• Odbierz prezent
Szkoła przyszłości - Poznańska SP 33

W jaki sposób uczyć się efektywnie – to pytanie zadajemy sobie wszyscy, niezależnie od wieku. Okazuje się, że nauka, która daje najlepsze efekty, to taka którą możemy doświadczyć, zobaczyć, z którą możemy wejść w interakcję.

Wirtualna rzeczywistość, która angażuje ucznia, pobudza jego wyobraźnię i zwiększa motywacje, pomaga zrozumieć skomplikowane zagadnienia, ale także znacznie poprawia zdolność zapamiętywania nabytej wiedzy. Według badań, aż 87%* uczniów deklaruje, że chętniej wzięłoby udział w zajęciach z zastosowaniem rozwiązań VR.

O tym, że nauka w VR doskonale idzie w parze z zabawą, udowodnili nauczyciele z poznańskiej szkoły podstawowej nr. 33. Wbrew pozorom, inicjatywa, by lekcje odbywały się w wirtualnej rzeczywistości, wcale nie wyszła od uczniów, ale od dyrektora szkoły. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, lekcje matematyki, języka polskiego, angielskiego i WFu odbyły się po raz pierwszy w wirtualnym świecie
i były transmitowane na żywo w serwisie YouTube.

Zaskoczenie uczniów było ogromne. Nikt nie przypuszczał, że można zajęcia matematyki czy gimnastyki poprowadzić w wirtualnej rzeczywistości. Lekcje, który były stremowane do Internetu obejrzało ponad dwadzieścia tysięcy osób. Scenariusz do każdej lekcji tworzył nauczyciel danego przedmiotu, który prowadził zajęcia, na dodatek każdy w innym programie. Ze względu na ograniczenia sprzętowe lekcje prowadzone były w systemie 15 minutowym. Po skończonej sesji VR była kilkuminutowa przerwa na dezynfekcje, przygotowanie i wgranie gry lub aplikacji dla następnego nauczyciela.

Skłoniła nas chęć dotarcia do ucznia w inny niż na co dzień sposób, sposób w którym to uczeń ma większe doświadczenie niż nauczyciel. Świat VR dla naszych nauczycieli był czymś nowym, dla ucznia tematem już znanym. Chcieliśmy pokazać uczniom, że w tak trudnym dla nas wszystkich czasie umiemy postawić sobie kolejne wyzwania, pokazać, że będziemy wspierać ucznia w każdy, możliwy sposób. – powiedział Daniel Banaszewski, dyrektor SP33.

Pierwsze wirtualne lekcje odbyły się na jednym zestawie gogli HTC Vive Pro. Obraz VR był bezpośrednio transmitowany na żywo na platformie YouTube. W dolnym lewym rogu ekranu widać było nauczyciela w klasie w zestawie VR. Uczniowie uczyli się matematyki i angielskiego, w wirtualnym świecie, poznawali tajniki brył geometrycznych w gwiezdnej przestrzeni oraz ćwiczyli słówka 

w wirtualnym mieszkaniu. Do niektórych zajęć wykorzystano cyberpunkowy świat gry "Half-Life: Alyx". To jednak dopiero początek przygody SP33 z VRem, bowiem szkoła planuje w najbliższym czasie zakup kolejnych zestawów VR, by móc prowadzić lekcję z goglach VR razem z uczniami.

Wrażenia niesamowite, chodź każdy robił to po raz pierwszy, każdy kolejny dzień skłaniał nas do wdrażania kolejnych etapów, przenoszenia się i poszukiwania nowych gier, programów w których moglibyśmy przekazać materiał lekcyjny. Był to dla nas czas nauki, nowych doświadczeń, które skłoniły nas do wdrożenia pomysłu "sali VR w SP 33". Każdy z nas poszukuje teraz osób, instytucji, które będą mogły pomóc nam przy projekcie sali VR na potrzeby lekcji w naszej placówce. – dodaje Daniel Banaszewski, dyrektor SP33.

Kiedy uczniowie czytają o czymś, często chcą tego doświadczyć. W rzeczywistości wirtualnej nie ograniczają się do opisów słów lub ilustracji książkowych, mogą przenieść się w wybrane miejsce
i doświadczyć tego na własnej skórze. Przykładowo, w aplikacji Lifeliqe uczeń może podróżować przez żyły człowieka wraz z innymi elementami krwi, zwiedzić teleskop Hubble’a na orbicie lub pogłaskać dinozaura, jednocześnie zdobywając wiedzę na temat odwiedzanych lokacji. Łatwo zapomnieć, 

że doświadczenia VR nie są prawdziwe - ciało faktycznie wierzy, że jest w nowym miejscu. To uczucie angażuje umysł człowieka w niezwykły sposób.

Wszyscy pamiętamy laboratorium chemiczne pełne odczynników, gdzie nauczyciel wykonywał doświadczenia, opowiadał o reakcjach chemicznych – dziś ciężko utrzymać takie laboratorium,
z różnych względów. W wirtualnej rzeczywistości nie ma takich problemów, rozwiązany jest również problem bezpieczeństwa – tam nawet jak coś wybuchnie nie stanie się nic złego. Wirtualne laboratorium Empiriusz, stworzone przez Nową Erę, lidera na rynku rozwiązań edukacyjnych, jest dowodem na to, że innowacyjne, cyfrowe laboratorium chemiczne dla uczniów jest idealnym rozwiązaniem. Dziś, dzięki modelom 3D i technologii VR możemy zorganizować doskonale wyposażone pracownie przyrodnicze i naukowe w dowolnym miejscu.

Możliwości nauczania w wirtualnej rzeczywistości są nieograniczone, już dziś dostępne są nie tylko gry i aplikacje edukacyjne niemal z każdej dziedziny naszego życia i każdego przedmiotu. Sama platforma Viveport.com oferuje ponad dwa tysiące pozycji wyłącznie dla zestawów VR a także usługę Viveport Infinity

, która daje nieograniczony dostęp do tysięcy aplikacji, filmów i gier VR w zamian 
za miesięczną opłatą. Od najpopularniejszych materiałów VR do najciekawszych nowości, katalog Viveport Infinity daje okazję do doświadczenia szerokiej gamy treści w przystępnej cenie.

  

Ze względu na immersyjną i interaktywną naturę, VR staje się cennym uzupełnieniem tradycyjnych metod pedagogicznych w szkole i poza nią. Edukacja i nauka znacznie zmieniły się w ciągu ostatniej dekady. Technologia cyfrowa i dostęp do materiałów dydaktycznych w Internecie znacząco zmieniły dynamikę szkoleń. Za stałym wzrostem liczby aplikacji szkoleniowych, pojawia się coraz większe zainteresowanie VRem wśród uczelni na całym świecie. Udoskonalenia technologii sprawiły,
że rzeczywistość wirtualna jest łatwiej dostępna, a szkoły znalazły sposoby na wdrożenie VR w swoich programach.

Wszystkie lekcje SP33 można zobaczyć na stronie: youtube.com/user/GIMNAZJUM33

Link do galerii zdjęć: Zdjęcia lekcje VR

 

(link aktywny do 7 lipca, po tym czasie chętnie jeszcze raz podeślę zdjęcia)

*US reach report, 2018

O systemie HTC Vive

Vive to najbardziej zaawansowana i jedyna w swoim rodzaju platforma rzeczywistości wirtualnej, opracowana przez HTC, pozwala całkowicie zanurzyć się w wirtualnych światach i interakcjach. Platforma Vive, zaprojektowana od podstaw pod kątem monitorowania ruchu użytkownika w przestrzeni (room-scale VR) oraz naturalnych interakcji, daje możliwość zanurzenia się w pełni w rzeczywistość wirtualną dzięki przełomowej technologii i najlepszym treściom. Ekosystem Vive opiera się na najlepszym sprzęcie VR na rynku, wspieranym przez Vive X, 100-milionowy akcelerator VR i powiązane z nim start-upy, Vive, globalnej platformie i sklepie z aplikacjami z pierwszym na świecie modelem subskrypcji VR, który działa w ponad 60 krajach, a także Vive Studios - programem do opracowywania i publikowania treści VR. Więcej informacji można znaleźć pod adresem vive.com.


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk