- 57% badanych woli zakupy online niż zakupy w sklepach tradycyjnych
- 21% kupujących w Internecie robi zakupy częściej niż raz w tygodniu
- 29% spośród ankietowanych, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online, wskazało, że w trakcie zakupów w sieci brakowało im zaufanej metody płatności
Dzięki COVID-19 Polacy nie tylko przyzwyczaili się do kupowania w sieci, ale także jeszcze bardziej docenili możliwości, jakie daje e-handel. Badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online” przeprowadzone na zlecenie PayPal przez ARC Rynek i Opinia w maju 2021 roku na grupie 1044 respondentów w Polsce[1] wykazało, że 57% respondentów preferuje zakupy online. 21% ankietowanych dokonuje ich częściej niż raz w tygodniu. Badanie ujawnia także niepokojące dane - aż 19% respondentów padło ofiarą oszustwa w Internecie. Z kolei 13% spośród ankietowanych, którzy wolą zakupy w sklepach stacjonarnych, ma obawy związane z podawaniem danych w sieci ze względów bezpieczeństwa.
Polacy wybierają online, bo tak jest wygodniej
Ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) potwierdzają wzrost wartości sprzedaży detalicznej online. Według GUS-u, w kwietniu 2021 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, odnotowano wzrost wartości sprzedaży przez Internet w cenach bieżących o 6,2%[2].
Z badania PayPal wynika, że kluczowymi czynnikami przemawiającymi na korzyść sklepów internetowych w porównaniu z tradycyjnymi są: wygoda (wskazuje na nią 51% respondentów robiących zakupy online), oszczędność czasu (46%), możliwość porównania oferty w różnych sklepach (41%) oraz szersza oferta produktowa (39%). Wśród najczęściej wymienianych kategorii produktów kupowanych online są: odzież, obuwie i akcesoria (61%), elektronika (47%) oraz książki, filmy, płyty (34%).
Blaski i cienie e-zakupów
Niezależnie od wieku, zarówno młodzi, jak i starsi, deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki. Odpowiedź tę wskazało 62% respondentów. Satysfakcjonujące jest także samo przeglądanie ofert (61%) i korzystanie z kodu promocyjnego (42%). Z jakimi trudnościami mierzą się fani e-zakupów? Najczęstsze wyzwania wskazywane przez respondentów dotyczyły m.in. braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu (51%), problemów ze znalezieniem artykułów odpowiadających ich oczekiwaniom (34%), opisami artykułów w niezrozumiałym języku (20%) oraz dostawy (18%).
Ankietowani zwracali także uwagę na najczęstsze bolączki związane z płaceniem za zakupy. Aż 29% spośród respondentów, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online wskazało brak zaufanych metod płatności jako jedną z podstawowych barier powstrzymujących ich przed nabywanie produktów w internecie. Blisko połowę z nich (47%) do zakupów w sieci zniechęca z kolei możliwość skorzystania tylko z jednej dostępnej formy płatności, a nieco mniej, bo 41%, skarży się na skomplikowany proces zapłaty, który wymaga przejścia przez wiele okienek i podstron.
Zakupy transgraniczne – kusi cena i szeroki wybór, zniechęca długi czas dostawy i obawy związane z bezpieczeństwem
Większość Polaków wybiera oferty polskich e-sklepów – 52% badanych kupuje tylko lokalnie. Natomiast 13% decyduje się na zakupy jedynie w sklepach europejskich, a 36% korzysta z ofert z całego świata.[3] Wśród najczęściej wymienianych przez kupujących w sklepach zagranicznych powodów, dla których decydują się oni na zakupy poza Polską są: niższa cena (63%), bogatsza oferta produktowa (52%) oraz dostępność produktów, których nie ma w Polsce (41%). Z kolei wśród najczęściej wskazywanych powodów niekorzystania ze sklepów zagranicznych są: długi czas dostawy (48%) oraz strach przed oszustwem (32%).
„Ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów przed korzystaniem z oferty zagranicznych e-sklepów jest lęk przed oszustami. Z tego względu warto pamiętać, że skorzystanie z wiarygodnej i bezpiecznej metody płatności, takiej jak np. PayPal, pozwala na spokojne zakupy. Każda płatność dokonywana za pośrednictwem naszego systemu jest chroniona przy użyciu zaawansowanych metod szyfrowania, a nasi specjaliści ds. bezpieczeństwa monitorują transakcje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu” – mówi Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.
Konsumenci a bezpieczeństwo zakupów online
Bezpieczne zakupy oraz wiarygodni sprzedawcy mają kluczowe znaczenie dla polskich konsumentów. Co piąty badany doświadczył oszustwa w Internecie. Wiązało się to z nieotrzymaniem zakupionego towaru lub usługi (68%) lub otrzymaniem innego przedmiotu o niższej wartości (15%). Zaledwie 4% badanych padło ofiarą wyłudzenia danych osobowych lub dostępowych do konta. Konsumenci, którzy spotkali się z nadużyciem podczas zakupów online, w pierwszej kolejności zgłaszali sprawę sprzedawcy (38%) lub na policję (31%).
Z badania wynika, że aż 90% ankietowanych zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu. Respondenci sprawdzali przede wszystkim opinie na temat
e-sklepu w Internecie, dostępne metody płatności oraz poziom stosowanych zabezpieczeń. Nieco ponad połowa wszystkich badanych (57%) słyszała o programach ochrony kupujących. Zazwyczaj oferowały je sklepy internetowe (55%), bądź portale aukcyjne (40%). Nieco ponad 1/3 badanych, którzy słyszeli o tym rozwiązaniu, kiedykolwiek skorzystała z programu ochrony kupujących, w tym 14% z nich wskazało na Program Ochrony Kupujących PayPal[4].
„Z badania wyłania się pozytywny trend – większość Polaków zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu” – mówi Efi Dahan. I dodaje: „Kupujący[5] i sprzedający[6] za pośrednictwem PayPal, którzy spełniają określone warunki, objęci są specjalnym programem ochrony. W jego ramach zapewniamy im wsparcie i pomoc w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów, w tym dotyczących odzyskiwania pieniędzy utraconych z powodu oszustwa”.
Od trendu po standard
W ciągu ostatnich 12 miesięcy wielu Polaków było zmuszonych do zaopatrywania się w potrzebne produkty online. Jak wynika z badania PayPal, coraz większa liczba respondentów zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą robienie zakupów w internecie i nie zrezygnuje z nich niezależnie od okoliczności. Nie zniknie też chęć odkrywania ciekawych ofert, nowych marek i produktów, także w zagranicznych e-sklepach. To, z czego każdy kupujący powinien zdawać sobie sprawę przed rozpoczęciem transakcji, to jak uniknąć ryzyka dokonując zakupów online. Wybór sprzedawcy internetowego, który współpracuje z wiarygodnym, uznanym na świecie operatorem płatności, oferującym program ochrony kupujących, pozwala w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z e-zakupów.
* * *
O PayPal:
Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 375 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com
-
PayPal, „Bolączki Polaków podczas zakupów online, ARC Rynek i Opinia, Warszawa, maj 2021.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1044 respondentów i obejmowało osoby w wieku 18-65 lat, które w ciągu ostatniego półrocza dokonały zakupu przez Internet. ↑ -
GUS, Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2021 r. ↑
-
Szczegółowe dane: tylko w polskich sklepach kupuje 51,8%, w sklepach europejskich 12,6%, na całym świecie 35,6%. ↑
-
Ochrona kupujących obejmuje transakcje i towary spełniające określone warunki. Obowiązują ograniczenia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie paypal.com.pl. ↑
-
Jw. ↑
-
Aby kwalifikować się do programu ochrony sprzedających w systemie PayPal, Użytkownik musi spełniać określone wymagania. Więcej informacji dostępnych jest na stronie paypal.com.pl. ↑
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję