykułów rolno-spożywczych na ogół dość szybko dostosowali się do nowej rzeczywistości rynkowej, co pozwoliło im na utrzymanie dobrych wyników sprzedaży.

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 4

AGROMAPA. Jak pandemia odmieniła polski eksport artykułów rolno-spożywczych? AGROMAPA - 4

Czytaj więcej