Niezależnie od tego czy online, czy offline – w każdym sklepie trzeba czasami zrobić porządki i inwentaryzację. Pomimo tego, że e-sklep funkcjonuje w wirtualnej przestrzeni, w nim też trzeba co jakiś czas „posprzątać”. W jaki sposób? Oto kilka praktycznych porad dla właścicieli e-commerce od IdoSell.
Audyt sklepu internetowego to tak naprawdę testowanie i analiza tego, jak działa e-sklep. Polega on na sprawdzeniu efektywności sprzedaży, wszystkich narzędzi, których używa, przekładają się na dobrą konwersję. Żeby audyt spełniał swoją funkcję, musi być przeprowadzony sumiennie. Tuż po jego zrobieniu należy wyciągnąć wnioski i wdrożyć na ich podstawie zmiany. Taki zabieg pomoże w prowadzeniu stabilnego sklepu internetowego.
Od czego zacząć?
Najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Co można poprawić w sklepie, żeby klienci kupowali więcej? Jakie należy wykonać optymalizacje, żeby częściej dochodziło do sprzedaży? Co zrobić, żeby klienci częściej do nas wracali? Jak zwiększyć konwersję? Czy sklep spełnia standardy bezpieczeństwa? Dlaczego sprzedaż jest na takim poziomie? W którym momencie (ścieżki sprzedażowej) klienci opuszczają sklep? Jak długo ładuje się strona sklepu na tle witryn konkurencji? Kolejny krok to opracowanie planu, jak usprawnić swój sklep oraz analiza tego, jaka część biznesu najbardziej kuleje. Po wykonaniu powyższych czynności, można zacząć myśleć o audycie.
Celem audytu jest znalezienie słabych punktów sklepu internetowego i wzmocnienie ich. To w późniejszym czasie przełoży się na sprzedaż i zwiększenie konwersji. Audyt powinien odbywać się przed zmianami, które mają zajść w e-sklepie np. przed migracją, redesignem, rozpoczęciem dużej kampanii, czy też współpracy z nową agencją SEO. O audycie można też pomyśleć, kiedy w sklepie zdarzają się częste awarie lub odnotowuje on większy niż zwykle współczynnik odrzuceń zakupów. Dobrą praktyką jest także profilaktyczny audyt raz na 2-3 lata.
Jak to działa?
W e-commerce audyt polega na kompleksowym przetestowaniu strony oraz analizie witryny. Należy jednak rozważyć, na jaki rodzaj audytu (lub audytów) się decydujemy. W e-commerce jest ich kilka. Oto one.
Pierwszy to audyt UX, który dotyczy wrażeń użytkowników. Podczas niego można dowiedzieć się, co odczuwa klient, kiedy odwiedza konkretny sklep. Analizie poddane są m.in. strona główna, koszyk zakupów, podstrony, dostępne metody płatności, funkcjonalność reklam czy też komunikatorów, ikony kurierów i płatności, elementy interfejsu typu buttony czy inputy, zgodność fontów ze stylem wizualnym całego szablonu.
Kolejny jest audyt SEO. Koncentruje się na weryfikacji meta tagów, sprawdzeniu opisów produktów, linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym, analizie słów kluczowych, sprawdzeniu, które z nich przynoszą największy ruch w sklepie i przekładają się na konwersję.
Audyt może też dotyczyć kwestii technicznych. Polega on na sprawdzeniu prędkości ładowania strony, jej bezpieczeństwa, indeksacji adresów URL, poprawności wdrożenia danych struktur oraz czy występują jakiekolwiek błędy techniczne.
Po sprawdzeniu jakości i wydajności e-sklepu, warto zwrócić uwagę na działania marketingowe. Można przeanalizować skuteczność ruchu z różnych źródeł np. social media, SEO/SEM oraz porównać je z działaniami konkurencji. To pomoże dopasować narzędzia i kanały komunikacji do specyfiki prowadzonego biznesu.
Wśród dobrych praktyk jest też audyt wersji mobilnej strony. Co tutaj sprawdzić? Przede wszystkim należy dokonać weryfikacja liczby kliknięć na dokonanie zakupu. Warto też zwrócić uwagę na UX w wersji mobilnej, przeanalizować trudności i czas, które są potrzebne do dokonania zakupu w mobile.
Ważny może być też audyt konkurencji. Na co zwrócić uwagę? Czy konkurencyjne sklepy różnią się od naszego, jakich narzędzi używają, co podoba się ich klientom oraz jakie są ich mocne i słabe strony.
Podczas audytu można też sprawdzić content sklepu internetowego. Jak dodatkowe treści wpływają na klientów, czy teksty na blogu są często czytane, czy przekłada się to na pozycjonowanie, czy poradniki, wideo czy też lookbooki mają wpływ na sprzedaż produktów.
To, który z powyższych audytów wybierzemy, jest zależne od kondycji sklepu i jego indywidualnych potrzeb. Jeśli platforma ma awarie, trzeba sprawdzić sklep od strony technicznej. Jeśli ma problem z ruchem na stronie - audyt SEO.
Samodzielny audyt
Audyt można wykonać samodzielnie (przy użyciu darmowych narzędzi z zakresu SEO, UX, badania prędkości strony) oraz z pomocą specjalistów (którzy posiadają wiedzę na temat e-commerce i wskażą, jakie zmiany mogą doprowadzić do dalszego rozwoju sklepu internetowego).
W internecie można znaleźć sporo darmowych narzędzi, które pozwalają na wykonanie audytu samodzielnie. Jednym z nich jest Search Console do analizy widoczności strony w Google. Przydatny będzie też Analytics, który pokazuje analizę ruchu na stronie i Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych. Istnieje też grupa narzędzi do analizy strony pod kątem jej użyteczności dla klientów. Pierwsze z nich to Optimize, które pozwala edytować kod HTML, a także dodawać reguły Javascript i CSS. Warto też skorzystać z HotJar, dzięki któremu można się dowiedzieć, w które opcje menu najchętniej klikają klienci sklepu. Metrica to z kolei darmowe narzędzie, które nie tylko pokazuje statystyki odwiedzin strony, ale też potrafi określać, skąd przyszedł do nas dany użytkownik (np. z Facebooka lub z reklamy internetowej) oraz z jakiego urządzenia skorzystał i ile czasu spędził w sklepie.
Checklista
Audyt to istotna część ekosystemu e-commerce, ale żeby był wykonany poprawnie i dał wskazówki, które pomogą zwiększyć ruch i konwersję, trzeba podejść do niego systemowo. IdoSell przygotowało checklistę – czyli podstawy, które powinny zostać sprawdzone podczas audytu e-sklepów.
Sprawdź:
- czy ustawione w panelu formy płatności są poprawnie wyświetlane, czy klient widzi to, co chcesz żeby zobaczył
- czy są widoczne poprawne czasy dostawy,
- jeżeli klient ma zdefiniowane produkty na zamówienie lub np. przedsprzedaż, to czy również podane informacje zgadzają się z ustawieniami czasu realizacji magazynów i dostawców
- czy punkty odbioru są poprawnie pokazane, czy mają poprawny adres i godziny odbioru, czy mapa pokazująca punkty, wyświetla je prawidłowo
- czy klient widzi poprawnie ustawione metody płatności
- czy podane dane do przelewu zwykłego się zgadzają
- czy indywidualne korzyści dla potencjalnego klienta (np. dostawa gratis od konkretnej kwoty) są dobrze widoczne
Wykonaj:
- testowe zamówienie
- testową płatność za produktu (żeby sprawdzić, czy ustawienia są poprawne)
- testowe zamówienie produktu, z uwzględnieniem punktów lojalnościowych
- testowe zamówienie produktu, z uwzględnieniem oferty specjalnej, produktów gratis, kuponu rabatowego (zwróć uwagę jak rabaty są naliczane i czy pole na wpisanie i uaktywnienie kody działają dobrze)
- testowe zamówienie w sklepie swojej największej konkurencji
- Od strony wizualnej (zwróć uwagę na) to:
- czy są dodane i pokazują się poprawne ikony kurierów i płatności
- czy elementy interfejsu typu buttony czy inputy są zgodne z przyjętym stylem wizualnym dla całego szablonu
- czy fonty mają odpowiednią wielkość zgodną ze stylem wizualnym całego szablonu
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję