- Pojazdy “ekologiczne” stanowiły większość wszystkich nowych pojazdów
- Ich udział w rynku stale wzrasta
- Gdzie wzrosła, a gdzie spadła sprzedaż “elektryków”?
- Dlaczego w Niemczech zwiększyła się liczba rejestracji “diesli”?
Czy Europa coraz bardziej lubi hybrydy?
Najbardziej ze wszystkich klas pojazdów w lutym wzrosła liczba rejestracji tych o napędzie hybrydowym, czyli wykorzystujących zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Z kolei miesiąc wcześniej, w styczniu, najszybciej wzrastała liczba nowych “czystych” elektryków
To pokazuje, że rośnie popyt na rozwiązania uważane za ekologiczne. Dane te dotyczą obszarów: Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajów Europejskiej Stowarzyszenia Wolnego Handlu
Liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej wzrosła o 10,1% w lutym w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Najwięcej sprzedaż aut wzrosła we Francji, bo o 13%. Zwiększyła się ona także o 12,8% we Włoszech, 9,9% w Hiszpanii i 5,4% w Niemczech, szacuje ACEA.
Samochody hybrydowo-elektryczne stały się znacznie bardziej popularne. Liczba nowych rejestracji tej klasy pojazdów wzrosła o 24,2% w badanych krajach Europy. “Hybrydy” wciąż zyskują na popularności na rynkach europejskich, napędzane znacznym wzrostem na czterech największych rynkach, czyli Francji (+41,5%), Hiszpanii (+26,5%), Niemczech (+16,4%) i Włoszech (+16,1%).
Liczba nowych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) również powiększyła się o 12% w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem na tym samym rynku. Odnotowany został solidny wzrost na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy, Belgia i Francja.
Wykres: Liczba rejestracji nowych pojazdów w Europie (UE, EFTA, Wielka Brytania) z podziałem na rodzaj napędu w lutym 2024 roku.
Źródło: Euronews, ACEA.
Trzeba przyznać, że liczba nowych samochodów benzynowych również wzrosła, bo o 5,9%. Warto zauważyć jednak, że jest to liczba niższa niż przeciętna dla wszystkich rodzajów pojazdów, która wyniosła 10,1%.
Zobacz także: BlackRock ma coraz większy wpływ na sektor energetyczny w Polsce i Czechach
Pojazdy “czysto” spalinowe w mniejszości
Zatem, udział samochodów napędzanych benzyną w ogólnej liczbie rejestracji spadł względem poprzedniego roku. Jednak kategoria ta nadal ma największy udział i stanowiła w lutym 35,7% nowych rejestracji wobec 36,9% rok temu. Hybrydy były tylko nieco w tyle z 28,9%.
Co istotne, liczba rejestracji nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi (diesel) spadła o 5,1% w całej Europie. Kategoria ta wciąż ma udział w rynku na poziomie 12%, ale dostrzegalny jest istotny trend odchodzenia od napędu ON.
Nowa sprzedaż “diesli” spadła w lutym 2024 roku na kilku rynkach, w tym na trzech największych. O ponad 30% spadła liczba nowych rejestracji pojazdów z tym napędem we Francji, o 17,4% w Hiszpanii i 11,8% we Włoszech.
Niemcy nadal wierzą jednak w poczciwego “diesla”, bowiem w tym kraju sprzedaż pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wzrosła o 9,7%.
Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła w lutym o skromne 10,3%, zatem podążyła za trendem wzrostu liczby rejestracji. W “elektryki” bardzo mocno wierzą Belgowie, gdzie sprzedaż wzrosła o 66,9%. We Francji zwiększyła się ona z kolei o 31,8%.
Z drugiej strony, rejestracje pojazdów elektrycznych w Niemczech spadły o 15,4%. Co więcej, Irlandia, Finlandia, Szwecja i Islandia również odnotowały spadek liczby nowych pojazdów elektrycznych. To częściowo efekt dopłat i zachęt ze strony państwa do zakupu “elektryków”.
Zobacz również: Eksperci o perspektywach dolara w 2024
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję