• Odbierz prezent
Wszystko o wishlistach. Czym jest wishlista? Jak ocenić potencjał sprzedażowy gry? Mechanika wishlist

Gaming gorącym tematem jest nie od dziś. Wielomilionowe produkcje generujące kolejne miliony w czasie premiery rozgrzewają wyobraźnię. Obecnie studia deweloperskie nie są ograniczone już w takiej mierze przez dostępne środki finansowe, jak przed kilkunastoma laty. Wyjątkowy pomysł i nawet skromna (ale interesująca!) jego realizacja pozwalają przebić się do szerszej świadomości graczy. To od ich zainteresowania w końcu zależy sukces lub porażka produkcji. 

W branży gamingowej największe emocje budzą nie tyle gry już dostępne, ale właśnie zapowiedzi i wielkie obietnice nowych – jak to określiło studio Epic jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku, wszystko ma być bigger, better, more badass. Wzrosty na wykresie notowane są w ślad za nakręcającą się machiną marketingową, a pogrzebać lub jeszcze zwiększyć może je ostatecznie premiera gry. Nie dziwi zatem, że inwestorzy interesują się spółkami gamingowymi, szczególnie przed wydaniem przez nie nowych produktów. Na ich nieszczęście niestety analiza ma w tym przypadku bardziej charakter jakościowy aniżeli ilościowy. Jak bowiem, nie będąc częścią danej branży, oszacować realistyczne przychody z produktu, którego na dobrą sprawę jeszcze nikt nie widział na oczy?

Można by zatem pomyśleć, że inwestowanie w gaming (a bardziej wąsko: w nowe gry) ma więcej wspólnego z inwestycjami alternatywnymi, np. w dzieła sztuki, gdzie kluczowa jest znajomość niszy. Dla przeciętnego inwestora nie wszystko jednak stracone. Przed premierą spółki z chęcią informują (jeśli mają się czym pochwalić) o pewnych statystykach - z reguły jest to liczba zamówień przedpremierowych (tzw. preorderów, mogą kusić na przykład dodatkowymi upominkami kolekcjonerskimi) oraz zapisy na wishlistach.

O ile preodery naturalnie kończą się wraz z nadejściem premiery gry, o tyle informacje o liczbie wpisów na wishlistach ujawniane są przez spółki nierzadko dalej. Sugeruje się przy tym, że jest to ważny indykator dalszego zainteresowania graczy i wciąż możliwej do zrealizowania sprzedaży. Argumenty za istotnością wishlist – szczególnie po premierze – są nieco naciągane,. Czasem jest to zwykłe kolorowanie faktów bazujące na niewiedzy inwestora. W tym artykule przedstawimy, czym faktycznie są wishlisty, rozprawimy się z niektórymi mitami na ich temat, a także prześledzimy informacje o nich na kilku gorących w ostatnim czasie przykładach.

By odpowiedzieć sobie, czym jest wishlista, najpierw należy rozważyć, jak współcześnie przebiega sprzedaż gier komputerowych. Jeszcze 10 lat temu oczywistym było, że grę kupuje się fizycznie jako zapakowaną w pudełku płytę. To się jednak stopniowo zmieniło. Coraz częściej po otwarciu pudełka oczom ukazywało się coś przypominającego kartę kredytową z jakimś kodem i odesłaniem do wpisania go na pewnej stronie. Pozycję nieomal monopolistyczną jako owa pewna strona wypracowała sobie amerykańska platforma Steam. Obecnie w segmencie PC rządzi już sprzedaż całkowicie cyfrowa, a pudełka zostały zepchnięte niejako do niszy kolekcjonerów. Inaczej jest na konsolach, gdzie fizyczne płyty z grami wciąż cieszą się relatywnie wysoką popularnością – to jednak również się zmienia, jako że konsole możemy już kupić w wersji kompletnie bez napędu optycznego.

FXMAG akcje wszystko o wishlistach wishlista  jak powstaje wishlista  jak się tworzy wishlista  co musisz wiedzieć inwestując w gaming  inwestowanie w gaming wishlista  jak wishlista wpływa na kurs  kurs spółki gamingowej a wishlista  wishlista dla spółki gamingowej  co to jest wishlista  cdr  cd project  cyberpunk 2077  ocena cyberpunka  spółki gamingowe  czy warto zainwestować w spółki gamingowe  playway  ten square games  hossa gamingowa  perspektywy gamingu  jak wykorzystywać wishlisty w inwestowaniu  wady wishlisty  wishlist steam  co to jest wishlist  steam top wishlist  steam wishlist  gog wishlist  co to wishlist na stardoll  wishlista jak zrobic  preorder  ile preorderów cyberpunka sprzedało cd project  amerykańska platforma steam.  steam opinie  steam logowanie  jak inwestowac w spółki gamingowe  wishlista jak powstaje  wishlista gry  green hell creepy jar  współczynnik konwersji wishlist  valve  co to jest konwersja  steam konwersja  steam konkurencja  walve wishlisty  czym jest preorder  gamescom  targi gamescom  czym są gamescom  gamescom kiedy  gamescom targi gier  bestsellery steam  bestsellery na steamie  steam lista bestsellerów  ghostrunner opinie  one more level  studio one more level 1

Sklepy czy platformy cyfrowe stworzyły sobie zatem lub sukcesywnie tworzą pozycję dominującą (przy czym notabene wcale nie oznacza to spadku kosztów dla przeciętnego gracza). Owa pełna cyfryzacja umożliwia pełniejsze śledzenie zachowań klientów, generując nową klasę danych marketingowych. Właśnie tu wkraczają wishlisty.

Wishlista to w istocie rozwinięcie znanej każdemu dziecku listy życzeń. W klasycznym rozumieniu zatem zapisujemy tam rzeczy, które chcielibyśmy otrzymać – w przypadku dorosłych dotyczy to raczej rzeczy, które chcieliby sami sobie kupić. Taką wishlistę możemy stworzyć, rejestrując konto w różnych sklepach internetowych - od odzieżowych poczynając, na platformach gamingowych właśnie kończąc. Gdyby jednak wishlista była zwykłym notatnikiem z linkami do produktów, jej użyteczność byłaby wątpliwa. Wishlisty natomiast tworzone są nade wszystko po to, by otrzymywać informacje o przecenach produktu, który potencjalnie chcielibyśmy w przyszłości nabyć. Na przykład może to być zbiorcze zestawienie wszystkich produktów w promocji z naszej wishlisty raz w tygodniu na maila.

Nie brakuje platform czy sklepów internetowych, gdzie można wishlistować nadchodzące gry. W przypadku komputerów osobistych dość wymienić Steam, próbujący podbierać mu klientów Epic czy operujący na modelu kompletnego braku zabezpieczeń kupowanych produkcji GOG (notabene część holdingu CD Projektu). Podyktowane jest to dobrze znanym zamiłowaniem graczy do kupowania gier w okresach porządnych wyprzedaży (na Steam są to nade wszystko wyprzedaże letnia i zimowa).

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Dawid Lesznik

Makler Papierów Wartościowych nr 3348. Ekonomista, analityk rynków finansowych i Project Manager w Squaberze oraz Investio. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu polityki monetarnej, analizy makroekonomicznej i finansów behawioralnych.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk