Spółka poinformowała, że przychody ze sprzedaży w październiku 2022 wyniosły 106,8 mln PLN (wobec 72,9 mln wypracowanych w październiku 2021 / jednostka), co oznacza 54% wzrost w porównaniu do wyniku z października 2019 roku. Narastająco, od początku roku przychody ze sprzedaży wyniosły 2123,3mln PLN (w porównaniu do 1138,3 mln PLN w porównywalnym okresie w 2021 roku). Względem porównywalnego okresu przed pandemią jest to wzrost o 35,8% (tj. do 2019 roku). Zakładamy, że zdecydowana większość wzrostu wynika z efektu cenowego niż wzrostu bazy klientów. W tym roku można zakładać, że średni wzrost cen w sektorze wynosi około 25-30% rok do roku, więc skumulowany wzrost względem 2019 roku może wynosić około 30-35%. Taki poziom sprzedaży przy uwzględnieniu efektu cenowego może oznaczać, że w tym roku dojdzie do odbudowy bazy klientów w stosunku do 2019 roku.
(wycieczki realizowane w miesiącach: listopad 2022 r. – marzec 2023 r.), na koniec października, sugerują silne odbicie sprzedaży i pobicie wyników z 2019 roku. Przedsprzedaż wyniosła 64.720 rezerwacji, co oznacza, wzrost o 38% w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku i oznacza to także wzrost względem porównywalnego okresu 2019 roku o 27%. Widać przyspieszenie wzrostu rezerwacji względem okresu letniego. Wielkość zrealizowanej przedsprzedaży imprez turystycznych z oferty sezonu „Lato 2022” wyniosła na podstawie ostatnich danych około 282.066 osób (+2% względem 2019 roku).
O podobnej porze w zeszłym roku proces budowania cen na sezon letni nie wskazywał na bardzo istotny wzrost cen który będzie miał miejsce w tym roku. Szacujemy, że średni koszt wycieczki zagranicznej mógł ulec zwiększeniu o około 25-30% rok do roku. Jak widać na wykresie wzrost cen istotnie przyspieszył w związku ze wzrostem cen paliwa lotniczego i osłabieniem kursu PLN względem USD w szczególności w pierwszym półroczu. W strukturze kosztów produktu koszt przewozu lotniczego może stanowić około 45-50%, z czego około 1/3 to koszt paliwa lotniczego (~15% w KWS), a reszta to koszty ECTS i opłaty około lotnicze. Druga istotna kategoria to koszt hoteli który wynosi około 45%. W ostatnich miesiącach widać spadek cen paliwa lotniczego i wyhamowanie osłabienia PLN względem USD. W związku z czym jeżeli w kolejnych miesiącach dojdzie do dalszego osłabienia aktywności gospodarczej i utrzymanie się na bieżących poziomach cen paliwa lotniczego to zachowanie cen wycieczek może ulec zmianie i mogą występować obniżki. W prognozach przy bieżącym otoczeniu gospodarczym i cenach zakładamy spadek średniej ceny wycieczki na okres letni około 8%.
Touroperatorzy działają na relatywnie niskich marżach netto około 1-2%, dlatego też każda zmiana strony kosztowej jest widoczna w cenach. Przy dobrym rynku turystycznym spadek cen mógłby pozytywnie wpływać na poziom marży brutto na sprzedaży, ale przy obecnej fazie cyklu gospodarczego mamy obawy dotyczące poziomu wycieczek w kolejnym sezonie. Pomimo tego zakładamy, w prognozach poprawę pierwszej marży o około 2 p.p. rok do roku. Poniżej zmiana cen w okresie X-21 do VI’22 dla różnych destynacji. Warto wspomnieć, że w wielu umowach czarterowych linia lotnicza stosuje średnią cenę paliwa sprzed 2 miesięcy.
W pierwszym półroczu może wystąpić kumulacja negatywnych czynników wpływająca na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych. Taki stan rzeczy głównie łączymy z silnym i przyspieszjącym trendem spadku realnych wynagrodzeń. Na początku roku w dalszym ciągu powinien być widoczny efekt wysokiej inflacji dóbr podstawowych i wydatków autonomicznych. Dodatkowo efekt wakacji kredytowych będzie miał mniejszy wpływ niż w tym roku i w większym stopniu obciąży budżety gospodarstw domowych. Taki obraz nastrojów konsumenckich nie napawa optymizmem na założenia parametrów na kolejny rok. Efekt ujemnych realnych wynagrodzeń może być bardziej widoczny w danych o sprzedaży detalicznej w kolejnych kwartałach. Podsumowując przy słabszych wolumenach może pojawić się większa presja na dostosowanie cen w dół w sytuacji kontynuacji spadku cen paliw w celu walki o poziom sprzedanych wycieczek. Traktujemy to jako negatywny scenariusz dla prognoz finansowych.