Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,21%
USD / PLN3,99-0,02%
CHF / PLN4,43+0,43%
GBP / PLN5,04+0,02%
EUR / USD1,08-0,21%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 786,20+0,07%
S&P 5005 255,60+0,14%
ROPA BRENT87,06+1,59%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

chomikuj gry symulatory

Do poniedziałku 8 listopada trwa pierwsza oferta publiczna spółki gamingowej Big Cheese Studio. Czy warto zainteresować się jej IPO na głównym rynku GPW i co trzeba o niej wiedzieć? Zapraszamy do lektury analizy debiutu kolejnej spółki z grupy PlayWay.

 

Podstawowe informacje o Big Cheese Studio

Big Cheese Studio to powstała w 2018 r. łódzka spółka gamingowa, należąca do grupy kapitałowej PlayWay, która specjalizuje się w produkcji niskobudżetowych symulatorów. Gry Big Cheese Studio mają wyróżniać się połączeniem klasycznej pierwszoosobowej symulacji z elementami ekonomii i strategii. Flagową produkcją spółki jest symulator kulinarny Cooking Simulator, wydany w wersji na PC w czerwcu 2019 r., który aktualnie jest najpopularniejszą grą o tematyce kulinarnej na portalu Steam - od początku roku średnia liczba graczy nie spada poniżej 150 osób, zaś w szczycie popularności (pierwsze dni po premierze) grało w nią niemal 3500 osób. W maju 2020 r. Cooking Simulator został wydany w wersji na konsole Nintendo Switch, zaś w sierpniu na Xbox One. W tym roku pojawiła się wersja na konsolę PlayStation 4 (maj 2021 r.), a pod koniec lipca Big Cheese Studio wypuścił Cooking Simulator VR na PC, kompatybilny z goglami do wirtualnej rzeczywistości. Oprócz tego spółka wydała trzy płatne dodatki do flagowej produkcji w wersji na PC: Cooking Simulator - Cooking with Food Network (październik 2019), Cakes and Cookies (czerwiec 2020) oraz Pizza (listopad 2020), a także dziewięć bezpłatnych dodatków tematycznych (DLC).

Jak dotąd Big Cheese Studio sprzedał ponad 1 mln sztuk gry Cooking Simulator we wszystkich wariantach i wersjach na różne platformy.

Spółka generuje 86% przychodów ze sprzedaży na trzech rynkach:

  • 39% w Ameryce Północnej
  • 30% w Europie Zachodniej
  • 17% w Azji
Reklama

Spółka planuje w najbliższych miesiącach wydać płatne dodatki do Cooking Simulator na pozostałe platformy. Nie da się jednak ukryć, że obecnie wszystkie przychody Big Cheese Studio są skupione de facto wokół jednej produkcji, która okazała się hitem sprzedaży. Gra tego gatunku cechuje się długą żywotnością, jednak brak dywersyfikacji źródeł przychodu pomiędzy różne produkcje jest istotnym czynnikiem ryzyka. Spółka planuje jednak wydanie trzech nowych tytułów do końca 2023 r. Koszty produkcji każdego z nich mają oscylować wokół 1,5 mln złotych, na co Big Cheese Studio chce przeznaczyć środki pozyskane z emisji nowych akcji (do 5 mln PLN).

Premiera pierwszej z produkcji - B17 Squadron - ma odbyć się w drugiej połowie przyszłego roku. Gra również należy do gatunku symulatorów, jest jednak zupełnie inna niż dotychczasowe tytuły - rozgrywka ma polegać na sterowaniu legendarnym bombowcem z czasów II WŚ, Boeingiem B17, z perspektywy różnych członków dziesięcioosobowej załogi. Gra znajduje się na wishliście Steam i wg deklaracji spółki cieszy się wysokim zainteresowaniem.

Kolejną produkcją ma być Pizza Empire, czyli gra strategiczno-symulacyjna polegająca na prowadzeniu sieci pizzerii w Nowym Jorku z lat 90. XX w. Big Cheese Studio informuje w prospekcie, że istotną część elementów rozgrywki będzie można zaadaptować z serii Cooking Simulator, co obniży koszty i czas produkcji. Premiera Pizza Empire również planowana jest na drugą połowę przyszłego roku.

Trzecią produkcją jest projekt o roboczej nazwie „V”, który może być grą strategiczną z elementami zarządzania, symulacji, dokonywania trudnych emocjonalnych wyborów czy symulacyjno-bitewnej. Spółka nie określiła jeszcze w kierunku, w którym pójdą prace nad „Projektem V”. Jego premiera ma odbyć się do końca 2023 r.

Wszystkie z wymienionych gier mają pojawić się również w wersji na konsole PS5, Xbox oraz Nintendo Switch.

Reklama

 

Wyniki finansowe Big Cheese Studio

Spółka w swoim prospekcie emisyjnym opublikowała roczne sprawozdania finansowe sięgające do 2018 r., kończąc oczywiście na roku 2020. Oprócz tego w dokumencie informacyjnym znajdziemy wyniki za pierwsze półrocze 2021 r., zestawione z pierwszymi sześcioma miesiącami zeszłego roku.

W perspektywie wyników rocznych Big Cheese Studio może pochwalić się zauważalną dynamika wzrostu. Przychody ze sprzedaży w 2020 r. wzrosły o ponad 51% w porównaniu do poprzedniego roku - z 7,6 mln do 11,52 mln złotych. W tym samym czasie koszty operacyjne wzrosły o lekko ponad 28% - z 2,184 mln PLN (2019) do 2,8 mln złotych (2020). Spółka po raz pierwszy osiągnęła dodatni wynik netto w 2019 r. Wówczas było to niewiele ponad 5 mln złotych zysku już po opodatkowaniu. W zeszłym roku (2020) Big Cheese Studio osiągnął zysk 8,23 mln złotych netto, co jest wzrostem rentowności o niemal 63% r/r.

Jeśli chodzi o wyniki finansowe osiągnięte w ostatnim półroczu (1H 2021), Big Cheese Studio również pokazało istotną dynamikę wzrostu, choć trzeba przyznać że porównanie z pierwszym półroczem zeszłego roku jest obarczone trudnym do oszacowania efektem niskiej bazy, spowodowanej pandemicznymi zawirowaniami. W pierwszym półroczu 2021 r. spółka poprawiła przychody ze sprzedaży o ponad 80% r/r - wzrosły one z 4,173 mln złotych rok temu do 7,528 mln złotych w tym roku. Zysk z działalności operacyjnej wzrósł o niemal 97% r/r, z 2,935 mln do 5,772 mln PLN. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku Big Cheese Studio osiągnął zysk netto 5,465 mln złotych, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie było to 2,891 mln złotych. To zaś oznacza wzrost wyniku netto o 89% r/r. W ciągu ostatnich czterech kwartałów zysk netto Big Cheese Studio wyniósł 10,8 mln złotych i był wyższy od wyniku netto w 2020 r. (8,23 mln PLN).

Zaraportowana przez spółkę dynamika wzrostu jest rzeczywiście imponująca, szczególnie w ujęciu ostatniego półrocza, trzeba jednak przyznać że jej utrzymanie na przestrzeni kolejnych kwartałów będzie bardzo trudne.

Reklama

Wartość aktywów Big Cheese Studio na koniec czerwca 2021 r. wyniosła 9,94 mln złotych, z czego ponad połowa (5,5 mln złotych) to środki w gotówce.

 

Szczegóły i warunki pierwszej oferty publicznej Big Cheese Studio

Pierwsza oferta publiczna Big Cheese Studio jest nakierowana przede wszystkim na spieniężenie udziałów obecnych akcjonariuszy spółki. Ewidentnie świadczy o tym struktura IPO - przedmiotem oferty jest nie więcej niż 797 264 akcji spółki, z czego zaledwie 135 000 sztuk (16,93% oferty) to akcje z nowej emisji serii B. Pozostałe 662 264 akcji Big Cheese Studio (83,07% oferty) to papiery należące do obecnych akcjonariuszy, którzy chcą spieniężyć swoje udziały.

Reklama

W prospekcie emisyjnym można jednak przeczytać, że początkowo spółka w ramach IPO chciała sprzedać maksymalnie 1 005 000 (milion pięć tysięcy sztuk) akcji spółki, z czego 135 000 sztuk (13,43% oferty) to akcje z nowej emisji, zaś pozostałe 870 tys. akcji Big Cheese Studio (86,56% oferty) miały stanowić papiery należące do aktualnych akcjonariuszy. Ostatecznie jednak liczba akcji sprzedawanych przez obecnych akcjonariuszy spółki została znacząco obniżona.

Mimo tego, że oferta publiczna obejmuje prawie 800 tys. akcji sprzedawanych po cenie maksymalnej 35 PLN za sztukę, Big Cheese Studio planuje pozyskać w ramach IPO środki o wartości netto do 5 mln złotych. Dla porównania - jeśli wszystkie akcje wystawione na sprzedaż w ramach pierwszej oferty publicznej (797 264 szt.) znajdą nabywców po cenie maksymalnej, to łączna wartość IPO wyniesie 27 904 240 złotych.

Kto zatem sprzedaje akcje Big Cheese Studio w ramach IPO?

  • przede wszystkim jest to spółka PlayWay, która zarówno przed, jak i po zakończeniu oferty będzie większościowym akcjonariuszem spółki. Aktualnie PlayWay posiada 69,63% akcji Big Cheese Studio, zaś po wystawieniu na sprzedaż 582 264 akcji (i przy założeniu, że wszystkie akcje z IPO zostaną uplasowane) i po zakończeniu oferty jej udział w akcjonariacie wyniesie 50,18%
  • 40 000 akcji na sprzedaż (47% posiadanych) wystawił prezes spółki Łukasz Dębski (przy założeniu objęcia wszystkich akcji oferowanych podczas IPO jego udział w akcjonariacie spadnie z 4,25% do 2,18%
  • Tyle samo akcji (40 000 szt., 22,3% posiadanych) chce sprzedać również Leszek Lisowski (były prezes zarządu), zmniejszając swój odsetek głosów na WZA z 8,96% do 6,74% po debiucie

Pozostali akcjonariusze przed IPO posiadają 17,16% akcji Big Cheese Studio, a po zakończeniu oferty będzie to 16,6%. Po wejściu spółki na publiczny parkiet akcjonariusze posiadający papiery z nowej emisji będą dysponować łącznie 3,26% głosów na WZA, zaś nowi akcjonariusze, posiadający akcje sprzedawane będą stanowić 21,04% akcjonariatu.

Warto dodać, że dla inwestorów instytucjonalnych przeznaczono 558 085, zaś dla inwestorów indywidualnych 239 179 akcji (30% całej oferty publicznej).

 

Akcjonariat Big Cheese Studio przed i po zakończeniu pierwszej oferty publicznej (przy założeniu objęcia wszystkich akcji sprzedawanych i oferowanych), źródło: prospekt emisyjny spółki
Reklama

 

Duży kawałek sera musi kosztować - czy Big Cheese Studio jest drogie?

Przy założeniu sprzedaży wszystkich akcji z nowej emisji akcji (135 000) Big Cheese Studio wprowadzi na publiczny rynek łącznie 4 135 000 akcji. Jeśli wszystkie oferowane papiery zostaną uplasowane po cenie maksymalnej (35 PLN), to kapitalizacja spółki wyniesie 144 725 000 złotych. Jest to wycena zbliżona do wartości rynkowej takich spółek z NewConnect jak Forever Entertainment (178 mln PLN), Movie Games (156 mln PLN) czy SimFabric (122 mln PLN).

Na przestrzeni ostatnich czterech kwartałów (licząc do końca czerwca 2021) Big Cheese Studio osiągnął zysk netto w wysokości 10,8 mln złotych, co daje stosunek ceny do zysku (P/E) na poziomie 13,4.

Czy to dużo jak na gamingowego debiutanta?

Przeciętny C/Z dla spółek z branży game-dev notowanych na głównym parkiecie GPW wynosi obecnie 15,7, zaś dla tych notowanych na rynku NewConnect 24,5 (z uwzględnieniem tego, że spółki nierentowne nie zaniżają wskaźnika, gdyż ten przyjmuje tylko dodatnie wartości). Lider rynku symulatorów, jakim jest PlayWay, z grupy kapitałowej którego wywodzi się Big Cheese Studio, ma obecnie C/Z na poziomie 29,7. Zbliżony charakterem i skalą działalności do opisywanego debiutanta SimFabric ma wskaźnik ceny do zysku oscylujący wokół 26, zaś Movie Games - również produkujący symulatory - po trwającym kilka miesięcy trendzie spadkowym, ma zbliżone do Big Cheese Studio P/E na poziomie 13,5. Na bazie podstawowego wskaźnika rentowności, jakim jest C/Z trudno zatem uznać, że kolejna spółka z grupy kapitałowej PlayWay wchodząca na warszawski parkiet jest wyceniona zbyt optymistycznie. Zupełnie inną kwestią jest już to czy w kolejnych kwartałach uda jej się utrzymać obecną dynamikę wzrostu i relatywnie niski na tle konkurencji stosunek ceny do zysku.

 

Gdzie można zapisać się na debiut?

Reklama

Koordynatorem oferty publicznej dla inwestorów indywidualnych jest Dom Maklerski BOŚ, natomiast zapisy na akcje Big Cheese Studio mogą składać również klienci BM mBanku, DM BDM oraz Ipopema Securities. Minimalna liczba akcji, na jaką można się zapisać to dwadzieścia sztuk - oznacza to konieczność dokonania wpłaty na co najmniej 700 złotych. Maksymalna liczba akcji na zapisach dla pojedynczego rachunku maklerskiego w transzy dla inwestorów indywidualnych to 10 tys. (350 000 PLN).

 

IPO Big Cheese Studio - ważne terminy

  • Piątek, 29 października: rozpoczęcie zapisów na akcje w ramach pierwszej oferty publicznej dla inwestorów indywidualnych oraz instytucjonalnych
  • Poniedziałek, 8 listopada: zakończenie zapisów na akcje w transzy dla inwestorów indywidualnych (do godz. 17:00)
  • Wtorek, 9 listopada: zakończenie zapisów na akcje w transzy dla inwestorów instytucjonalnych (do godz. 17:00)
  • Poniedziałek, 15 listopada: przydział akcji oferowanych
  • Poniedziałek, 29 listopada: pierwszy dzień notowań na głównym parkiecie GPW (termin jest hipotetyczny, ostateczna data zostanie ustalona przez GPW)

 

Klauzula informacyjna

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w pierwszej ofercie publicznej Big Cheese Studio, ani jakiejkolwiek innej spółki. Każdy inwestor detaliczny samodzielnie podejmuje decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Zakup akcji wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, za które bierzesz pełną i wyłączną odpowiedzialność. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania materiałów na naszym kanale YouTube.

 

Czytaj więcej