Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polacy przepłacają za Coca-Colę. Pepsi jest w Polsce o 40% droższa niż w USA

|
selectedselectedselected

Coca-Cola jest w Polsce relatywnie droga. Są na świecie kraje, gdzie napój ten jest 5 razy tańszy. Pomiędzy cenami Pepsi oraz Coca-Coli w Polsce i USA jest przepaść. Dlaczego przepłacamy za colę?

Polacy przepłacają za Coca-Colę. Pepsi jest w Polsce o 40% droższa niż w USA
Freepik
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Gdzie Coca-Cola jest tańsza niż w Polsce?
  • W których państwach jest ona najdroższa?
  • Gdzie napój jest 5 razy tańszy niż w Polsce?

 

Polska ma drogą Coca-Colę i Pepsi. W USA jest znacznie taniej

Okazuje się, że półlitrowa butelka Pepsi jest o blisko 40% droższa niż w USA. W przypadku Coca-Coli, jest to różnica o 30%.

Szacowana przez portal GlobalProductPrices.com cena półlitrowej butelki Pepsi wynosi w Polsce 4,83 PLN (1,22 USD). Tymczasem, w Stanach Zjednoczonych za taką samą butelkę zapłacimy 0,88 USD, czyli 3,49 PLN.

Zatem, w Polsce butelka 0,5 L Pepsi jest o 38,7% droższa niż w USA. Ceny tego napoju w naszym kraju są również wyższe niż u zachodnich sąsiadów.

Reklama

W Niemczech za taką samą butelkę Pepsi zapłacimy przeciętnie tylko 0,99 EUR, czyli 4,27 PLN. Pepsi tańsza niż w Polsce jest choćby na Słowacji, gdzie butelka 0,5 litra kosztuje 4,70 PLN (1,19 EUR). Taniej jest również we Włoszech, bo tam cena to 3,66 PLN (0,85 EUR).

Porównajmy także ceny dla Coca-Coli. W Polsce butelka Coca-Coli o pojemności 500 ml według strony GlobalProductPrices.com kosztuje 1,12 USD, czyli 4,45 PLN.

W Stanach Zjednoczonych jest to 0,86 USD, co w przeliczeniu daje 3,41 PLN. W rezultacie, polska butelka Coca-Coli jest o 30% droższa niż w USA. 

 

Czytaj również: Miliardy euro za irytujące zakrętki na butelkach. Kto zapłacił za unijny wybryk?

Reklama

 

Są kraje, gdzie Coca-Cola jest 4 razy tańsza niż w Polsce

Są na świecie regiony, gdzie cena Coca-Coli jest nawet czterokrotnie niższa niż w Polsce.  Według danych GlobalProductPrices.com, cena 0,5 litra napoju w Nigerii wynosi 0,22 USD. To ponad 5 razy mniej niż w naszym kraju. Kwota ta w polskich złotych to zaledwie 0,87 PLN.

To ta sama butelka. Niewiarygodne? Jeden z polskich podróżników udowodnił, że faktycznie tak jest:

 

 

Reklama

Coca-Cola jest również czterokrotnie tańsza w Egipcie (0,25 USD). Blisko cztery razy mniej zapłacimy za butelkę napoju również w Indiach (0,32 USD) czy Pakistanie (0,32 USD).

Z kolei najwięcej na świecie za półlitrową butelkę Coca-Coli płacą Norwedzy (2,60 USD), Duńczycy (2,48 USD) oraz Brytyjczycy (2,36 USD).

 

Wykres: Porównanie ceny butelki Coca-Cola o pojemności 0,5 L

polacy przeplacaja za coca cole pepsi jest w polsce o 40 drozsza niz w usa grafika numer 1polacy przeplacaja za coca cole pepsi jest w polsce o 40 drozsza niz w usa grafika numer 1

Reklama

Źródło: GlobalProductPrices.com

 

Zobacz również: Turcja chce monopolu na kebaby. Ich nazwa będzie niebawem zastrzeżona w całej Europie

 

Dlaczego ceny Coca-Coli tak bardzo się różnią?

Coca-Cola w Norwegii jest blisko 12 razy droższa niż w Nigerii. Ta dysproporcja bez wątpienia robi olbrzymie wrażenie. Jest ona wynikiem kilku kluczowych czynników.

Reklama

Po pierwsze, duże znaczenie mają lokalne koszty produkcji i dystrybucji. W krajach o niższych kosztach pracy i energii ceny Coca-Coli mogą być niższe. Infrastruktura logistyczna i odległość od centrów produkcyjnych również odgrywają dużą rolę. Im trudniejszy i droższy transport, tym wyższe są ceny butelki napoju.

Po drugie, podatki i cła nałożone na napoje gazowane różnią się w zależności od polityki fiskalnej danego kraju. Co więcej, siła nabywcza lokalnej waluty wpływa na to, jak drogi wydaje się produkt w danym kraju.

Po trzecie, ważne są również preferencje konsumentów i miejscowa konkurencja. Zwykle w miejscach, gdzie Coca-Cola ma silną konkurencję, jej ceny są relatywnie niższe. Marka musi wówczas walczyć cenowo, aby utrzymać udział w rynku.

Po czwarte, nie można zapominać o specyfice lokalnych rynków. W niektórych krajach napoje gazowane są postrzegane jako dobra luksusowe, co umożliwia podnoszenie ich ceny. Strategia marketingowa może różnić się w zależności od regionu. 

 

Reklama

Zobacz również: Rynek nieruchomości w Polsce czeka katastrofa demograficzna. To zmieni rynek o 180 stopni

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Przemysław Tabor

Przemysław Tabor

Redaktor i YouTuber w FXMAG. Zafascynowany makroekonomią zwolennik analizy fundamentalnej w inwestowaniu.


Reklama
Reklama