- Chińska konkurencja zdobywa przewagę nad autami niemieckiego producenta
- Jakie są powody problemów Porsche?
- Co wywołało złamanie sprzedaży Porsche w Chinach?
Chiński problem Porsche
Sprzedaż Porsche konsekwentnie topniała na rynku chińskim w 2024 roku. W styczniu dealerzy marki zbyli w Chinach około 6,6 tys. pojazdów, ale w październiku było to już zaledwie niecałe 3,6 tys. sztuk.
Łącznie, skumulowana sprzedaż Porsche w Chinach od stycznia do listopada 2024 roku wyniosła zaledwie 48 tys. samochodów. Oznacza to spadek o 34% rok do roku. To już trzeci rok zniżki z rzędu.
Takie załamanie wywołało presję na dealerów Porsche. Obniżali oni oceny oferują spore obniżki, aby podratować kulejącą sprzedaż. W rezultacie chińscy konsumenci mogli wynegocjować naprawdę pokaźne rabaty, a to negatywnie wpłynęło to na wartość marki, a także na rentowność salonów.
Co stało się z Porsche w Chinach?
Niemiecki koncern przegrywa bitwę z dynamicznie rozwijającymi się chińskimi konkurentami na polu pojazdów elektrycznych. W latach 2015-2021 roku Chiny były największym krajowym rynkiem dla Porsche, ale od dwóch lat sprzedaż drastycznie spada. Państwo to spadło już na trzecie miejsce w kategorii największego rynku Porsche na świeci, tuż za Ameryką Północną i Europą.
Wykres: Sprzedaż Porsche w Chinach w konkretnych latach (liczba sztuk zbytych pojazdów)

Źródło: tłumaczenie grafiki z chińskiego na polski pochodzącej z artykułu Tao Yanyan w ZhiNeng Automobile, pt. "Down 34%, What Happened to Porsche in China?"
Kulejąca sprzedaż europejskich koncernów w Chinach nie jest tylko problemem Porsche. Inne importowane marki luksusowe również stoją w obliczu poważnej presji. Jednak załamanie wyników Porsche w Państwie Środka jest wyraźnie większe niż średnia rynkowa.
Przyczyny spadku Porsche w Chinach wynikają z wielu powiązanych ze sobą kwestii. Wszystko obraca się jednak wokół zmiany preferencji chińskich klientów. W Chinach trwa boom na samochody elektryczne, a rodzimi producenci oferują coraz nowsze modele, które w relatywnie krótkim czasie wprowadzane są do oferty.
Wykres: Sprzedaż pojazdów Porsche w Chinach w danym miesiącu (w szt.)

Źródło: tłumaczenie grafiki z chińskiego na polski pochodzącej z artykułu Tao Yanyan w ZhiNeng Automobile, pt. "Down 34%, What Happened to Porsche in China?"
Chiński rynek przesycony jest krajowymi propozycjami nowych luksusowych sportowych pojazdów. Oferują one znakomite osiągi i wysoki komfort jazdy. Importowane samochody klasy Premium są mniej atrakcyjne pod względem elektryfikacji i innowacyjnych rozwiązań. Oprócz tego, chińskie pojazdy elektryczne często są tańsze.
Czytaj także: Sprzedaż elektrycznej limuzyny spadła w Chinach do zera. Problemy motoryzacyjnego giganta
Technologiczna porażka Porsche
Porsche pozostaje w tyle w kwestii nowoczesnych rozwiązań technologii samochodów elektrycznych. Czas wdrożenia nowinek jest w przypadku niemieckiej marki relatywnie długi. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Nio czy Xiaomi, które zyskują przewagę w zakresie nowych technologii energetycznych, konfiguracji i… ceny.
“Mamy już rok 2025, ale platforma akumulatorowa Porsche wciąż odzwierciedla pomysły projektowe z Chin z lat 2021-2022, co jest rzeczywiście problemem spowodowanym długim cyklem rozwojowym. Obiektywnie rzecz biorąc, zalety Porsche w zakresie mocy zostały prześcignięte, a nawet całkowicie prześcignięte przez chińskich producentów samochodów, co jest nieco kłopotliwe” - argumentuje Tao Yanyan z ZhiNeng Automobile.
“Porsche stoi w obliczu wielu wyzwań na rynku chińskim, a jego głównym problemem jest niezdolność do dostosowania szybkości innowacji produktowych i technologicznych do szybko zmieniających się wymagań rynku” - dodał ekspert chińskiego rynku samochodów elektrycznych.
Porsche wprowadziło na rynek model Taycan i planuje rozszerzyć swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Jednak propozycje niemieckiego koncernu nie wypadają korzystnie na tle konkurentów z Chin m.in. pod względem zasięgu, sieci ładowania i elektronicznych rozwiązań.
“Konkurencyjność technologiczna i cenowa Porsche wydaje się niewystarczająca w porównaniu z szybkim rozwojem lokalnych chińskich marek” - stwierdził Tao Yanyan z ZhiNeng Automobile.
Porsche planuje zmniejszyć liczbę swoich dealerów w Chinach o około jedną trzecią w ciągu najbliższych dwóch lat, ze 154 do około 100. To nie wróży dobrze obecności Porsche na chińskim rynku.
Zobacz również: Krach sprzedaży Tesli w Europie sięga już 40%. Wszystkie elektryki sprzedają się gorzej
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję