Reklama
WIG82 547,11+1,21%
WIG202 434,50+1,66%
EUR / PLN4,32+0,00%
USD / PLN4,00+0,26%
CHF / PLN4,42+0,21%
GBP / PLN5,05+0,22%
EUR / USD1,08-0,27%
DAX18 479,45+0,01%
FT-SE7 949,87+0,23%
CAC 408 216,74+0,15%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT86,30+0,70%
ROPA WTI82,41+0,84%
ZŁOTO2 210,51+0,86%
SREBRO24,55-0,08%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wsparcie przedsiębiorstw w czasach pandemii koronawirusa

Marta Zalewska | 13:24 08 czerwiec 2020
Wsparcie przedsiębiorstw w czasach pandemii koronawirusa | FXMAG INWESTOR
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W efekcie wybuchu pandemii COVID-19 instytucje finansowe i fintechy mają ręce pełne roboty. Kredytobiorcy i firmy zmagający się ze spowolnieniem sprzedaży i spadkiem zysków w miarę rozprzestrzeniania się wirusa poszukują źródeł finansowania. A banki oprócz wsparcia gospodarki, muszą wziąć również pod uwagę ochronę swoich pracowników i klientów, sprostanie obostrzeniom sanitarnym oraz przeniesienie obsługi klienta na kanały online. Dla niektórych, mniej zdygitalizowanych instytucji finansowych jest to nie tylko duży wyzwanie logistyczne ale również inwestycja w rozwiązania IT. Zmiana środka ciężkości na online pomogła fintechom, które do tej pory zmagały się z niższym zaufaniem. Klienci biznesowi i indywidualni coraz częściej korzystają z produktów dostarczanych przez firmy technologiczne obsługujące obszar finansów.

Według badań EY 43 proc. respondentów twierdzi, że zmienił się ich sposób bankowania z powodu obostrzeń po wybuchu pandemii COVID-19. Jako jeden z pierwszych środków prewencyjnych podjętych przez ponad 250 banków na 50 rynkach było zamknięcie lub ograniczenie dostępu do swoich oddziałów. W efekcie, około dwie trzecie pytanych twierdzi, że ograniczyło wizyty w stacjonarnych placówkach banków. EY jednak ostrzega, że instytucje finansowe powinny jednak zachować ostrożność, w uznaniu tego trendu cyfrowego jako trwały.

Klienci, którzy obawiają się spędzania czasu w zatłoczonych placówkach, szukają banków, które oferują mobilną bankowość. W Polsce e-bankowość jest powszechnie dostępna i aktywnie używana, jednak wiele krajów, w tym zachodnich, nie doszło do tego etapu digitalizacji lub społeczeństwo wykazuje silne przywiązanie do używania gotówki, np. Niemcy. A tak szybka zmiana i brak zaplecza technologicznego może doprowadzić do zakłóceń w dostępie do prywatnych czy firmowych finansów, ograniczenia dostępu do produktów finansowych i opóźnień w płatnościach.

Koronawirus tworzy nowe produkty finansowe

Wzrost liczby cyfrowych gigantów, takich jak Amazon i Netflix, sprawił, że konsumenci oczekują satysfakcjonujących i kompletnych usług online we wszystkich obszarach ich życia, w tym w finansowym. W efekcie banki przechodzą na pełną obsługę cyfrową, a fintechy zmagają się ze wzmożonym zainteresowaniem.

Reklama

Choć polski system bankowy jest jednym z najbardziej zdigitalizowanych, to spadek przychodów przedsiębiorców dotknął ich w tym samym stopniu co w innych krajach, niezależnie od poziomu cyfryzacji. Prowadzący biznes mają jednak większy wybór - skorzystania z rządowej tarczy, subwencji PFR, finansowania bankowego lub rozwiązań fintechowych.

Według Aleksandra Majchrzaka, prezesa zarządu Wealthon Fund S.A., spółki udzielającej pożyczki pomostowej na spłatę zobowiązań w ZUS i Urzędzie Skarbowym, skutki pandemii dla sektora MŚP są bardzo negatywne co widać w postaci utraty płynności finansowej wielu przedsiębiorstw z różnych branż. W aktualnej sytuacji sektor finansowy odgrywa dużą rolę, ponieważ tylko szybkie wsparcie przedsiębiorców może złagodzić skutki kryzysu i dać impuls dla wciąż pogarszającej się kondycji naszej gospodarki.

Kooperacja sektora bankowego z BGK  oraz zwiększenie gwarancji de minimis, to jeden z aspektów pomocy dla mikro, małych i średnich firm. Jak podkreśla Majchrzak współpraca pomiędzy tymi instytucjami powinna być bardzo sprawna tak aby zapewnić maksymalne efekty w postaci szybkiego procesu wnioskowania i decyzji kredytowej.  Dodaje również, że najtrudniejszy moment jeszcze przed nami.

Należy podkreślić że do uzyskania finansowania bankowego przedsiębiorca musi przedstawić zaświadczenie z ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu ze składkami i podatkami, co aktualnie jest dużym wyzwaniem dla większości prowadzących biznes. Z  danych Wealthon Fund wynika, że wartość średniej pożyczki pod finansowanie bankowe wzrosła z 72 000 zł w 2019 roku do 120 000 zł w roku bieżącym, a w przypadku pożyczki celowej pod subwencje PFR wynosi 140 000 zł.

Fintechowe wsparcie biznesu

Choć większość fintechów jest głównie znana z produktów dla klienta indywidulanego, to niektóre oferują też wsparcie biznesu. Najczęściej adresują problemy zatorów finansowych przeznaczone branżom szczególnie wrażliwym na opóźnienia w płatnościach, np. usługi IT, consulting czy transport. Tym bardziej w czasach koronawirusa rola innowacji technologicznych nabrała zupełnie nowego wymiaru. Ze względu na dłuższy okres oczekiwania w bankach część przedsiębiorców korzysta rozwiązań fintechów i szybkiego procesowania zapytań kredytowych. Jan Enno Einfeld z Finiata Group jest przekonany, że w obecnej sytuacji polski rząd nie może obejść się bez korzystania z wiedzy, którą dysponują firmy technologiczne. Nowoczesne algorytmy mogą zrobić dokładnie to, co do tej pory było obarczone ryzykiem błędu ludzkiego, czyli precyzyjnie przewidzieć, kto będzie w stanie spłacić pożyczki w terminie, a kto nie.

Centralny impuls do wdrażania cyfryzacji

Reklama

Rządy krajów na całym świecie przekazują rekomendacje przejścia na obsługę online. W ubiegłym tygodniu Federal Financial Institutions Examination Council nakazała bankom amerykańskim przetestowanie przepustowości swoich systemów internetowych do obsługi napływu aplikacji o dostęp do bankowości cyfrowej. Według ankiety Lightico 56 proc. konsumentów bankowych informuje, że zostało przekierowanych z interakcji w bankowości internetowej do fizycznych lokalizacji. A 48 proc. twierdzi, że poproszono ich o drukowanie, podpisywanie i wysyłanie treści e-maili podczas procesu obsługi bankowości internetowej.

Nie brak też pozytywnych sygnałów z rynku, Bank DBS w Singapurze po zdiagnozowaniu u swojego pracownika wirusa COVID-19 zapewnił swoim klientom solidny system bankowości cyfrowej. Zdigitalizował 11 procesów finansowania, aby zmniejszyć potrzebę kontaktu osobistego i zaoferował natychmiastowe przelewy środków międzybankowych dla klientów biznesowych. Ponadto firmy z sektora MŚP mogą ubiegać się przez internet o krótkoterminową pożyczkę w wysokości do 50 000 USD, aby złagodzić skutki ograniczonej sprzedaży i zmniejszonej płynności finansowej.


Kolejnym przykładem jest rozwiązanie Lightico, które umożliwia agentom bankowym łatwe wysyłanie klientom linku w wiadomości tekstowej, umożliwiającego wypełnianie potrzebnego formularza, przesyłanie wypełnionych dokumentów, dokumentów tożsamości i podpisywanie za pomocą podpisu elektronicznego z poziomu urządzenia mobilnego.


Po uporaniu się z pandemią, cyfrowe rozwiązania banków będą miały ogromną szansę na zakorzenienia nowych nawyków korzystania z bankowości. Świadczy o tym rosnąca popularność neobanków i fintechów. Tradycyjne banki, które szybko wyciągnęły wniosków i zainwestowały w cyfrowy rozwój, będą lepiej przygotowane do konkurowania z innowacyjnymi firmami w obecnej sytuacji jak i długo po jego zakończeniu.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Marta Zalewska

Marta Zalewska

Fintech PR Manager. Od 9 lat specjalizuje się w PR i komunikacji fintechów, szeroko pojętych finansów, technologii i innowacji, m.in. dla UBS, Finiata, Ingenico, Citi Handlowy czy PKO Leasing. Współtworzyła też komunikację dla Carlsberg BPO oraz Novartis. Odpowiedzialna za media relations i komunikację ekspercką.


Reklama

Czytaj dalej