Spółka Wawel słynąca z produkcji słodyczy, przedstawiła wyniki finansowe za I półrocze 2019 r. Były one słabsze niż w ubiegłym roku. Co wpłynęło na wyniki spółki?
21 sierpnia po zakończeniu sesji na GPW, spółka Wawel opublikowała wyniki finansowe za I półrocze 2019 r. Przychody wyniosły 240 mln zł wobec 252,9 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Były niższe o 4% rok do roku. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 21,5 mln zł wobec 36,7 mln zł osiągniętych w I półroczu 2018 r., co stanowi spadek o 41% rok do roku. Zysk brutto wyniósł 23,5 mln zł wobec 38 mln zł rok wcześniej, co stanowi spadek o 38%. W I półroczu 2019 r. spółka wypracowała zysk netto w wysokości 18,8 mln zł wobec 30,5 mln zł w poprzednim roku.
W II kwartale Wawel osiągnął przychody w wysokości 97,8 mln zł wobec 93,6 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, co stanowi wzrost o 4%. Były one wyższe od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się przychodów na poziomie 93-93,6 mln zł. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 720 tys. zł wobec 4,68 mln zł w II kwartale poprzedniego roku. Zysk netto w II kwartale wyniósł 1,6 mln zł wobec 4,3 mln zł rok wcześniej. Był niższy o 63% rok do roku. Okazał się też niższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się, że osiągnie poziom 2,4-3,1 mln zł.
W raporcie poinformowano, że na osiągnięty przez spółkę wynik brutto w I połowie 2019 r. wpływ miały następujące czynniki:
- spadek przychodów ze sprzedaży o 12,9 mln zł,
- spadek wartości zysku brutto ze sprzedaży o 7,2 mln zł,
- wzrost kosztów sprzedaży o 2,9 mln zł,
- wzrost wartości kosztów ogólnego zarządu o 5 mln zł.
W I półroczu 2019 r. koszty sprzedaży wyniosły 29 mln zł wobec 26,1 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, co stanowi wzrost o 11% rok do roku. Koszty ogólnego zarządu wyniosły 36 mln zł wobec 31 mln zł rok wcześniej, co stanowi wzrost o 16%.
W sprawozdaniu zwrócono uwagę, że zwiększenie wartości kosztów sprzedaży wynika przede wszystkim ze zwiększonych wydatków w zakresie funkcjonowania pionu handlowego obsługującego wszystkie kanały dystrybucji. Wzrost kosztów ogólnego zarządu wynika w szczególności ze zwiększenia działań marketingowych, takich jak kampanie reklamowe w telewizji, radiu, przestrzeni miejskiej (bilboardach), internecie, a także w postaci działań PR, eventów i aktywacji konsumenckich w punktach sprzedaży.
Spółka Wawel jest producentem słodyczy, słynącym z długiej tradycji. Jest obecna na GPW od 1997 r.