Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polska odpadła z Euro 2020, ale inni grają dalej! Jak z zyskiem przełknąć porażkę polskich piłkarzy?

|
selectedselectedselected
Polska odpadła z Euro 2020, ale inni grają dalej! Jak z zyskiem przełknąć porażkę polskich piłkarzy? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Leje się też piwo, które jedni piją z radości, a inni, by osłodzić sobie porażkę. Inwestorzy tylko na to czekają, bo w czasie wielkich turniejów piłkarskich akcje browarów i producentów napojów rosną bardziej niż cały rynek.

Zakończyła się faza grupowa Euro 2020 i z 24 drużyn rozpoczynających turniej pozostało 16

Odpadli także Polacy, choć w dwóch ostatnich meczach pokazali charakter i waleczność. Odpadli także Szkoci, Rosjanie, Węgrzy, Finowie i cztery inne drużyny. Przedstawicielom tych narodów pozostało kibicować innym i topić swoje smutki w kuflu zimnego piwa. A bez względu na to, czy wspierałeś zwycięzców, czy pokonanych, branża piwna może być dobrym biznesem dla inwestorów. Podczas najważniejszych turniejów piłkarskich w ciągu ostatniej dekady – od Euro 2012 do Mistrzostw Świata 2018 notowane na giełdzie światowe browary i producenci napojów bezalkoholowych konsekwentnie osiągały lepsze wyniki niż światowe akcje – według naszej analizy, wzrost średnio o 2,9 proc. w porównaniu z globalnymi akcjami, które wzrastały o 0,9 proc.

Warto zauważyć, że nasz przemysł piwowarski radzi sobie znacznie lepiej niż nasza drużyna piłkarska

Podczas gdy w rankingu FIFA zajmujemy 21. miejsce, to jesteśmy 10. największym producentem piwa na świecie. A jeśli chodzi o jego konsumpcję na głowę mieszkańca, wskakujemy nawet na 5. pozycję. W roku 2019, czyli jeszcze przed pandemią, która wpłynęła na zwiększoną konsumpcję piwa, przeciętny Polak wypijał go rocznie 97,9 litra. Najwięcej na głowę piją Czesi (188,6 litrów), a później Austriacy (107,8), Rumuni (100,3) i Niemcy (99). Poza Rumunami, którzy się nie zakwalifikowali, wszystkie te kraje nadal pozostają w turnieju. Tak samo, jak konsumujący dużo piwa Hiszpanie, Chorwaci, Anglicy czy Holendrzy.

Choć to Europejczycy biją rekordy w konsumpcji piwa na głowę mieszkańca,

to najwięcej produkuje się go i pije w Azji. Największymi producentami piwa w 2020 roku były Chiny (376,5 mln hektolitrów), USA (210,9) i Brazylia (144,8). Dopiero na 5. miejscu jest największy producent w Europie — Niemcy produkujący 91,6 mln hektolitrów. Polska jest 10. z produkcją 39,3 mln hektolitrów rocznie. Europa pozostaje drugim regionem na świecie pod względem produkcji, trzecią pozycję zajmują kraje Ameryki Południowej i Centralnej, a czwartą Ameryka Północna. 

Z uwagi na pozycję Europy w tym zestawieniu i popularność piłki nożnej, można powiedzieć,

że EURO to prawdziwe święto piwa. Jednym z głównych sponsorów turnieju pozostaje koncern Heineken, który stale przypomina fanom futbolu o swoich produktach. Jednocześnie producenci starają się rozszerzać swoją ofertę produktową. Na wielu rynkach podczas mistrzostw masowo reklamowane jest piwo bezalkoholowe, a także różnego rodzaju napoje piwne, co ma umożliwić im dotarcie do konsumentów, który nie gustują w tradycyjnych rodzajach piwa. Na wielu rynkach piwo jest bowiem pod presją ze strony konkurencji: wina, alkoholi wysokoprocentowych, a nawet marihuany, tam, gdzie jej użycie zostało zalegalizowane.

Światowy rynek piwa jest bardzo skoncentrowany ze znaczącym udziałem kilku dużych globalnych graczy

Reklama

Największym jest notowany na Euronext belgijski gigant Anheuser-Busch InBev. AB InBev jest właścicielem ponad 400 marek piwa, w tym globalnych marek Budweiser, Corona i Stella Artois. W roku 2016 koncern przejął innego dużego producenta – firmę SABMiller, jednocześnie jednak sprzedał jej europejskie aktywa, w tym polską Kompanię Piwowarską. Dlatego obecnie nie posiada żadnych browarów w Polsce, jego produkty są dostępne na naszym rynku, jednak ich udział jest niewielki. Firma odnotowała bardzo dobre wyniki za pierwszy kwartał 2021 r. – globalna sprzedaż piwa była o 14,9 proc. wyższa w stosunku do pierwszego kwartału 2020 r. W tym samym okresie dział napojów innych niż piwo zanotował wzrost o 4 proc.

Drugim co do wielkości producentem piwa na świecie i największym w Europie jest wspomniany już Heineken

Koncern jest większościowym udziałowcem działającej na polskim rynku Grupy Żywiec. Produkuje ona w Polsce m.in. marki Żywiec, Heineken, Warka, Tatra i Królewskie. Jest ona drugim co do wielkości sprzedawcą piwa w Polsce po Kompanii Piwowarskiej (należącej do Asahi Breweries z Japonii). Heineken Holding NV, notowany na Euronext, odnotował w pierwszym kwartale spadek ogólnej sprzedaży piwa o 2,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2020 r. Duży wzrost odnotowała natomiast sama marka Heineken, której sprzedaż poszła w górę o 12,1 proc. Koncern bardzo agresywnie promuje obecnie globalną markę piwa bezalkoholowego Heineken 0.0.

Największym producentem piwa w Polsce jest Kompania Piwowarska, właściciel m.in. marek Tyskie, Żubr i Lech. Należy ona do japońskiej Asahi Group, która jest notowana na giełdzie w Tokio. Pozostała część polskiego rynku piwa należy do Carlsberg Polska, spółki córki duńskiego koncernu oraz średnich i małych browarów regionalnych.

Mistrzostwa będą trwać jeszcze do 11 lipca, a to oznacza,

że do tego czasu kibice wypiją jeszcze dużo piwa. Powinno to wpłynąć na wysoką sprzedaż ich producentów. Jeśli chcemy zainwestować w branże, możemy to zrobić, kupując akcje spółek takich jak właśnie Heineken czy AB InBev. Jednak dywersyfikując nasz portfel, warto zastanowić się nad szerszą ekspozycją nie tylko na rynek piwa, ale też inne napoje alkoholowe, na przykład inwestując w spółkę Constellation Brands. Dywersyfikację geograficzną mogą zapewnić nam spółki takie jak np. brazylijska Ambrew.

Jeśli interesują nas innowacje na rynku napojów,

możemy zainteresować się akcjami Boston Beer, spółki, która w Kanadzie opracowuje napoje oparte o konopie indyjskie. Ekspozycję na rynek mogą dać nam też fundusze ETF np. Consumer Staples Select Sector SPDR, który inwestuje szeroko w spółki produkujące podstawowe dobra konsumpcyjne. Możemy także inwestować w ETF na indeksy np. Xtrackers Nikkei 225 UCITS, który odwzorowuje Nikkei 225, w którego skład wchodzi Asahi Group. Może nas wreszcie zainteresować portfel tematyczny eToro FoodDrink, w którego skład wchodzą globalne spółki produkujące żywność i napoje. 

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski

Analityk eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.


Tematy

euro 2021 gdzie euro 2020 gdzie kurs euro pzp 2020 euro 2021 euro 2020 grupy kurs euro zamówienia publiczne 2020 euro 2020 kurs euro do zamówień publicznych 2020 eliminacje euro 2020 piłka euro 2020 euro 2020 terminarz grupa g euro 2020 mecze 2020 euro euro 2020 tabela tabela polska euro 2020 baraze euro 2020 koszyki na euro 2020 tabele eliminacje euro 2020 polska euro 2020 ehf euro 2020 euro 2020 eliminacje grupy eliminacji do euro 2020 tabele eliminacji euro 2020 grupy na euro 2020 eliminacje euro 2020 polska polska grupa euro 2020 mecze eliminacje euro 2020 baraże el euro 2020 euro 2020 baraże euro 2020 eliminacje polska polska grupa euro 2020 tabela euro 2020 eliminacje euro 2020 grupa polska eliminacje euro 2020 wiki grupa polska euro 2020 losowanie euro 2020 grupa polski na euro 2020 terminarz euro 2020 grupa polski euro 2020 euro 2020 bilety grupa eliminacyjna euro 2020 eliminacje euro 2020 terminarz euro 2020 wiki euro 2020 qualifiers miasta gospodarze euro 2020 grupa euro 2020 piłka nożna euro 2020 euro 2021 grupy euro 2021 terminarz grupy euro 2021 grupa polski na euro 2021 eliminacje euro 2021 euro 2021 tabela grupy na euro 2021 uefa euro 2021 polska euro 2021 grupa euro 2021 polska grupa euro 2021 grupa na euro 2021 euro 2021 kiedy terminarz euro 2021 euro u21 2021 2021 euro średni kurs euro 2021 kurs euro 2021 eliminacje euro kobiet 2021 piłka nożna głowami euro 2021 euro 2021 u21 u21 euro 2021 qualifying euro u 21 2021 euro 2021 kobiet euro 2021 w polsce eliminacje euro 2021 u21 euro 2021 women's uefa euro u21 2021 womens euro 2021
Reklama
Reklama