Reklama
WIG82 577,67+1,25%
WIG202 431,24+1,52%
EUR / PLN4,31-0,13%
USD / PLN3,99-0,02%
CHF / PLN4,43+0,40%
GBP / PLN5,04+0,12%
EUR / USD1,08-0,11%
DAX18 496,84+0,11%
FT-SE7 973,75+0,53%
CAC 408 215,79+0,13%
DJI39 764,63+0,01%
S&P 5005 252,02+0,07%
ROPA BRENT86,35+0,76%
ROPA WTI82,37+0,80%
ZŁOTO2 214,01+1,02%
SREBRO24,81+0,98%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew]

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe | 17:41 14 kwiecień 2022
Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W Polsce realizowane są duże projekty związane z produkcją baterii do aut elektrycznych. Zakłady w naszym kraju ulokowały już takie firmy jak: niemiecki BMZ, angielski Johnson Matthey czy koreański LG Chem, który nadal rozbudowuje moce produkcyjne swojego wrocławskiego zakładu. Zakłócenia w dostawach wielu surowców z Rosji może negatywnie wpłynąć na produkcję tego segmentu branży motoryzacyjnej. W tym świetle na znaczeniu zyskują prace KE, której projekt nowelizacji dyrektywy bateryjnej zakłada, że do 2030 roku 95% miedzi, niklu i kobaltu oraz 70% litu ze wszystkich rodzajów zużytych baterii i akumulatorów ma być poddawanych recyklingowi.

Ograniczona podaż surowców i komponentów niezbędnych do produkcji motoryzacyjnej,

oznacza wzrost cen, co jest szczególnie odczuwalne dla producentów części na pierwszy montaż z uwagi na ich ograniczone możliwości przerzucania wyższych kosztów na producentów pojazdów.

Wszystkie te czynniki powodują, że obecnie najpoważniejszym z wyzwań dla funkcjonowania przedsiębiorstw jest dostępność i ceny surowców, co znajduje odzwierciedlenie w cyklicznych badaniach koniunktury GUS.

Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm z działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] - 1

Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm z działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] - 1

Reklama

 

Tocząca się blisko naszej wschodniej granicy wojna pogarsza nastroje konsumentów i może ograniczać konsumpcję,

w tym zakupy dóbr trwałego użytkowania, np. samochodów. Dodatkowo rosnąca inflacja zmniejsza realne dochody i siłę nabywczą gospodarstw domowych, co może niekorzystnie przełożyć się na sprzedaż pojazdów. Choć trudno porównywać wojnę z kryzysami ekonomicznymi, to można przypomnieć, że w trakcie kryzysu w 2008 sprzedaż samochodów w Polsce spadła o prawie 60%, w kolejnym w 2011 sprzedaż obniżyła się o ponad 12%, a w 2020 roku pandemia SARS-CoV-2 skutkowała prawie 23-proc. spadkiem krajowej sprzedaży samochodów osobowych. Na pogorszenie nastrojów konsumentów mogą wskazywać niższe o 20% r/r lutowe wyniki sprzedaży samochodów.

Jednocześnie, duża liczba uchodźców, z których wielu pozostanie w Polsce na stałe, wymusza rozbudowę i wzrost dostępności transportu zbiorowego. To z kolei może powodować wzrost zamówień na nowe środki transportu, a polscy producenci mają w wielu segmentach tego rynku relatywnie silną pozycję (np. produkcja autobusów elektrycznych) i mogą na tym trendzie skorzystać.

Koncerny motoryzacyjne, niejako przyzwyczajone do działania w warunkach permanentnej zmienności, natychmiast rozpoczęły budowę nowych łańcuchów dostaw i reorganizację produkcji. A zamknięcie dostaw z kierunków wschodnich stworzyło szansę dla krajowych producentów i poddostawców na umocnienie swojej pozycji na rynkach Europy Zachodniej. Polska ponownie może stać się zapleczem produkcyjnym Europy, jeżeli stworzy przepisy ułatwiające lokowanie się firm, które wycofują się m. in. z Rosji. Z wyliczeń Personnel Service wynika, że od 24 lutego, czyli od dnia wybuchu wojny na Ukrainie, tylko w sektorze automotive pojawiło się ok. 2 tys. dodatkowych miejsc pracy. To dobra informacja dla naszego rynku, zwłaszcza z punktu widzenia dużego napływu uchodźców z Ukrainy i obowiązującej już specustawy, która otworzyła dla nich polski rynek pracy.

Wojna wpłynęła również na sytuację polskich firm z branży motoryzacyjnej działających na terenie Rosji i Ukrainy, dla których należą:

► Grupa Wielton - producent przyczep i naczep. W 2021 przychody grupy ze sprzedaży realizowanej na rynku rosyjskim i ukraińskim wyniosły 299,5 mln zł, co stanowiło ok. 11,1% przychodów ze sprzedaży Grupy (Ukraina 1,6%; Rosja 9,5%). Obecnie nie działa żaden z punktów handlowych, ani zlokalizowana na terenie Federacji Rosyjskiej (działająca od 2006 roku) montownia wyrobów marki Wielton. Do odwołania zostały wstrzymane dostawy produktów grupy na rynek rosyjski.

Reklama

► Inter Cars - największy dystrybutor części zamiennych do pojazdów samochodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2021 przychody Inter Cars Ukraine (spółka zależna działająca od 2000) wynosiły ok. 580 mln zł, co stanowiło 4,82% skonsolidowanych przychodów Grupy. Od 24 lutego, w wyniku działań zbrojnych Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie, nastąpiła przerwa w działalności operacyjnej spółki Inter Cars Ukraine.

► Boryszew Automotive Plastics – producent plastikowych elementów wyposażenia samochodów. Ma w Rosji działający od 2012 oddział Boryszew Plastics Rus, którego przychody w 2020 wyniosły ok. 67 mln zł (przychody Boryszew SA to 5,7 mld zł). Na początku marca zakłady czasowo przerwał produkcję, co było podyktowane decyzją o wstrzymaniu w Rosji działalności głównego odbiorcy wyrobów zakładu, czyli koncernu Volkswagen.

 

Polski sektor motoryzacyjny aktywnie włączył się w działania pomocowe Ukrainie

Firmy podejmują wiele różnych inicjatyw, począwszy od udostępniania posiadanej floty, jak to zrobił Auto Partner i PKO Leasing, czy też przekazywania samochodów (OSP zaangażowana w pomoc uchodźcom bezpłatnie otrzymała od Volkswagen Financial Services 20 pojazdów), przez zbiórki środków na pomoc osobom z Ukrainy, co realizuje m.in. Fundacja Inter Cars, jak i wszystkie jednostki MAN Truck & Bus, czy też przez tworzenie systemu długofalowego wsparcia dla uchodźców z Ukrainy nad czym pracuje Związek Dealerów Samochodów.

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama

Czytaj dalej