Reklama

Brak danych

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Window Dressing, czyli stroszenie piórek przed debiutem giełdowym i rozczarowanie akcjonariuszy po

Darek Dziduch | 21:00 21 październik 2020

Window Dressing, czyli stroszenie piórek przed debiutem giełdowym i rozczarowanie akcjonariuszy po | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin

Zapraszamy na kolejny odcinek programu satyryczno-edukacyjnego Spółki czy spod Lady, który poświęcony jest zjawisku Window Dressing, czyli sytuacjom w którym spółki przed debiutem giełdowym „podkręcają” swoje wyniki finansowe, co skutkuje spadkiem dynamiki rozwoju i rozczarowaniem akcjonariuszy już po IPO.

 

Co sprawia, że spółka po debiucie ma większe szanse na giełdowy sukces?

  • Goldman Sachs przeanalizował 4481 IPO z ostatnich 25 lat na amerykańskiej giełdzie
  • Badacze wyodrębnili 5 czynników, które statystycznie zwiększają lub zmniejszają szanse spółki na giełdowy sukces
  • Z badań wynika, że wiek spółki nie ma bezpośredniego wpływu na sukces po debiucie
    • Młodsze firmy (niż 5 lat od założenia) najczęściej mają wyższą dynamikę wzrostu przychodów (średnio 50% wyższą po pięciu kwartałach), spółki w wieku od 5 do 15 lat po 5 kwartałach od IPO zanotowały średni wzrost przychodów o 30%, a starsze niż 15 lat o 19%
    • Firmy technologiczne w USA decydują się coraz później na IPO (Microsoft 11 lat, Apple 4 lata)
  • Wycena akcji podczas IPO
    • badacze zauważyli prawidłowość, że ceny emisyjne akcji na rynku pierwotnym i cele finansowe spółek przygotowujących IPO rosną tuż przed recesją i pęknięciem bańki spekulacyjnej
  • Droga do rentowności
    • Inwestorzy czekają na to kiedy spółka osiągnie zyski
    • Spółki, które w ciągu trzech pierwszy lat osiągały wzrosty przychodów o 40% (od 1 roku do 3) i odnotowały zysk netto statystycznie rosły na giełdzie
  • Wzrost przychodów ze sprzedaży
Reklama

 

Jak to wygląda na warszawskiej giełdzie?

  • Badanie obejmujące 527 spółek debiutujących na GPW w latach 1991-2012
  • Zyskowność spółek (mierzona ROE, ROA) statystycznie była wyższa rok przed IPO niż we wcześniejszych okresach
  • Zyskowność spółek rok przed IPO jest statystycznie wyższa niż rok po debiucie, spółki często publikują zawyżone prognozy w prospektach
  • Przed debiutem spółki mają tendencję do pokazywania się w lepszym świetle, co pogarsza rentowność spółki w pierwszym roku po IPO, często do poziomów gorszych niż w okresie wcześniejszym niż rok przed IPO
  • W ramach IPO spółki często gromadzą więcej kapitału niż potrzebują. Chomikując pieniądze zaniżają swoje wskaźniki rentowności (np. Stopę zwrotu z aktywów, czyli zysk netto dzielony przez aktywa)
  • Po debiucie mniej efektywnie wykorzystują kapitał
  • Strategia Window Dressing (mydlenie oczu, dekoracja witryny) pokazywanie przed debiutem lepszych wyników

 

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Darek Dziduch

Darek Dziduch

Redaktor portalu FXMAG i wydawca magazynu Inwestor. Nagrywa na YouTube materiały edukacyjne, poruszając tematy związane przede wszystkim z inwestycjami, finansami osobistymi i gospodarką.

Obserwuj autoraTwitter


Reklama

Czytaj dalej