Reklama
WIG82 566,19+1,23%
WIG202 433,33+1,61%
EUR / PLN4,31-0,15%
USD / PLN3,99-0,06%
CHF / PLN4,42+0,36%
GBP / PLN5,04+0,12%
EUR / USD1,08-0,10%
DAX18 506,24+0,16%
FT-SE7 968,94+0,47%
CAC 408 216,53+0,14%
DJI39 760,03+0,00%
S&P 5005 251,93+0,07%
ROPA BRENT86,42+0,84%
ROPA WTI82,52+0,98%
ZŁOTO2 215,82+1,10%
SREBRO24,89+1,30%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

amazon co uk

Ekspansja Amazona w Chinach? Zakończona fiaskiem. Podbój Holandii? Poniżej oczekiwań. Performens na rynku Szwedzkim? Totalna stagnacja. Czy kurs Allegro dyskontuje podobny rozwój wydarzeń? Sprawdzamy, jak Amazon radzi sobie po ponad pół roku działalności na polskim rynku e-commerce. Wszystkie dostępne dane i prognozy prześwietlimy pod kątem inwestycji w akcje Allegro.


W artykule przeanalizujemy:

- jak wyglądają aktualne statystyki Amazona w porównaniu do Allegro,
- co musi się stać, by ekspansja Amazona w Polsce spowolniła,
- z kim trzyma InPost, a z kim Poczta Polska,
- jaką przewagę ma Amazon i czy Allegro broni się skutecznie.

 

Nie wszystko złoto co się świeci. Nie wszystko co Amazon jest amazing


Zacznijmy od historii nieudanych podbojów giganta zza oceanu. Bynajmniej nie po to, by nacechować wypowiedź negatywnie w stosunku do Amazona, ale po to by sprawdzić jakie czynniki zadecydowały o porażce.


Chiny

Reklama

W 2019 roku Amazon oficjalnie ogłosił, że likwiduje chińską wersje sklepu, a co za tym idzie rozpoczyna proces wyjścia z rynku. Choć krytycy powiedzieliby, że proces ten zaczął się samoistnie już ponad dekadę wcześniej. Faktem jest, że Amazon od samego początku, czyli od 2004 roku nie radził sobie w Chinach najlepiej. Przez 15 lat zdołał wypracować jedynie 1% udziału w rynku, a powodem porażki wcale nie były restrykcje rządowe. Lokalni konkurenci hegemona wypracowali dużo szybszy i tańszy ekosystem dostaw wykorzystując lokalny (tani) rynek pracy. Dosłownie wykorzystując. Stawki płacone kurierom przez chińskie firmy były drastycznie niskie przez co cierpiała jakość usług. Odsetek przesyłek zaginionych i zniszczonych był wysoki, ale równie wysokie były oszczędności tychże firm. Amazon był w tej kwestii zbyt poprawny politycznie. W tym upatruje się głównej przyczyny niepowodzenia, choć były rzecz jasna wątki poboczne.


Holandia

Rynek e-commerce w tym kraju, podobnie jak w Polsce, należał do jednego, lokalnego kolosa: do Bol.com. Pomimo uruchomienia platformy Amazona, Holendrzy pozostali wierni rodzimemu dostawcy. Po ponad półtora roku działalności strona Amazona wciąż notuje 3 razy mniej wyświetleń niż Bol.com. W styczniu 2021 Amazon.nl miał 23 mln odwiedzających, podczas gdy Bol.com 83 mln.


Szwecja

W tym kraju strona Amazon.se osiągnęła aż 10 mln odwiedzających po zaledwie miesiącu od uruchomienia. Problem w tym, że na tym właśnie pułapie wyświetlenia utknęły. Odwiedzających, a zatem i potencjalnych klientów nie przybywa. Dlaczego? Paradoksalnie to właśnie Amazon jest swoją największą konkurencją. Jedna z opinii eksperckich wskazuje, że Szwedom bardziej opłaca się kupować na innych europejskich stronach firmy; mają tam również większy wybór.


Rynek sprzedaży lokalnej w USA

W 2011 roku Amazon wyszedł do świata z ideą podobną do polskiego OLX, czy Allegro Lokalnie. Świat jednak idei nie zrozumiał – w 2018 Amazon ogłosił koniec “Amazon Local”. Nasuwa się tutaj pytanie, czy Allegro jest w stanie zrobić to lepiej? Niestety w sprawozdaniach finansowych spółka nie wydziela działalności platformy lokalnej od platformy głównej. Jednak analiza liczby odbiorców pokazuje, że Allegro lokalnie od początku istnienia stopniowo podbija serca klientów. Z poziomu 0 w 2020, dotarła w okolice 400 000 wyświetleń na ten moment. Czyli, uwaga, tylko 6 razy mniej niż ma obecnie strona Amazon.pl.


Amazon jest jednak tym typem przedsiębiorstwa, które na ogół wyciąga wnioski i szybko naprawia usterki. Dla przykładu: początkowe problemy z tłumaczeniem Amazon.pl, błędy językowe, wyszukiwarka produktów nie dostosowana do polskich realiów, czy problemy z wyborem paczkomatów zostały naprawione w ciągu kilku tygodni.

Reklama


Idąc tym tropem, niedostosowane do rynku opcje dostawy raczej nie mają szansy powtórzyć się w Polsce. O tym, jaką strategie spedycyjną wybrał Amazon w dalszej części artykułu. Zakupy na innych europejskich stronach Amazona również nie wydają się być dużym zagrożeniem – przed powstaniem Amazon.pl Polacy mieli możliwość kupowania na niemieckiej wersji serwisu (z tłumaczeniem). Jeśli więc ekspansja hegemona ma „popaść w konsolidację” lub spowolnić, najbardziej prawdopodobnym czynnikiem hamującym może być, podobnie jak w Holandii, zaufanie do lokalnego dostawcy.


Ponadto warto pamiętać, że Allegro jedno starcie już wygrało. W 2005 roku polski rynek próbował podbić eBay. Operacja nie spełniła planowanych założeń – również dzięki ogromnej rozpoznawalności Allegro wśród polskich konsumentów.

 

Statystyki Amazona vs statystyki Allegro

 

Oficjalne dane na temat tego, ile transakcji osiągają konkurenci lub ilu nowych sprzedawców rejestruje się miesięcznie są w praktyce nieosiągalne. Firmy nie podają tych statystyk nawet w sprawozdaniach finansowych, przedstawiciele w ostatnich tygodniach przyjęli taktykę milczenia, a rzecznicy prasowi unikają konkretów. Istnieją jednak inne, równie dobre indykatory progresu, które jesteśmy w stanie badać sami, a co lepsze, na bieżąco. Jednym z nich może być to, jak dużo się o danej marce mówi.

Reklama

1. Firma ExpertSender zbadała porównanie zasięgu i liczby wzmianek na temat wybranych podmiotów z e-commerce.


Źródło: https://antyweb.pl/ktory-sklep-jest-najmodniejszy

Zaskakująco najwięcej wzmianek ma w polskim e-commerce VINTED! Co nie zmienia faktu, że mimo znacznie niższej liczby wzmianek zasięg Allegro jest nieporównywalnie większy. Według analityków serwisu, może to oznaczać, że o Vinted mówi się dużo, ale w bardziej hermetycznych, mniejszych grupach.

Badanie to zdradza jeszcze jeden ciekawy fakt. Przeprowadzono je w okresie marzec 2020 - marzec 2021, a zatem na chwilę przed pojawieniem się polskiej wersji sklepu Amazon. W tym świetle tak duża ilość wzmianek na temat Amazona i duży zasięg mogą nieco dziwić - nie może tu być mowy o chwilowym boomie związanym z wejściem platformy do Polski.


2. Firma Neticle przeprowadziła analogiczną analizę obejmującą moment uruchomienia Amazon.pl.


Źródło: https://brief.pl/bitwa-gigantow-allegro-pl-vs-amazon-pl/


Allegro miało prawie dwa razy więcej wzmianek w polskim Internecie niż Amazon, ale o obu mówiło się znacznie więcej w pierwszym kwartale roku, zwłaszcza w styczniu. Najpewniej wynika to z faktu ogłoszenia startu Amazon.pl.

Reklama


Drugi szczyt wzmianek o obu serwisach miał miejsce 2 marca, czyli w dniu faktycznej premiery Amazon.pl. Na stronie firmy, możemy też znaleźć informacje, że wypowiedzi łagodnie negatywne lub łagodnie pozytywne pojawiały się po obu stronach w podobnej ilości.
Największa rozbieżność wystąpiła pod hasłem „aplikacja”. Allegro ma tutaj zdecydowanie lepszą reputację. Użytkownicy Amazona byli w większości niezadowoleni z aplikacji Prime Video, nie pozostawili zbyt wielu pozytywnych komentarzy.


Kolejnym wskaźnikiem może być to, ile osób odwiedza strony – dziennie, tygodniowo, miesięcznie. W języku branżowym: ruch na stronie (traffic).
Należy jednak pamiętać, że są to wszyscy użytkownicy, którzy trafiają na stronę internetową za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych. Co wcale nie oznacza, że kupują.


O Allegro Lokalnie już wspominaliśmy (6 razy mniej wyświetleń niż Amazon). A główna platforma? Okazuje się, że ruch na stronie Allegro w sierpniu był 85 razy większy niż na stronie Amazon! Odwiedzających Amazona przybywa jednak z miesiąca na miesiąc. Liczba odwiedzających Allegro w tym samym okresie utrzymuje się na stałym poziomie lub nieznacznie rośnie. Czy możemy powiedzieć, że w tej kwestii ekspansja Amazonu nie ma wpływu na Allegro? Nie. Nie wiemy ilu odbiorców zyskałoby Allegro gdyby nie istniał Amazon.

Źródło

 

Reklama

A co o nowym sklepie sądzą konsumenci? Za trzeci wskaźnik niech posłuży nam ankieta.


Portal antyweb.pl stworzył kwestionariusz, w którym zadał odbiorcom dwa pytania – z punktu widzenia nas, inwestorów, najbardziej wartościowe jest to drugie, czyli: „Gdzie najczęściej robisz zakupy w sieci?"

Źródło: https://antyweb.pl/amazon-czy-allegro-gdzie-robimy-czesciej-zakupy-ankieta


Blisko 90% użytkowników najczęściej kupuje na Allegro, Amazon jest na trzecim miejscu. Przewaga polskiego serwisu jest miażdżąca, a próba dość duża - choć nie wiadomo czy w dobrym stopniu odwzorowuje rzeczywistą internetową klientelę. Co ciekawe, ankieta nadal jest otwarta, więc możesz na bieżąco sprawdzać sentyment.

 

Dodając dwa do dwóch, czyli co wiemy o Amazonie

Reklama


Jak już wspomniano, Amazon, podobnie jak Allegro w temacie oceny wzajemnego oddziaływania pozostają dość hermetyczne. W ostatnim komunikacie prasowym dotyczącym Polski narracja spółki Bezosa skupiła się głównie na osiągnięciach w kreacji miejsc pracy i inwestycji.


Strona sprzedająca


Z najbardziej wartościowych dla nas inwestorów danych: „w 2020 r. Amazon umożliwił rozwój ponad 2,5 tys. polskich małych i średnich przedsiębiorstw”. O danych za 2021 nie poinformowano. W kolejnym akapicie napisano, że MŚP to ponad 50% sprzedaży w sklepach internetowych Amazon.
Jeśli rzecznicy Amazona chcieli przez to wyrazić, że w 2020 roku do grona sprzedawców dołączyło 2,5 tysiąca polskich firm to mamy szansę porównać tę wartość z wynikami Allegro.


Według źródła antyweb.pl od stycznia 2018 do lutego 2019 na Allegro pojawiło się bowiem 16 tysięcy nowych firm sprzedających produkty, co dało łączną liczbę 125 tysięcy firm.


Inne źródło donosi z kolei, że na koniec czerwca 2020 roku Allegro miało mniej, bo 117 tysięcy sprzedawców.


Niestety, powyższe dane, ze względu na nieścisłości i dysonans czasowy mogą wskazać nam jedynie rząd wielkości różnic między konkurentami.


Strona kupująca

Reklama


Według Marcin Gruszki, rzecznika prasowego Allegro baza aktywnych kupujących serwisu przekroczyła 13 milionów w drugim kwartale.

Dodatkowo na Twitterze spółka poinformowała, że jej klientem jest co czwarta polska firma. Szacując na podstawie liczby podmiotów opłacających składki ubezpieczeniowe lub zdrowotne w ZUS, jest to 650 tysięcy firm. Mamy zatem 13 mln kupujących, z czego 650 tysięcy to firmy.

O stronie kupującej polskiego Amazonu próżno szukać informacji. Możemy ją jednak oszacować na podstawie wyżej przytoczonej liczby odwiedzających. Średni współczynnik konwersji (klientów, którzy coś kupią) dla całej branży e-commerce wynosi 2,23%. Daje to więc wynik 44,6 tysięcy kupujących w sierpniu i około 270 tysięcy zakupów od początku istnienia amazon.pl.


Należy jednak pamiętać, że liczba konwersji (zakupów) to nie do końca baza aktywnych kupujących. Jeden klient mógł kupić kilka produktów.

Przy okazji, wczytując się w metodologię liczenia „aktywnych kupujących” przez Allegro, odkrywamy że bynajmniej nie są to klienci, którzy kupują regularnie. Są to jedynie unikalne adresy e-mail, na które dokonano zakupu choćby raz. Ludzi, którzy faktycznie systematycznie przynoszą Allegro zysk jest zatem mniej.

Reklama

  


Kto kontroluje paczki, ten ma władze


W styczniu 2021 r. firma Amazon poinformowała o podpisaniu pięcioletniej umowy z InPost na świadczenie usług dostawy do sieci automatów. InPost planował osiągnąć 16,5-18,5 tys. Paczkomatów w 2021 (jest za połową tego celu). Obecnie ma też 3104 PaczkoPunkty.


Jak komentuje Allegro w raporcie:


„W wyniku tych zmian Grupa spodziewa się stopniowego nasilania się konkurencji ze strony Amazon Inc, przy czym termin wprowadzenia oferty Amazon Prime na rynek polski jest trudny do przewidzenia, ale uważa się, że jej wprowadzenie jest prawdopodobne.”


Ale InPost to nie jedyny „dystrybutor” Amazona. Klienci zamawiający towary na tej platformie już od kilku lat korzystają z usług Poczty Polskiej. Na początku roku poczta poinformowała, że przygotowują się do poszerzenia tejże współpracy. O rozszerzeniu współpracy z Allegro nie wspomniano, nie mniej jednak klienci Allegro również mają dostęp do wszystkich punktów krajowego operatora.

Reklama

Strategia wzrostu poczty na lata 2021–2023 zakłada intensywny rozwój usług kurierskich i sieci punktów odbioru. Do 2022 roku poczta ma zorganizować 20 000 punktów z obecnych 13 600. W tym roku operator uruchomi 500 automatów do odbioru przesyłek, a w przyszłym roku - 2000. Jeśli plan się powiedzie, zasięg Poczty Polskiej będzie porównywalny z zasięgiem InPostu.

Reasumując, Amazon będzie więc dysponować równie rozbudowanym ekosystemem dostaw co Allegro. Jedyna różnica to na ten moment własna sieć automatów paczkowych Allegro - do końca tego roku firma planowała postawić w Polsce 1500 automatów. Jak jednak szacuje sam InPost, postawiono dopiero około 20. Stanowi to więc póki co dość małą procentową przewagę.


A co jeśli Amazon przejmie InPost?


W zeszłym roku ogłoszono pomysł sprzedaży InPostu, ostatecznie jednak spółka zadebiutowała na giełdzie w Amsterdamie.

Jak podkreśla Marcin Michalski, ekspert sprzedaży w Internecie i członek zarządu „Cube Group, Allegro może nie podołać budowie sieci dystrybucji o rozmiarach InPostu w tak krótkim czasie, a koszty mogą okazać się większe niż przejęcie całego InPostu. Poważnym zagrożeniem dla Allegro mogłoby być natomiast przejęcie InPostu przez Amazon.

Również analitycy mBanku, wydając dla Allegro rekomendacje „sprzedaj” napisali:

Reklama

„Rezygnując z zakupu InPostu Allegro poniesie ryzyko zmiany warunków handlowych przez nowego właściciela.”

Ryzyko przejęcia głównego kontrahenta Allegro przez konkurencje istnieje, choć jest raczej niewielkie. Jak podaje finance.yahoo.com w tej chwili ponad 72% udziałów kontrolują instytucje, przy czym jest ich aż 180. Akcjonariat jest więc bardzo rozproszony.

 

Jak broni się Allegro?

Jak trafnie zauważył Rafał Warecki, prezes Domodi, konkurencja Amazona z Allegro nie będzie jednorazowym zwarciem. To będzie długoterminowa walka na przynajmniej kilku frontach.


Jaka środki obronne stosuje Allegro? Jaki to ma wpływ na marżę?


1. Program „SUPER CENA”.

Reklama

Platforma Allegro porównuje ceny produktów sprzedawanych w serwisie i poza nim. Na podstawie tej analizy przyznaje oznaczenie SUPER CENA zupełnie sprzedawcom. Oznaczenie przyznawane jest za darmo.


2. Program „ALLEGRO CENA”.

Gdy dany sprzedawca wystawia na Allegro dowolny produkt w konkurencyjnej do rynku cenie, platforma jeszcze bardziej obniża tę cenę tak, aby zejść poniżej wartości rynkowej.


I tak jak w przypadku pierwszego programu można było mówić co najwyżej o nakładach inwestycyjnych i aktualizacyjnych, tak tutaj nasuwa się pytanie kto za to zapłaci?


Różnicę między cenami pokrywa Allegro, ale prowizja od sprzedaży liczona jest od ceny ustalonej przez sprzedawców (wyższej). Tak więc w rezultacie sprzedawcy, podobnie jak w programie „Allegro Smart”, będą w niewielkim stopniu współfinansować okazjonalne obniżki.


3. Udogodnienia dla sprzedawców.

Bez wątpienia firma stara się naprawić to, co jest krytykowane przez ogół. Wprowadzono skrócenie czasu na anulowanie zamówienia, za które kupujący nie wnieśli zapłaty. Wdrożono możliwość automatycznego zwrotu wpłaty dla kupującego, który zwrócił zakupiony wcześniej produkt.


4. Zakupy tylko z kontem.

Reklama

Usunięto możliwość zakupów bez rejestracji konta Allegro. Celem takiego zabiegu było być może zwiększenie przywiązania klientów do sklepu. Z pewnością znajdzie się jednak grupa, która nie będzie chciała poświęcić czasu na rejestracje i zrezygnuje z zakupów.


5. Ulepszenie Allegro Smart.

Obniżono minimalną wartość zamówienia ze 100 zł do 80 zł. W optymistycznej wersji należy przypuszczać, że obniżkę wyważono tak, by napływ nowych klientów zrównoważył negatywny efekt finansowy.


6. Strategia CSR.

Przejawem zaangażowania się Allegro w społeczną odpowiedzialność biznesu są zielone Paczkomaty. Automaty zasilane będą energią ze źródeł odnawialnych i wyposażone w czujniki jakości powietrza.
Platforma ewidentnie śledzi najnowsze globalne trendy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, jednak kwestia tego, czy inicjatywa CSR przynosi firmom zysk jest dyskusyjna. Wszystko zależy od nagłośnienia i charakteru danej akcji.

 

Przewaga Amazona

Nie wolno zapominać, że Amazon ma szansę na pozyskanie w Polsce zupełnie innych klientów niż Allegro. Mowa o użytkownikach Kindle, Prime Video i innych rozwiązań, których nie znajdziemy na polskiej platformie.

Reklama


Spółka zza oceanu zdaje się być mocno świadoma tej kart przetargowej. Na swoim Twitterze (przy okazji: Twitter polskiego Amazona jest dużo bardziej aktywny niż profil Allegro) spółka zapowiedziała premierę filmu o Robercie Lewandowskim. Z moich obserwacji – ze względu na grupę odbiorców taka produkcja to bardzo trafne posunięcie marketingowe.


Ponadto firma regularnie odnosi się do polskiej kultury, np.: promując książki polskich topowych autorów.

 

Sytuacja na wykresie Allegro


Spółka znajduje się obecnie w trendzie bocznym. Cena oscyluje wokół 65 złotych. Według konsensusu rekomendacji analityków cena docelowa to 80 zł.
Najświeższa rekomendacja pochodzi z 21 lipca br. od DM Trigon. Tam cena docelowa wynosi 82 zł, co daje potencjał zysku na poziomie ponad 29%. Z opisu wynika, że analitycy upatrują rozwoju Allegro m.in.: w akwizycjach i spodziewają się, że spółka ogłosi „większe” przejęcie na rynku zagranicznym jeszcze w tym roku.

Więcej rekomendacji tutaj: https://www.bankier.pl/gielda/rekomendacje/ALLEGRO

 

Przyszłe wyniki, a obecne oczekiwania

Reklama


Jak zdążyliśmy się przyzwyczaić, to w jaki sposób rynek zareaguje na wyniki finansowe, zależy od oczekiwań. A te w przypadku Allegro są dość wygórowane. Konsensus 3 analityków zakłada w 2021 roku przychody na poziomie 4 953 mln zł.


Sumując pierwszy i drugi kwartał, spółka osiągnęła dotychczas przychody w wysokości około 2 520 mln zł. Firma ma więc szansę nieco przewyższyć oczekiwania, ale będzie to raczej rząd wielkości kilku procent. Podobnie sprawa ma się z zyskiem netto.


O tym, jak odebrane zostały ostatnie wyniki Allegro pisaliśmy między innymi tutaj:

URL Artykułu

Słowem podsumowania: W historii Amazona odnajdziemy wiele nieudanych pomysłów i zagranicznych ekspansji. Obecnie ruch na stronie Allegro jest 85 razy większy niż na stronie Amazon, ale odwiedzających Amazona przybywa z miesiąca na miesiąc. Być może, jak w przypadku ekspansji w Holandii i Szwecji wzrost ten się zatrzyma, a Amazon nie zdobędzie większości rynku. W kwestii organizacji dostaw produktów Allegro nie ma w tym momencie istotnej przewagi. Firma podejmuje jednak działania „obronne” na wielu płaszczyznach. Niestety część z nich wymaga dużych nakładów i może negatywnie odbić się na marżach serwisu. Najnowsza rekomendacja dla Allegro przewiduje jednak wzrost ceny akcji.

Czytaj więcej