W obliczu globalnych trudności związanych z inflacją i podwyżkami cen komponentów elektronicznych, wyniki sprzedażowe w branży elektronicznej nie były zadowalające w ostatnich miesiącach. Od tej tendencji znacząco odeszła jednak Polska. Według danych przedstawionych przez globalną sieć afiliacyjną Admitad, Polacy dokonali w roku 2023 aż o 15% więcej zakupów online w segmencie elektroniki i zwiększyli swoje wydatki na te produkty o 22%.
Admitad przeanalizował ponad 9 milionów zamówień online z globalnego rynku, pochodzących od ponad 360 marek. Dodatkowo, raport objął ponad 400 tysięcy zamówień z Polski produktów ponad 100 lokalnych marek, w tym również takich jak Acer i Logitech, a także najpopularniejsze platformy handlowe, takie jak Allegro czy Aliexpress.
Branża elektroniczna w opałach
Rynek elektroniki użytkowej na całym świecie mierzy się obecnie z szeregiem trudności. Wzrost kosztów produkcji skłonił producentów do podniesienia cen, a globalna inflacja sprawia, że wielu konsumentów nie może sobie pozwolić na zakup nowego smartfona czy laptopa. Branża boryka się również z coraz powszechniejszym zjawiskiem podrabiania produktów najbardziej rozpoznawalnych i renomowanych marek.
Na rynek oddziałują jednocześnie inne czynniki, mające korzystny wpływ. Przysłużyły się one wzrostowi sprzedaży online w kategorii elektronika, która przekroczyła globalny wzrost oszacowany przez ekspertów na 4−6% w 2023 roku. To między innymi stale rosnąca popularność handlu elektronicznego, postępująca cyfryzacja, efektywniejsze metody dostawy, działania marketingowe sklepów internetowych oraz zwiększająca się liczba zamówień dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
− Należy zaznaczyć, że mimo wzrostu liczby zamówień o 9% w perspektywie globalnej, średnia kwota, jaką kupujący przeznaczają na elektronikę, zwiększyła się jedynie o 5% w roku 2023. W kontekście inflacji, która podnosi średnią wartość zamówienia widać, że klienci w tym roku często wybierają tańsze zamienniki lub rezygnują z większych zakupów, odkładając je na później lub naprawiając poszczególne komponenty, zamiast kupować nowe urządzenia. Średnia wartość zakupów spadła w tym roku z 85 do 68 dolarów − podkreśla Mateusz Łukianiuk, country manager firmy Mitgo, do której należy sieć Admitad.
Najpopularniejsze kanały sprzedaży
Znaczny wzrost zanotowała w ostatnich miesiącach sprzedaż za pośrednictwem aplikacji mobilnych - liczba transakcji z elektroniką dokonywanych za ich pośrednictwem podwoiła się. Podobny wzrost odnotowały strony oferujące kody rabatowe. Jednocześnie Polacy zaczęli częściej wierzyć rekomendacjom platform contentowych, korzystając z nich o 22% częściej. Jednym z liderów pod względem wzrostu stały się również sieci społecznościowe, generujące wzrost sprzedaży na poziomie +19% ogólnej liczby zamówień.
W obliczu rosnących kosztów pozyskiwania klientów za pośrednictwem tradycyjnych kanałów marketingowych, rośnie popularność marketingu partnerskiego. W roku 2022, liczba polskich marek w branży elektroniki wykorzystujących marketing afiliacyjny wzrosła o 20%, a liczba wydawców chętnych do współpracy z nimi wzrosła o 17,6%, co przyniosło im z kolei aż 33-procentowy wzrost przychodów.
Eksperci Admitad prognozują, że w nadchodzącym kwartale wzrost w branży elektronicznej najprawdopodobniej wyhamuje. Kluczowym okresem dla rynku będzie nadchodzący, jesienny sezon wyprzedaży. Marki muszą uwzględnić bieżące trendy w branży, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów podczas wydarzeń takich jak Dzień Singla, Black Friday czy Cyber Monday.
Zobacz także: Najbardziej niezrozumiała spółka z GPW? Analitycy prognozują ogromny wzrost
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję