Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,20%
USD / PLN3,99-0,14%
CHF / PLN4,42-0,15%
GBP / PLN5,03-0,20%
EUR / USD1,08-0,06%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Szwedzki producent samochodów Volvo wskrzesza plany IPO - chce wejść na giełdę

Artykuły sponsorowane | 09:19 26 maj 2021
Szwedzki producent samochodów Volvo wskrzesza plany IPO - chce wejść na giełdę | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Szwedzki producent samochodów, będący własnością Chin, zapowiedział, że rozważy możliwość wejścia na giełdę w Sztokholmie jeszcze w tym roku. Volvo Cars wznawia plany wejścia na giełdę, trzy lata po tym, jak chińscy właściciele szwedzkiego producenta samochodów premium wycofali się z IPO z powodu obaw związanych z wojną handlową. Zarząd Volvo w środę wieczorem powiedział, że rozważy możliwość wejścia na giełdę w Sztokholmie jeszcze w tym roku, ale ostateczna decyzja będzie uzależniona od "warunków rynkowych".

 

Szwedzki producent samochodów przedłużył również do końca 2022 roku kontrakt swojego 70-letniego dyrektora generalnego Håkana Samuelssona, który pomógł odwrócić losy grupy po stagnacji pod rządami Ford Motor (F  0,00%). "Potencjalne wejście na giełdę Nasdaq Stockholm może stworzyć możliwość dla globalnych inwestorów do udziału w naszej podróży, aby stać się liderem w szybko rozwijającym się segmencie premium i inteligentnych pojazdów elektrycznych, jednocześnie kontynuując dostarczanie tego, czego klienci oczekują od marki Volvo" - powiedział Samuelsson.

 

Zhejiang Geely, chińska grupa, która kupiła Volvo w 2010 roku za 1,8 mld dolarów,

powiedziała, że pozostanie głównym udziałowcem producenta samochodów po wejściu na giełdę. W 2018 roku Geely dążyło do wyceny szwedzkiej grupy na poziomie co najmniej 30 mld dolarów, zanim wycofało się z IPO, według osób zaznajomionych z sytuacją. Volvo odmówiło komentarza na temat swojej obecnej potencjalnej wyceny. "Wspieraliśmy transformację i wzrost Volvo Cars przez ostatnie 10 lat, umożliwiając firmie stanie się prawdziwą marką premium z poprawą rentowności" - powiedział Li Shufu, prezes Geely i Volvo. Firma ma najbardziej ambitne plany elektryfikacji spośród wszystkich wiodących producentów samochodów. Chce, aby do 2025 r. połowę sprzedaży stanowiły samochody w pełni elektryczne, a od końca dekady zamierza sprzedawać wyłącznie samochody na baterie. Volvo intensywnie inwestuje w elektryfikację i autonomiczną jazdę, ale analitycy od dawna kwestionują jego możliwości w tym zakresie ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar w porównaniu z rywalami premium, takimi jak niemieckie trio Audi, BMW i Mercedes. Volvo sprzedał 662 tys. samochodów w zeszłym roku w porównaniu z 1,69 mln w Audi, 2,03 mln w BMW i 2,05 mln w Mercedesie.

 

Wiadomość o IPO pojawia się zaledwie kilka miesięcy po tym,

Reklama

jak Volvo i Geely porzuciły plany fuzji, zamiast tego decydując się na połączenie technologii pojazdów elektrycznych i rozwój oprogramowania. Chiński producent samochodów posiada inne mniejsze marki, takie jak brytyjski Lotus, malezyjski Proton oraz markę Lynk & Co, która jest współwłasnością Volvo i Geely. Volvo było jedną z największych zagranicznych akwizycji dokonanych przez chińską firmę i powszechnie uważa się ją za sukces, ponieważ Geely, w przeciwieństwie do poprzedniego właściciela, Forda, unikało mikrozarządzania szwedzką marką - znaną ze swoich funkcji bezpieczeństwa.

 

Volvo w Polsce

Nowych samochodów szwedzkiego producenta sprzedaje się w naszym kraju już ponad 10 000 sztuk rocznie. Cele są ambitne, zarówno dotyczące dalszych wzrostów jak i elektryfikacji całej gamy modelowej. W tym drugim zdecydowanie może pomóc planowana inwestycja w postaci fabryki samochodów elektrycznych na Słowacji. Ciekawą informacją jest też wejście do Polski siostrzanej marki Volvo, czyli Polestar. W ostatnim czasie komunikowane są kolejne modele oraz timing poszczególnych premier. Fani motoryzacji z pewnością temat skrupulatnie śledzą, natomiast ci, którzy zdecydowali się już na zakup Polestara (np. z zagranicznego salonu) mogą serwisować go także w Polsce, w salonie należącym do importera Volvo.

 

Tomasz Ocap

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji

Reklama

Czytaj dalej