Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Amerykańscy giganci ukarani. Wszystko przez naruszenie unijnych przepisów

Apple i Meta zapłacą milionowe kary. To efekt nowych regulacji Unii Europejskiej. Amerykańskie firmy zostały ukarane przez Komisję Europejską grzywnami w wysokości 500 milionów euro oraz 200 milionów euro.

Amerykańscy giganci ukarani. Wszystko przez naruszenie unijnych przepisów
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Za co ukarano spółki?
    1. Czym są regulacje DMA?

      Dochodzenie w sprawie naruszeń unijnych przepisów dotyczących rynków cyfrowych (DMA) przez amerykańskie firmy trwało blisko rok.

      Za co ukarano spółki?

      Wyższą karę zapłaci Apple - 500 mln euro. Według Komisji Europejskiej amerykańska firma technologiczna uniemożliwiła twórcom aplikacji reklamowanie swoich produktów poza App Store - sklepem internetowym należącym do spółki Apple. To zdaniem przedstawicieli KE było zablokowaniem kanałów dystrybucji, co mogło przyczynić się także do zmniejszenia konkurencyjności cenowej. 

      Niższą karą - 200 mln euro została ukarana firma Meta, do której należą takie platformy i aplikacje: Facebook, Instagram i WhatsApp. W przypadku tej spółki Komisja Europejska dopatrzyła się naruszenia przepisów dotyczących reklam. Według europejskich urzędników właściciele firmy nie dali wyboru użytkownikom ich produktów dotyczącego przekazywania ich danych firmom reklamowym. Meta dawała tylko dwa rozwiązania. Jednym było płatne użytkowanie stron internetowych i aplikacji bez reklam, a drugie bezpłatne, w którym dane klientów były przekazywane do celów reklamowych.

       

      Czytaj również: Dolar kroczy za Trumpem. „Nie powróci do poprzednich szczytów”

       

      Reklama

      Grzywny nałożone przez Komisję Europejską mogą nie zakończyć spraw. Amerykańskie firmy mają 60 dni na dostosowanie swojej działalności do obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów. W innym razie KE może nałożyć na koncerny kolejne kary za każdy dzień zwłoki.

       

      Czym są regulacje DMA?

      Przepisy zwane DMA (Digital Markets Act) obowiązują od marca 2024 roku. Ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku cyfrowym w Unii Europejskiej. Przepisy dotyczą największych firm technologicznych, których obrót roczny na terenie “Wspólnoty” jest wyższy niż 7,5 mld euro. Co ważne - firmy muszą mieć miesięcznie co najmniej 45 mln aktywnych użytkowników na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzone zmiany - jak informowali ich pomysłodawcy - mają na celu ochronę użytkowników Internetu we wszystkich krajach “Wspólnoty”. Chodzi między innymi o ujednolicenie procedury usuwania nielegalnych treści z sieci. 

      “Do tej pory każdy kraj Unii Europejskiej we własnym zakresie regulował przepisy. Teraz są one ujednolicone dla wszystkich członków UE. Platformy będą zobowiązane do stworzenia systemu raportowania nielegalnych treści, np. szerzących nienawiść, przemoc czy pornografię dziecięcą” - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

      Jak podkreślają przedstawiciele ministerstwa, nowe przepisy wprowadzają kontrolę moderowania treści przez platformy, czego wcześniej nie było.

      “Z jednej strony chodzi o sprawne usuwanie nielegalnych treści w Internecie, z drugiej jest to kwestia ochrony praw użytkownika do odwołania się od decyzji platformy. Użytkownik, którego treść została usunięta lub zablokowana, powinien otrzymać od platformy uzasadnienie tej decyzji. Dodatkowo w przypadku platform, użytkownik powinien mieć możliwość odwołania się od decyzji platformy w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg” - informuje ministerstwo.

      Reklama

      Warte podkreślenia jest to, że grzywny wynikające z przepisów DMA zostały nałożone po raz pierwszy od momentu ich wprowadzenia.

       

      Zobacz również: Trump się wystraszył? Miała być wielka zmiana, a jest zmiana... decyzji

       


      Kamil Markiewicz

      Kamil Markiewicz

      Dziennikarz, który od 20 lat pracuje w mediach. Zaczynał od relacjonowania lokalnych wydarzeń w regionalnych gazetach ukazujących się w województwie świętokrzyskim. Najdłużej, bo ponad dekadę pisał o sporcie na łamach dziennika Echo Dnia. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej zajmował się nie tylko sportem. Przez ponad sześć lat współpracował z Telewizją Polską, gdzie zajmował się tematami społecznymi, gospodarczymi, politycznymi oraz sportowymi. Przez blisko pięć lat współprowadził audycję "Interwencja" na antenie Polskiego Radia Kielce. Pracę w magazynie łączy z pracą w telewizji. Gospodarz programu publicystycznego "Uważam, że..." na antenie Lokalna TV. Oprócz pracy w mediach prowadzi także szkolenia z autoprezentacji.
       


      Tematy

      Apple MetaKomisja Europejskaunia europejska

      DMA

      regulacje

      przepisy

      kary

      rynki cyfrowe

      internauci

      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama