• Sklep
  • Odbierz prezent
UOKiK ma nowe, większe uprawnienia, które pozwolą skuteczniej ścigać nadużycia na rynku finansowym

We wtorek 17 września w życie weszła podpisana w lipcu nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która zwiększa dotychczasowe kompetencje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów. Jednymi z najistotniejszych zmian są uzyskanie przez Urząd dostępu do tajemnicy bankowej i skarbowej, a także zacieśnienie współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego. Ma to pozwolić na skuteczniejsze identyfikowanie i karanie podmiotów, które dopuszczają się manipulacji i nieuczciwych praktyk m.in. na rynku finansowym, z piramidami finansowymi na czele.

 

Na mocy nowelizacji ustawy UOKiK od dziś otrzymał dostęp do tajemnicy skarbowej, co pozwoli Urzędowi na szybsze i dokładniejsze szacowanie i nakładanie kar za naruszenia, których wysokość uzależniona jest od rocznego obrotu firmy.

Ponadto UOKiK uzyskał dostęp do tajemnicy bankowej, która dotychczas obejmowała jedynie postępowania z zakresu ochrony konsumentów i pomocy publicznej.

Najistotniejszą zmianą z punktu widzenia ochrony uczestników rynku finansowego jest jednak określone ustawowo zacieśnienie współpracy z KNF. Pozwoli to na pełną wymianę informacji pomiędzy UOKiK a KNF w postępowaniach dotyczących podmiotów oferujących usługi inwestycyjne i doradcze. Dotychczas ostrzeganiem konsumentów np. przed piramidami finansowymi zajmował się wyłącznie UOKiK, prowadząc własne postępowania w pełnej separacji od regulatora finansowego.

 

Oprócz opisanych wyżej zmian, UOKiK otrzymał również kompetencje do egzekwowania europejskich przepisów dotyczących nieuzasadnionego blokowania geograficznego. Chodzi o sytuacje, w których konsument z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE + Norwegia, Islandia i Liechtenstein) nie może dokonać zakupu w sklepie internetowym zarejestrowanym n a terenie Europy np. z powodu odrzucania płatności lub odmowy wysyłki do konkretnego kraju.

Ponadto zwiększono skład Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów z 9 do 16 (po jednym na każde województwo).

Czytaj także: Kasa za oglądanie reklam? UOKiK ostrzega przed kolejnymi piramidami finansowymi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontynuuje swoje działania mające na celu ostrzeganie konsumentów przed potencjalnymi piramidami finansowymi. Tym razem skupił się na wyjątkowo popularnych internetowych programach inwestycyjnych, rzekomo umożliwiających zarabianie na pakietach reklamowych i n.. Czytaj
Kasa za oglądanie reklam? UOKiK ostrzega przed kolejnymi piramidami finansowymi

 


Dariusz Dziduch

Project Manager FXMAG, prowadzący program satyryczno-edukacyjny "O kryptowalutach". Nietuzinkowy promotor technologii blockchain oraz walut cyfrowych. Zainteresowania rynkowe łączy z wiedzą z zakresu psychologii inwestowania.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk