Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Sprzedaż niemieckiej marki runęła o 34% w Chinach. Nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego?

Porsche coraz słabiej radzi sobie na kluczowym chińskim rynku. Sprzedaż w 2024 roku załamała się o 34% rdr! Tymczasem, rok wcześniej Chiny odpowiadały za blisko jedną piątą łącznej sprzedaży koncernu. Jest jednak pewne, że udział ten znacznie się skurczył.

Sprzedaż niemieckiej marki runęła o 34% w Chinach. Nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego?
RONNY HARTMANN/AFP/East News
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Chiński problem Porsche
    1. Co stało się z Porsche w Chinach? 
      1. Technologiczna porażka Porsche
        • Chińska konkurencja zdobywa przewagę nad autami niemieckiego producenta
        • Jakie są powody problemów Porsche?
        • Co wywołało złamanie sprzedaży Porsche w Chinach?

         

        Chiński problem Porsche

        Sprzedaż Porsche konsekwentnie topniała na rynku chińskim w 2024 roku. W styczniu dealerzy marki zbyli w Chinach około 6,6 tys. pojazdów, ale w październiku było to już zaledwie niecałe 3,6 tys. sztuk.

        Łącznie, skumulowana sprzedaż Porsche w Chinach od stycznia do listopada 2024 roku wyniosła zaledwie 48 tys. samochodów. Oznacza to spadek o 34% rok do roku. To już trzeci rok zniżki z rzędu. 

        Takie załamanie wywołało presję na dealerów Porsche. Obniżali oni oceny oferują spore obniżki, aby podratować kulejącą sprzedaż. W rezultacie chińscy konsumenci mogli wynegocjować naprawdę pokaźne rabaty, a to negatywnie wpłynęło to na wartość marki, a także na rentowność salonów.

         

        Co stało się z Porsche w Chinach? 

        Niemiecki koncern przegrywa bitwę z dynamicznie rozwijającymi się chińskimi konkurentami na polu pojazdów elektrycznych. W latach 2015-2021 roku Chiny były największym krajowym rynkiem dla Porsche, ale od dwóch lat sprzedaż drastycznie spada. Państwo to spadło już na trzecie miejsce w kategorii największego rynku Porsche na świeci, tuż za Ameryką Północną i Europą.

        Reklama

         

        Wykres: Sprzedaż Porsche w Chinach w konkretnych latach (liczba sztuk zbytych pojazdów)

        sprzedaz niemieckiej marki runela o 34 w chinach nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego grafika numer 1sprzedaz niemieckiej marki runela o 34 w chinach nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego grafika numer 1

        Źródło: tłumaczenie grafiki z chińskiego na polski pochodzącej z artykułu Tao Yanyan w ZhiNeng Automobile, pt. "Down 34%, What Happened to Porsche in China?"

         

        Kulejąca sprzedaż europejskich koncernów w Chinach nie jest tylko problemem Porsche. Inne importowane marki luksusowe również stoją w obliczu poważnej presji. Jednak załamanie wyników Porsche w Państwie Środka jest wyraźnie większe niż średnia rynkowa.

        Reklama

        Przyczyny spadku Porsche w Chinach wynikają z wielu powiązanych ze sobą kwestii. Wszystko obraca się jednak wokół zmiany preferencji chińskich klientów. W Chinach trwa boom na samochody elektryczne, a rodzimi producenci oferują coraz nowsze modele, które w relatywnie krótkim czasie wprowadzane są do oferty.

         

        Wykres: Sprzedaż pojazdów Porsche w Chinach w danym miesiącu (w szt.)

        sprzedaz niemieckiej marki runela o 34 w chinach nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego grafika numer 2sprzedaz niemieckiej marki runela o 34 w chinach nowe oblicze kryzysu motoryzacyjnego grafika numer 2
        Źródło: tłumaczenie grafiki z chińskiego na polski pochodzącej z artykułu Tao Yanyan w ZhiNeng Automobile, pt. "Down 34%, What Happened to Porsche in China?"

         

        Chiński rynek przesycony jest krajowymi propozycjami nowych luksusowych sportowych pojazdów. Oferują one znakomite osiągi i wysoki komfort jazdy. Importowane samochody klasy Premium są mniej atrakcyjne pod względem elektryfikacji i innowacyjnych rozwiązań. Oprócz tego, chińskie pojazdy elektryczne często są tańsze.

        Reklama

         

        Czytaj także: Sprzedaż elektrycznej limuzyny spadła w Chinach do zera. Problemy motoryzacyjnego giganta

         

        Technologiczna porażka Porsche

        Porsche pozostaje w tyle w kwestii nowoczesnych rozwiązań technologii samochodów elektrycznych. Czas wdrożenia nowinek jest w przypadku niemieckiej marki relatywnie długi. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Nio czy Xiaomi, które zyskują przewagę w zakresie nowych technologii energetycznych, konfiguracji i… ceny.

        “Mamy już rok 2025, ale platforma akumulatorowa Porsche wciąż odzwierciedla pomysły projektowe z Chin z lat 2021-2022, co jest rzeczywiście problemem spowodowanym długim cyklem rozwojowym. Obiektywnie rzecz biorąc, zalety Porsche w zakresie mocy zostały prześcignięte, a nawet całkowicie prześcignięte przez chińskich producentów samochodów, co jest nieco kłopotliwe” - argumentuje Tao Yanyan z ZhiNeng Automobile.

        “Porsche stoi w obliczu wielu wyzwań na rynku chińskim, a jego głównym problemem jest niezdolność do dostosowania szybkości innowacji produktowych i technologicznych do szybko zmieniających się wymagań rynku” - dodał ekspert chińskiego rynku samochodów elektrycznych.

        Reklama

        Porsche wprowadziło na rynek model Taycan i planuje rozszerzyć swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Jednak propozycje niemieckiego koncernu nie wypadają korzystnie na tle konkurentów z Chin m.in. pod względem zasięgu, sieci ładowania i elektronicznych rozwiązań. 

        “Konkurencyjność technologiczna i cenowa Porsche wydaje się niewystarczająca w porównaniu z szybkim rozwojem lokalnych chińskich marek” - stwierdził Tao Yanyan z ZhiNeng Automobile.

        Porsche planuje zmniejszyć liczbę swoich dealerów w Chinach o około jedną trzecią w ciągu najbliższych dwóch lat, ze 154 do około 100. To nie wróży dobrze obecności Porsche na chińskim rynku.

         

        Zobacz również: Krach sprzedaży Tesli w Europie sięga już 40%. Wszystkie elektryki sprzedają się gorzej


        Przemysław Tabor

        Przemysław Tabor

        Zastępca redaktora naczelnego FXMAG. YouTuber na kanale YouTube FXMAG. Od lat publikuje teksty o gospodarce, rynku nieruchomości, surowcach i giełdzie. Inwestor z wieloletnim doświadczeniem.


        komentarze

        Komentarze

        Sortuj według:  Najistotniejsze

        • Najnowsze
        • Najstarsze

        Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

        Reklama
        Reklama