UOKiK zajmie się osobami mamiącymi wizją “klubów inwestycyjnych”. W mediach społecznościowych zaroiło się od osób oferujących dostęp do "ekskluzywnych" grup finansowych, które w praktyce okazują się piramidami.
- Projekty alternatywnego inwestowania mają na celu zwerbowanie kolejnych członków, którzy wpłacają środki.
- UOKiK sprawdzi, czy platformy iGenius, Dream Trips i Jifu nie naruszają zbiorowych interesów konsumentów.
- Postawiono zarzuty kolejnym osobom oskarżanym o kierowanie projektami noszącymi znamiona piramid.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Inne określenie na piramidę? To również “plan”, “program” czy “klub”
Schemat działania podmiotów jest zazwyczaj podobny. Osoby będące w egzotycznym miejscu lub we wnętrzu luksusowego samochodu epatują bogactwem, zachęcając do udziału w kolejnym “projekcie” inwestycyjnym. Polega on głównie na werbowaniu nowych członków. Zakres tematyczny dotyczy zazwyczaj inwestowania, gotowych planów finansowych czy “edukacji”, która ma w krótkim czasie całkowicie odmienić życie osób “pracujących na etat”. Co ciekawe słowo “etat” jest bardzo często powtarzane w postach czy nagraniach, co wskazuje na grupę docelową treści.
Zobacz również: Ten kraj walczy prawdopodobnie z największą bańką na rynku nieruchomości na świecie i nikt o tym nie mówi
❗️Alternatywne projekty inwestycyjne - kolejne działania #UOKiK
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 30, 2023
Szczegóły ➡️https://t.co/o5tUwAn7RT
????1/3 pic.twitter.com/v0iZUMhIOg
“Systemy promocyjne typu piramida stwarzają pozory wysokich zysków dostępnych tylko dla wtajemniczonych. Takie systemy po pewnym czasie muszą upaść, bowiem wpłacane pieniądze trafiają tylko do ich organizatorów i osób zajmujących wyższą pozycję w strukturze piramidy. W takim systemie nie ma żadnego produktu lub usługi, której sprzedaż przyniosłaby wartość dodaną i wypracowała realne zyski. Apelujemy do konsumentów o sceptyczne podchodzenie do tego typu ofert inwestycyjnych” - skomentował działania prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Zobacz również: Co dalej z inflacją - prognozy długoterminowe. Czy czeka nas druga fala podwyżek cen towarów i usług?
Jak oszuści pozyskują nowych odbiorców?
Jak zaznacza UOKiK, systemy będące piramidami w mediach maskowane przez określenia takie jak: strategia, program, zarabianie w domu, platforma reklamowa, zarabianie w sieci czy klub. Cechą wyróżniającą reklamy jest wrażenie unikalności i ograniczonego dostępu.
Osoby zachęcane do udziału w programach mamione są wizją pozornie limitowanej oferty, zazwyczaj ograniczonej czasowo. W zależności od osoby, poszczególne “kluby” promowane są jako inwestycje w kryptowaluty, akcje czy usługi turystyczne. Zawsze chodzi jednak o zapraszanie nowych członków, którzy będą rekrutować kolejnych internautów. Zyski pochodzą od osób nowo zwerbowanych. Po czasie system upada, ponieważ pieniądze trafiają do osób znajdujących na górze piramidy.
Na stronie UOKiK zaznaczono, że trwają obecnie postępowania wyjaśniające w sprawie platform internetowych: iGenius (usługi edukacyjne w dziedzinie zarządzania finansami) oraz Dream Trips (dawniej WorldVentures), będący formą klubu podróżniczego. Prezes UOKiK przygląda się również Jifu, który w formie miesięcznych subskrypcji oferuje dostęp do wyszukiwarki usług turystycznych. Postawiono już zarzuty promotorom projektów inwestycyjnych: Grzegorzowi Baryle, Franciszkowi Rumakowi i Łukaszowi Spórni. Osoby te promowały projekt IM.Academy, a pod przykrywką sprzedaży “pakietów edukacyjnych” prowadzono system noszący znamiona piramidy.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję