Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,16%
USD / PLN3,99+0,08%
CHF / PLN4,43+0,44%
GBP / PLN5,04+0,10%
EUR / USD1,08-0,24%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 786,20+0,07%
S&P 5005 260,19+0,22%
ROPA BRENT86,86+1,35%
ROPA WTI83,01+1,58%
ZŁOTO2 221,37+1,35%
SREBRO24,88+1,26%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

e-commerce

Branża e-commerce to jedna z najbardziej rozwijających się gałęzi handlu. Właściciele spółek związanych z e-handlem, pojawiają się na liście najbogatszych ludzi na świecie, a notowania ich firm idą w górę z dnia na dzień. Gigant e-commrce – Amazon doganiany jest przez chińskiego potentata – Alibaba Group, należącego do Jacka Ma.

 

Potentaci e-commerce na świecie

Całkiem niedawno publikacja prognoz dla Amazona wywindowała ceny jego akcji do ponad 1000 $. Tym samym, założyciel największego internetowego sklepu stał się na kilka godzin najbogatszym człowiekiem na świecie. Majątek Bezosa szacowano wówczas na ponad 90 mld USD. Dziś cena akcji Amazon jest warta mniej niż 1000$, a na godzinę 13:00 wynosi 958,47$.

Amazon notowania

FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 1

FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 1

Reklama

Jeff Bezos to nie jedyny znaczący gracz w branży e-commerce. Choć Amazon uważany jest za potentata w branży internetowego handlu, to po piętach zaczyna deptać mu chiński Alibaba Group. Założycielem serwisu internetowego jest chiński inwestor i filantrop – Jack Ma. Ma zajmuje 23. pozycję w rankingu najbogatszych ludzi na liście Forbes, z majątkiem o wartości 28,3 mld $. Jack Ma był najbogatszym człowiekiem w Chinach. 10 sierpnia tego roku, Jack Ma został zdetronizowany, najbogatszym człowiekiem w Chinach stał się Pony Ma z branży IT. Na liście Forbesa Pony Ma znajduje się na 18. pozycji.

 

Alibaba Group Holding Ltd

Początki chińskiego potentata e-handlu sięgają 1999 roku. Do grupy należy znany szerokiemu gronu użytkowników serwis AlliExpress. Pierwszą ofertę publiczną spółka przedstawiła w 2014 roku. We wrześniu 2014 roku wartość rynkowa Alibaba Group sięgnęła 231 mld USD. Chiński hegemon e-commerce notowany jest na nowojorskiej giełdzie. Od początku roku wartość Alibaba Group wzrosła o 90%. 17 sierpnia dla spółki był dniem przełomowym. Po publikacji danych kwartalnych, akcje spółki poszły znacząco w górę, przebijając poziom 160 USD za akcję. Rajd nie zatrzymał się. Dziś cena jednej akcji BABA, to już 167,50 $.

 FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 2

FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 2

Alibaba vs Amazon

Coraz częściej porównuje się wartość rynkową dwóch gigantów branży e-commerce. Serwis QUARTZ opublikował wykres, który pokazuje jak kształtowała się na przestrzeni lat kapitalizacja Amazona i Alibaba.

Kapitalizacja Alibaba Group i Amazon - porównanie

Reklama

FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 3

FXMAG forex alibaba goni amazona - jak branża e-commerce radzi sobie na giełdzie? jack ma jeff bezos amazon alibaba e-commerce 3

Źródło: QARTZ

 

Obecnie kapitalizacja Alibaba Group to 423,7 mld USD. Dla porównania kapitalizacja amerykańskiego odpowiednika i po części międzynarodowego konkurenta  - Amazona wynosi 460,4 mld USD.

 

Alibaba zyskuje mimo zarzutów

Reklama

Liczba użytkowników serwisu Alibaba przekroczyła już 466 mln. Mimo ostatnich oskarżeń ze strony amerykańskiej administracji, dotyczących łamania prawa własności intelektualnej w Chinach, spółka posiadająca internetowe serwisy sprzedażowe cieszy się wzrastającą popularnością. Wzrost cen akcji oraz zwiększenie liczby użytkowników, generowane są również przez czynniki socjologiczne, takie jak rozwój klasy średniej w Chinach oraz zwiększony dostęp do internetu w rejonach wiejskich.  

Liderowi azjatyckiego rynku e-commerce zarzuca się, że swój sukces zawdzięcza sprzedaży podróbek na swoich serwisach. Co ciekawe, swojego czasu Holding Alibaba Group walczył z producentami podróbek, które są domeną chińskiego rynku. Dużym zaskoczeniem była wypowiedź założyciela Alibaba Group Jacka Ma w 2016 roku. Ten stwierdził, że chińskie podróbki przewyższają jakością i wykonaniem oryginalne produkty. Ich występowanie nie szkodzi dużym firmom, gdyż te szkodzą sobie same, przez własne modele biznesowe - dodał Jack Ma.

Z rynkiem podrabianych dóbr, wiąże się kolejny problem, jakim jest chińska ekspansja handlowa na zachodnie rynki. Unia Europejska i Stany Zjednoczone zauważają, że eksport Państwa Środka nabiera zbyt szybkiego tempa, dokonując ekspansji na rynek europejski i amerykański. Przykładem tego jest eskalujący konflikt handlowy na linii Waszyngton-Pekin, którego jedną z przyczyn jest nadwyżka Chin w handlu z USA.

Czytaj więcej