Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,25%
USD / PLN3,99-0,04%
CHF / PLN4,42+0,32%
GBP / PLN5,04+0,00%
EUR / USD1,08-0,21%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 786,20+0,07%
S&P 5005 255,60+0,14%
ROPA BRENT87,01+1,53%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

EA Sport

Chcesz wiedzieć, jak powstają gry wideo? W tym artykule poznasz kulisy pracy studiów deweloperskich w branży gier od momentu jej prototypu aż do produktu finalnego. 

Czerwony ocean vs. niebieski ocean

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia gry jest pomysł. Powstawanie gry na bardzo wczesnym etapie można porównać do założenia startupu. Najważniejszy z punktu widzenia wydawcy jest chwytliwy pomysł, który w efektywny sposób może zostać zareklamowany do odbiorców. Tak jak startup, studio deweloperskie dysponuje określonymi zasobami i wiedzą, wedle której decyduje się na wypełnienie pewnej luki rynkowej.

W branży etap pomysłu na grę określa się mianem niebieskiego lub czerwonego oceanu. Niebieski ocean dotyczy sytuacji, gdy studio tworzy produkcję w zupełnie nowym wydaniu i kreuje własny świat przedstawiony. Przykładem produkcji tego typu jest Cyberpunk 2077, czyli tytuł rozwijany przez CD Projekt. Czerwony ocean dotyczy produkcji powielanej, która sprawdziła się w kontekście innego studia, a obecne ma przekonanie o tym, że potrafi daną grę zrobić lepiej.

3 etapy tworzenia gier

Tworzenie gier wideo jest zazwyczaj podzielone na 3 etapy: przedprodukcyjny, produkcyjny i postprodukcyjny.

  1. Preprodukcja

Tutaj zaczyna się każdy projekt. Zasadniczo preprodukcja określa o co chodzi w grze, dlaczego ma być wykonana i co będzie potrzebne do jej stworzenia. Studio może mieć świetny pomysł na rodzaj gry oraz historię, którą chce ożywić, lub może też zbudować taką, która wykorzystuje pewien rodzaj technologii (np. VR, nowy kontroler czy konsola).

Reklama

W preprodukcji powstaje prototyp, którego zadaniem jest ukazanie kierunku, w jakim gra ma być rozwijana i jaki jest jej cel. Podczas prezentacji prototypu określa się również, kto ma być docelowym odbiorcą produkcji i czy istnieje stosowna luka rynkowa, w którą dana produkcja się wpasowuje. Na tym etapie określa się konkurencję rynkową, aby lepiej zrozumieć ryzyka związane z bezpośrednią konkurencją. Kolejnym istotnym punktem wczesnego etapu produkcji jest próba określenia platformy sprzedażowej, co pozwala zaprognozować budżet produkcji oraz określić sposób jej monetyzacji. W ostatnim kroku prototyp ma za zadanie oszacować czas rozwoju danego produktu oraz określić, jakich zasobów i ilu pracowników dana produkcja będzie wymagać.

Długość trwania procesu na etapie prototypu jest różna w zależności od skali projektu, dostępnych zasobów i środków finansowych i zazwyczaj trwa nawet do roku, zajmując do 20% całkowitego czasu produkcji. Na tym etapie zespół jest dość mały. Producent gier wideo zajmuje się biznesowym aspektem projektu, w szczególności finansami. Zarządza budżetem i opracowuje strategie marketingowe w celu sprzedaży produktu. Artysta koncepcyjny nadaje projektowi ton już na wczesnym etapie poprzez tworzenie grafiki i szkiców. Te wczesne wizualizacje pomagają uformować język gry, dając wszystkim pracującym nad projektem wizualny przewodnik po ogólnym wyglądzie i odczuciu produkcji.

Informacje zebrane na tym etapie stanowią podstawę do dokumentu projektowego gry. Jest nim tak zwany Game Design Document (GDD), który jest sporządzany dla wydawcy nadzorującego proces powstawania produktu.

Reklama

GDD jest stale aktualizowany i udoskonalany w trakcie produkcji. Może to być spowodowane ograniczeniami technicznymi lub finansowymi albo po prostu uświadomieniem sobie, że rzeczy po prostu nie wyglądają, nie grają lub nie działają tak dobrze, jak się początkowo spodziewano. Studia takie jak EA, Microsoft, Sony, Ubisoft i inne duże firmy zajmujące się grami, są w dużym stopniu zależne od formalnych procesów i wymagają konkretnej dokumentacji. GDD zapewnia organizację, pomaga zidentyfikować potencjalne zagrożenia i pozwala z wyprzedzeniem zorientować się, kogo ewentualnie trzeba zatrudnić/komu zlecić wykonanie, aby wprowadzić projekt w życie. Innym powodem posiadania GDD są potencjalni inwestorzy. Będą oni chcieli zobaczyć solidny plan przed inwestycją.

  1. Produkcja

Produkcja trwa zazwyczaj od roku do 4 lat. Fabuła gry jest dopracowywana, tworzone są głównie punkty gry, takie jak postaci, stwory, rekwizyty i środowisko. Podczas produkcji ustalane są zasady gry, budowane są poziomy, a także tworzona jest mechanika działania.

Prawie wszystko w grze wideo jest świadomą decyzją. Dotyczy to każdej postaci, otoczenia, obiektu, a także wyglądu, kolorów, dźwięków, poziomu trudności, zasad i systemu punktowego. Jednak początkowe pomysły nie zawsze przekładają się tak dobrze na rzeczywistość, dlatego też w trakcie pracy gra jest stale testowana i dopracowywana.

Przyjrzyjmy się teraz głównym etapom produkcji gry i niektórym kluczowym zadaniom związanym z tworzeniem gier wideo, pamiętając, że mniejsze zespoły będą musiały podjąć się wielu ról, podczas gdy większe studio będzie miało większy zespół pracowników, spośród których wielu specjalizuje się w konkretnym aspekcie produkcji.

  1. Postprodukcja

Ostatni etap to postprodukcja. Gra oraz prace nad nią zostały ukończone, więc teraz można modyfikować oprogramowanie pod kątem ewentualnych poprawek, tzw. bugów, poprawy wydajności lub opracowywania zawartości dodatkowej. Konserwacja związana z tym etapem polega na utrzymaniu oprogramowania. Istotne stają się więc kwestie takiej jak dostosowywanie do priorytetów klienta (konsument ostateczny – odbiorca), odpowiedni personel utrzymujący system oraz szacowanie kosztów związanych między innymi z podtrzymaniem serwerów do gry sieciowej.

Case study: Grand Theft Auto 5

Reklama

Nad grą pracowało około tysiąca pracowników, wśród których znajdowali się programiści, artyści koncepcyjni, artyści 3D czy aktorzy grający role głównych bohaterów. GTA V zostało wydane w 2013 r., natomiast prace nad preprodukcją ruszyły 25 sierpnia 2008 r. Według szacunków budżet produkcji Rockstar Games wyniósł około 137 mln USD, natomiast wliczając koszty marketingu, było to niemal 270 mln USD. Początkowe prace związane z prototypem polegały na stworzeniu modeli i otwartego świata oraz dostosowania silnika gry. W ramach kreacji San Andreas powstało około 250 000 zdjęć, z których korzystali game designerzy, w dalszym etapie odwzorowując wiernie miejskie uliczki.

Na etapie produkcji największą część prac pochłonęły 3 obszary. Pierwszym z nich był development historii i kreacja głównych bohaterów, czyli koncentracja na jednoosobowej opowieści o 3 głównych protagonistach. Zespół nie podszedł do tej decyzji z łatwością. Niektórzy uważali, że tak istotne odchylenie od podstawowej struktury gry stanowi ryzyko i może się odbić czkawką. Jednak to, co stanowiło pewien element ryzyka na wczesnym etapie produkcji, ostatecznie okazało się sukcesem, a historia 3 głównych bohaterów, których losy przeplatały się w trakcie misji fabularnych, była ekscytująca.

Drugim elementem produkcji było zaprojektowanie gameplay’u. GTA V zostało stworzone z myślą odświeżenia podstawowej mechaniki serii przy jednoczesnym wprowadzeniu innowacji w opowiadaniu historii. Kolejnym elementem była produkcja oprawy dźwiękowej, która stanowi jeden z głównych trzonów produkcji gry komputerowej, odpowiadając za klimat i napięcie w grze. GTA V było pierwszą grą z serii, dla której stworzona została oryginalna ścieżka dźwiękowa, a odpowiadał za nią Ivan Pavlovich.

Etap postprodukcji to testowanie wersji prawie finalnej, ostatnia obróbka błędów i tak zwanych bugów. Gra ostatecznie została wydana 17 września 2013 r., a w 2020 r. sprzedaż przekroczyła 120 mln egzemplarzy.

Czytaj więcej

Artykuły związane z EA Sport