Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Załamanie popytu na samochody elektryczne. Kierowcy wolą hybrydy i spalinowe

Samochody elektryczne ładowane akumulatorowo, jak np. Tesla, tracą na popularności w Europie, wynika z danych. Ich segment rynku dynamicznie przejmuje często tańsza alternatywa. Czy akumulatorowe pojazdy elektryczne to ślepy zaułek?

Załamanie popytu na samochody elektryczne. Te dane pokazują prawdę
PATRICK T. FALLON/AFP/East News
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Samochody elektryczne tracą rynek i popularność
    1. Hybrydy dynamicznie przejmują rynek samochodów
      • Jak zmalała sprzedaż elektryków w Europie?
      • Czy spadek miał miejsce również w Polsce?
      • Jakie pojazdy przejmują coraz większy udział w rynku?
      • Czy spalinowe samochody tracą na znaceniu?

       

      Samochody elektryczne tracą rynek i popularność

      Elektryki sprzedają się słabiej w Europie niż przed rokiem. Ostatnie dane pokazują, że zamiast wzrostowego trendu znaczenia samochodów elektrycznych, mamy spadek.

      Okazuje się, że w czerwcu 2024 roku sprzedano o 1% mniej akumulatorowych samochodów elektrycznych (BEV) w Europie niż rok temu, wynika z ostatnich danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

      W czerwcu 2024 roku sprzedano 156,4 tys. “elektryków”. W rezultacie ich udział w łącznej sprzedaży wszystkich pojazdów spadł do 14,4% wobec 15,1% rok wcześniej.

      Zniżka obserwowana była również w Polsce. Udział akumulatorowych elektryków (BEV) spadł z 4,4% w czerwcu 2023 roku do 4,2% w ubiegłym miesiącu.

      Co istotne, pokaźny spadek obserwowany był w kluczowych europejskich rynkach sprzedaży akumulatorowych samochodów elektrycznych. W Niemczech sprzedaż “czystych elektryków” spadła o aż 18,1% rok do roku, a we Francji o 10,3% oraz w Holandii (Niderlandach) o 15%.

      Reklama

      Są jednak rynki, gdzie pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie akumulatorowo sprzedano więcej. Są to np. Włochy (o 117,4% wyższa sprzedaż niż przed rokiem) czy Belgia (wzrost o 50,4%).

      Pokaźne załamanie obserwowane jest w sprzedaży hybryd typu “plug-in”. Samochodów PHEV sprzedano w czerwcu w Europie o 19,9% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W rezultacie, udział samochodów o napędzie hybrydowym plug-in w rynku nowych pojazdów na Starym Kontynencie spadł z 7,9% w czerwcu 2023 roku do 6,1% w zeszłym miesiącu.

       

      Czytaj również: Tesla w cieniu groźnego rywala z Chin. Czy Elon Musk przegrywa wyścig?

       

      Hybrydy dynamicznie przejmują rynek samochodów

      Pokaźny wzrost obserwowany był jednak w przypadku samochodów o napędzie hybrydowym. Pojazdy takie posiadają główny silnik spalinowy oraz dodatkową jednostkę napędu elektrycznego. Liczba nowych rejestracji “hybryd” wzrosła o 26,4% w czerwcu 2024 roku w Europie do blisko 322 tys. sztuk.

      Reklama

      Wszystkie cztery największe rynki dla tego segmentu odnotowały dwucyfrowe dynamiki wzrostu sprzedaży. Przede wszystkim, aż o 34,9% wzrosła liczba nowych rejestrach “hybryd” we Francji. Oprócz tego, duże wzrosty obserwowane były również we Włoszech, bo o 27,2%, Hiszpanii o 23% oraz Niemczech o 16,5%.

      W rezultacie, wzrost ten sprawił, że udział w rynku samochodów hybrydowo-elektrycznych w czerwcu 2024 roku wzrósł do 29,5% rok do roku względem 24,4% przed rokiem.

      To właśnie hybrydy odpowiadały w głównej mierze za spadek udziału pojazdów o napędzie spalinowym w liczbie rejestracji nowych pojazdów w Europie w czerwcu 2024 roku. Łączny udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spadł do 47,1% z 49,6%.

      Istotne jest jednak to, że spada popularność pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym, czyli tych zasilanych jedynie akumulatorowo. Jednocześnie, zmniejsza się również popyt na pojazdy “czysto spalinowe”.

      Wygląda na to, że konsumenci coraz mocniej preferują pewien rodzaj kompromisu między obiema kategoriami. Takim wyborem jest napęd hybrydowy, który zapewnia łatwe tankowanie, a przy okazji ekonomiczną jazdę.

      Spoglądając na dane o wszystkich rejestracjach nowych pojazdów w Europie, to w pierwszej połowie 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 4,5%, osiągając prawie 5,7 mln sztuk. Liczba ta jest o 18% niższa niż w pierwszej połowie 2019 roku, czyli ostatnim okresie przed pandemią.

      Reklama

       

      Zobacz również: Polacy słono przepłacają za elektryki Tesli. Model 3 jest droższy o 60% niż w innych krajach


      Przemysław Tabor

      Przemysław Tabor

      Zastępca redaktora naczelnego FXMAG. YouTuber na kanale YouTube FXMAG. Od lat publikuje teksty o gospodarce, rynku nieruchomości, surowcach i giełdzie. Inwestor z wieloletnim doświadczeniem.


      Tematy

      samochody motoryzacjaauto

      pojazd

      elektryk

      samochód elektryczny

      Tesla EVBEV

      PHEV

      PolskaEuropa

      pojazd elektryczny

      hybryda

      dieselsprzedaż
      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama