Duża ostrożność, weryfikacja opinii, czytanie regulaminów i czujność – to tylko kilka elementów, które mogą uchronić konsumentów przed nieprzyjemnościami podczas zakupów w sieci. - W czasie gorących okresów sprzedażowych działalność cyberprzestępców jest wzmożona. Nie celują oni jedynie w sprzedawców, na celowniku są również konsumenci. Dlatego też warto zachować w tym czasie szczególną roztropność – mówi Piotr Sikora, Chief Technology Officer w IdoSell.
Pod koniec listopada rozpoczyna się wielkie święto zakupów – Black Friday połączone z Cyber Monday oraz okresem przedświątecznym. W tym okresie w sklepach internetowych często można znaleźć produkty w okazyjnych cenach. To sprawia, że co roku, jeszcze więcej konsumentów szuka promocji w sieci. Wiedzą o tym również cyberprzestępcy (potocznie – często mylnie - nazywani hakerami), którzy coraz częściej wykorzystują wzmożony ruch nie tylko do ataków na e-sklepy, ale także kupujących.
Jakie zagrożenia czekają na konsumentów podczas Black Friday i Cyber Monday? Najgorszy scenariusz to przejęcie przez cyberprzestępców konta bankowego lub danych płatniczych.
- Na szczęście, od pojawienia się w Polsce dyrektywy PSD2 (która wymusiła co do zasady na bankach stosowanie tzw. silnego uwierzytelniania, oznaczającego potrzebę potwierdzenia tożsamości klienta przez zastosowanie co najmniej dwóch elementów uwierzytelniających) skala tego typu przypadków znacznie spadła. Nie należy jednak tracić czujności, ponieważ przejęcia tego typu danych lub po prostu wyłudzenia środków pieniężnych jest nadal możliwe. Wymaga jedynie znacznie więcej pracy od prze