• Odbierz prezent
Debiut spółki Danwood – zastała Polskę murowaną, chce zostawić drewnianą

Danwood Holding, dostawca prefabrykowanych domów o konstrukcji drewnianej, rozpoczyna ekspansję na rynku akcyjnym. Główny akcjonariusz spółki pragnie sprzedać w ofercie publicznej do 24 mln akcji. Cena maksymalna za jedną akcję została ustalona na 15 zł.

 

Planowany debiut

O planowanym debiucie spółka informowała już w styczniu 2018 roku, planowaną datę debiutu na rynku głównym GPW, zaplanowano na pierwszą połowę 2018 roku. Co warto podkreślić, główny motyw debiutu spółki, to po prostu dobra sytuacja wewnętrzna i chęć upublicznienia akcji Danwood. Ostateczną decyzję o dacie debiutu ma podjąć akcjonariusz sprzedający. Właścicielem 100 proc. akcji jest Polish Enterprise Fund VII.

 

Otwartość na rynek

Oferta publiczna obejmująca do 24 mln istniejących akcji rozpoczęła się 12 kwietnia. Pierwszym krokiem do przeprowadzenia całości jest budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. Cena maksymalna jednej akcji wynosi 15 zł, co oznacza, że łącznie spółka może pozyskać do 360 mln zł. Budowa księgi popytu ma potrwać do 24 kwietnia. Zapisy dla inwestorów indywidualnych zaplanowano na 13-23 kwietnia. Do 24 kwietnia zostanie opublikowana ostateczna cena za akcję, a także liczba akcji na sprzedaż. Pierwszy dzień notowań planowany jest na 11 maja 2018 roku. Funkcję koordynatora przy wprowadzeniu spółki na GPW pełni Pekao Investment Banking. Ciekawą część wprowadzania akcji na rynek publiczny stanowi postanowienie, że członkowie zarządu spółki nie sprzedadzą akcji, które otrzymają po przeprowadzeniu IPO. Okres tego postanowienia to 720 dni. Jest to część zakładanego planu motywacyjnego dla najwyższych szczebli spółki.

 

Cel debiutu

Spółka cieszy się ogromnym wzrostem, jak zapewnia w swoich komunikatach, plany na przyszły rozwój rynku jest wyjątkowo pozytywny. Zakładana dynamika wzrostów segmentu domów jedno i dwurodzinnych jest największa od lat. Świadczyć o tym mogą statystyki sprzedanych domów. Aktualnie, spółka może pochwalić się sprzedażą ponad 8,5 tyś. domów "pod klucz". To, co spółkę wyróżnia na tle podobnych rozwiązań to dopasowanie cenowe do możliwości klientów. Głównym  celem strategicznym spółki jest dominacja na rynku niemieckim. Aktualnie spółka działa w Polsce, Niemczech, Austrii i Wielkiej Brytanii. Chociaż główne źródło przychodów pochodzi z rynku niemieckiego. W 2017 roku wyniósł on ponad 87 proc. Jednak ze względu na planowany rozwój, wpływy ze sprzedaży na terenie Niemiec mogą ulec zmianie wraz z poszerzaniem się ekspansji w kolejnych krajach. Ciekawym celem dla spółki jest rynek skandynawski.

 

Cele w liczbach

Pozyskane fundusze ze sprzedaży akcji mają posłużyć również do rozbudowy mocy przerobowych firmy o 500 sztuk domów rocznie. Planowany rozwój segmentu domów ze średniej półki cenowej nie przekreśla rozwoju domów droższych. Daje to ogromny potencjał do rozwoju zarówno dla klientów, dla których liczy się bardziej wyrafinowane wykończenie, a także dla tych, którzy preferują oszczędniejsze formy budownictwa.  

 

FXMAG biznes debiut spółki danwood – zastała polskę murowaną, chce zostawić drewnianą budimex sprzedaż domów debiut ipo 1

Źródło: danwood-holding.pl

  

Wyniki finansowe

Opublikowane wyniki finansowe za rok 2017 ukazały, że biznes ma potencjał w rozwoju. Zyski za rok 2017 wyniosły 848,3 mln zł, co stanowi wzrost o 26 proc. Liczba przekazanych domów wyniosła 1215. Dodatkowo spółka ma zamówienia na kolejne 2,2 tyś. domów. Daje to rzeczywisty obraz zainteresowania produktami spółki. Dużym polem do popisu dla spółki jest coraz większe zainteresowanie domami prefabrykowanymi. Główną przyczyną takiej reakcji rynku jest brak chęci na budowanie domu od postaw. Wariant, który oferuje spółka, jest tańszy i szybszy, co w dzisiejszym czasie zniecierpliwionych klientów jest dobrym rozwiązaniem.

 

Historia spółki

Początki działalności wiążą się z rokiem 1972, wtedy też powstało przedsiębiorstwo państwowe Unibud. Kolejne lata to pozyskiwanie certyfikatów do dostosowywania struktury produkcji i dystrybucji. W roku 2000 przedsiębiorstwo Unibud włączono do Grupy Budimex. W kolejnych latach otwierano następne oddziały w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Austrii. W 2017 roku oddano 8000 dom dla klienta, co było wielkim przypieczętowaniem działania spółki. W najbliższym czasie do tej historii będzie można dopisać debiut na GPW.

 

Profil działalności

Oferta firmy jest jedną z najbardziej kompleksowych i różnorodnych na rynku - zawiera paletę ponad 130 projektów jedno- i dwurodzinnych domów, o powierzchni od 80 do ponad 300 metrów kwadratowych, zróżnicowanych pod względem funkcjonalnym i estetycznym, dostosowanych do lokalnych oczekiwań. Podejście spółki charakteryzuje się dość dużą indywidualnością. Dodatkowo  klientom oczekującym rozwiązań niestandardowych Danwood proponuje projekty indywidualne. Konkurencyjność firmy wynika z wysokiej jakości i atrakcyjnej ceny oferowanych domów. Firma posiada nowoczesny zakład produkcyjny w Bielsku Podlaskim, którego obecne moce produkcyjne, po rozbudowie w latach 2015-2016, wynoszą 1,5 tys. domów rocznie. Poziom ten ma zostać podniesiony do 2 tyś, domów rocznie.

 

Otwarty rynek

Ciekawą kwestią jest fakt, że spółka ma dość otwarty rynek jeśli chodzi o przyszłą dominację. Na rynku polskim firmy, które oferują domy "pod klucz", należą do niszy. Po części ze względu na mniejsze zainteresowanie. Dodatkowo główne spółki, które tworzą rynek nieruchomości to duże firmy deweloperskie, które skupiają się na budownictwie miastowym, bądź inwestycyjnym. Ostatecznie całość oceni rynek, już niebawem.


Szymon Maj

Działacz społeczny, autor. Zwolennik analizy fundamentalnej, przy jednoczesnej obserwacji wartości wolumenu. Po godzinach baczny obserwator społecznego aspektu giełdy.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk