Ekspansja Amazona w Chinach? Zakończona fiaskiem. Podbój Holandii? Poniżej oczekiwań. Performens na rynku Szwedzkim? Totalna stagnacja. Czy kurs Allegro dyskontuje podobny rozwój wydarzeń? Sprawdzamy, jak Amazon radzi sobie po ponad pół roku działalności na polskim rynku e-commerce. Wszystkie dostępne dane i prognozy prześwietlimy pod kątem inwestycji w akcje Allegro.
- jak wyglądają aktualne statystyki Amazona w porównaniu do Allegro,
- co musi się stać, by ekspansja Amazona w Polsce spowolniła,
- z kim trzyma InPost, a z kim Poczta Polska,
- jaką przewagę ma Amazon i czy Allegro broni się skutecznie.
Zacznijmy od historii nieudanych podbojów giganta zza oceanu. Bynajmniej nie po to, by nacechować wypowiedź negatywnie w stosunku do Amazona, ale po to by sprawdzić jakie czynniki zadecydowały o porażce.
W 2019 roku Amazon oficjalnie ogłosił, że likwiduje chińską wersje sklepu, a co za tym idzie rozpoczyna proces wyjścia z rynku. Choć krytycy powiedzieliby, że proces ten zaczął się samoistnie już ponad dekadę wcześniej. Faktem jest, że Amazon od samego początku, czyli od 2004 roku nie radził sobie w Chinach najlepiej. Przez 15 lat zdołał wypracować jedynie 1% udziału w rynku, a powodem porażki wcale nie były restrykcje rządowe. Lokalni konkurenci hegemona wypracowali dużo szybszy i tańszy ekosystem dostaw wykorzystując lokalny (tani) rynek pracy. Dosłownie wykorzystując. Stawki płacone kurierom przez chińskie firmy były drastycznie niskie przez co cierpiała jakość usług. Odsetek przesyłek zaginionych i zniszczonych b