• Odbierz prezent
W co i jak inwestują Polki? Preferencje inwestycyjne kobiet

Z okazji Dnia Kobiet dużo się mówi o zdrowiu, urodzie, prezentach i przyjemnościach, ale mało uwagi poświęca się tematowi bezpieczeństwa finansowego Polek. Firma Mzuri przeanalizowała dane demograficzne Polek i Polaków posiadających oraz aktywnie inwestujących w nieruchomości na wynajem. Próba statystyczna obejmowała ponad 2500 właścicieli i właścicielek (klientów Mzuri posiadających blisko 7000 powierzonych firmie pod opiekę mieszkań na wynajem), ponad 850 inwestorów i inwestorek, którym Mzuri pomogło zakupić ponad 1700 mieszkań na wynajem oraz 1000 udziałowców i udziałowczyń, którzy zainwestowali ponad 70 milionów złotych kapitału w celowe spółki inwestycyjne w ramach platformy Mzuri CFI (crowd fund investing). Wyniki analizy były zaskakujące.

„Wśród właścicieli mieszkań na wynajem powierzonych pod opiekę firmie Mzuri, odsetek Pań to tylko 25% (czyli ¼). Z kolei wśród osób inwestujących w mieszkania na wynajem Pań jest jeszcze mniej, bo nieco ponad 20% (czyli 1/5). Z grona blisko 1000 udziałowców we wszystkich spółkach Mzuri CFI, Panie stanowią zaledwie 16% (czyli 1/6). Jeszcze niższy odsetek Panie stanowią w udziale kapitałowym, bo tylko 14% (czyli 1/7). Wynika to z tego, że Panowie udziałowcy obejmują wyższy kapitał w spółce CFI niż Panie udziałowczynie” – wyjaśnia Natalia Muturi, prezeska Mzuri Investments oraz kilku celowych spółek inwestycyjnych platformy Mzuri CFI.

Nierównowaga pomiędzy płciami występuje też w Europie Zachodniej

Interactive Investor, druga największa platforma inwestycyjna w Wielkiej Brytanii raportuje bardzo podobne statystyki – tylko ¼ ich klientów to kobiety. Dane urzędu podatkowego HMRC wykazują, że tylko 13% Brytyjek posiada akcje spółek giełdowych, w porównaniu do 21% Brytyjczyków.

Okazuje się zatem,

że kobiety nie tylko mniej zarabiają za tę samą wykonywaną pracę (luka płacowa w Polsce według GUS wynosi 20%), ale – w konsekwencji - też rzadziej i mniej inwestują. Dodatkowym czynnikiem wyjaśniającym różnicę w skłonności do inwestowania jest według Natalii sposób naszego wychowania. „Młode kobiety wynoszą ze swoich domów rodzinnych przekonanie, że o ile kobieta powinna zarządzać finansami osobistymi i domowymi, to już te „poważne finanse” oraz inwestowanie kobiety powinny pozostawiać swoim partnerom. Należy zmienić ten schemat myślenia” – wyjaśnia Natalia.

Co ciekawe,

na rynku polskim brakuje jakichkolwiek produktów finansowych zaprojektowanych z myślą o preferencjach inwestycyjnych kobiet. W USA przykładami takich produktów są m.in. Brava Investments głównie skierowane do kobiet ,, na dole drabiny ekonomicznej” polegający na poszukiwaniu atrakcyjnych inwestycji w celu poprawy ich sytuacji ekonomicznej oraz inicjatywa Women Investing in Women (WIN-WIN) skupiająca się na zapewnianiu mikrofinansowania i wspieraniu małych firm. W Niemczech powstała platforma dla kobiet umożliwiająca inwestowanie w akcje i obligacje – FinMarie. W Indiach powstał HDFC Life Smart Woman Plan - plan ubezpieczeniowy skierowany głównie do kobiet (zawierający ubezpieczenie na np. powikłania ciąży czy nowotwory specyficzne dla kobiet). W Rwandzie, Bank of Kigali uruchomił produkt finansowy, który umożliwi swobodny dostęp do kredytu kobietom przedsiębiorcom, a Finca Kosovo to innowacyjny produkt pożyczkowy, który ma wzmocnić pozycję kobiet i pomóc zlikwidować różnice między płciami.

Spośród nieprzebranych tysięcy polskich blogerek i influencerek modowych, kosmetycznych, kulinarnych, zdrowotnych, podróżniczych, lifestylowych itp. wyróżnić należy jedynie garstkę kobiet zachęcających do oszczędzania, inwestowania i aktywnego budowania swojego bezpieczeństwa, niezależności lub wolności finansowej.

Są to m.in. jestembogata.pl

– Ewa Tyralik i Iza Kaźmierczak, kobietainwestuje.pl – Anna Smolińska, finanseodkuchni.pl – Kasia Iwanowska, kobiecefinanse.pl – Danuta Duszeńczuk- Chmiel, oszczednicka.pl – Alicja Zalewska-Choma, pieniadzjestkobieta.pl – Diana Litwin-Dolezińska, oszczednapolka.pl – Milena Polak, finansenaobcasach.pl – Magdalena Bród, kobietaipieniadze.pl – Dominika Nawrocka, rodzinanakredyt.pl – Agnieszka Dawidowicz, mamonik.pl – Ula Mamonik, zadbanafinansowo.pl – Justyna Kwiatkowska, stabilnafinansowo.pl, prostoofinansach.wordpress.com oraz inwestorki.pl – Olga Marciniak i Katarzyna Dziubałka, które organizują duże konferencje dla kobiet chcących inwestować. Warto również wspomnieć o publikowanych poradnikach inwestycyjnych dedykowanych kobietom np. „Kobieta Inwestuje. Twoja droga do niezależności finansowej” Anny Smolińskiej czy „Kobieta Niezależna” Kamili Rowińskiej – dodaje Natalia.

Kobiety żyją ok. 5 lat dłużej od mężczyzn,

a ponieważ zarabiają mniej i wcześniej przechodzą na emeryturę, to stają przed widmem trudności finansowych w jesieni swojego życia. Potrzeba nam zatem w Polsce zdecydowanie więcej edukacji inwestycyjnej dla kobiet. Musimy zwiększać poziom ich komfortu, wiary w siebie, zachęcać do aktywnego planowania swojej przyszłości. Z okazji Dnia Kobiet zapraszamy zatem panie do zwiększania świadomości Polek w zakresie budowania niezależności finansowej poprzez dołączenie do akcji #niezaleznefinansowo.

O akcji #niezaleznefinansowo

Ideą tej niekomercyjnej akcji jest popularyzowanie budowania niezależności finansowej Polek poprzez publikowanie danych, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, pokazywanie i nagłaśnianie pozytywnych przykładów, zachętę do współpracy dotąd niezależnie działających blogerek finansowych i organizacji kobiecych. Wspólny głos silniej wybrzmi!

O Mzuri

Misją Mzuri jest wspieranie wolności finansowej Polek i Polaków. Grupa Mzuri składa się z kilkunastu spółek. Mzuri Sp z o.o. zarządza najmem ponad 6500 mieszkań, domów i pokoi w kilkudziesięciu miastach całej Polski. Mzuri Investments Sp z o.o. pomogło już kilkuset Polkom i Polakom znaleźć, kupić i wyremontować mieszkania na wynajem. Platforma Mzuri CFI (crowd fund inwesting) obejmuje kilkanaście celowych nieruchomościowych spółek inwestycyjnych, w których udziały można objąć już od 10.000 złotych. Suma zebranego dotąd kapitału przekracza 70 milionów złotych.

Mzuri jest spółką pro-kobiecą: wśród osób na najwyższym szczeblu kierowniczym aż 55% to kobiety (12 Pań). Zarząd Mzuri też jest w połowie żeński, a co więcej, na czele kilku spółek Grupy Mzuri stoi prezeska – Natalia Muturi. Dodatkowo Mzuri jest firmą pracowniczą – spośród blisko 200 współpracowników, ponad 50 jest również udziałowcami.


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk