• Odbierz prezent
Spotify na NYSE
Z artykułu dowiesz się:

- Co oznacza debiut Spotify

- Jakie są kulisy DPO Spotify

Plotki o rzekomym wejściu na nowojorską giełdę Spotify, okazały się faktem. To już oficjalna informacja. Spotify pojawi się na Wall Street. Wiadomość ta oprócz blasków ma też swoje cienie, spółka ujawniła straty finansowe opiewające na 1,2 mld euro. Wejście na NYSE odbędzie się w nietypowy sposób. W jaki?

 

O Spotify

To szwedzka spółka, która wciąż nosi miano start-upu. Powstała w 2008 roku. Jak wiemy, umożliwia swoim użytkownikom dostęp do utworów w strumieniu. Z usług Spotify można korzystać na urządzeniach moblinych, ale także na konsolach i telewizorach. Spotify stanowi poważną konkurencję na rynku dla Apple Music. Muzyczny dostawca może pochwalić się największą liczbą użytkowników w branży. Ich liczba to 159 mln, w tym 71 mln to aktywni użytkownicy. Wówczas gdy Apple Music ma ich tylko 36 mln. Spotify dostępne jest w 61 krajach.

 

Spotify w liczbach

Mimo popularności serwis wciąż generuje straty finansowe. Ubiegłoroczna strata netto wyniosła około 1,2 mld euro. Przychody Spotify w 2017 roku sięgnęły 5 mld euro. Spotify przybyło też o 46% więcej płatnych subskrybentów i o 29% więcej aktywnych użytkowników. Starty finansowe Spotify wynikają z kilku powodów. Jako pierwszy, wymienia się nawiązanie współpracy z Tecent. Współpraca kosztowała Spotify 1 mld euro straty. Kolejny powód to model biznesowy. Spotify ma bardzo prokonsumenckie nastawienie. Popularny serwis udostępnia wiele usług za darmo, przy tym ponosząc wysokie koszty za opłaty licencyjne dla wytwórni muzycznych i artystów. Głównym źródłem przychodów i właściwie jedynym, jest pobieranie abonamentu za udostępnianie muzyki bez reklam. Wartość Spotify wycenia się na 8,4 mld dolarów.

 

Nietypowy debiut

Teraz warto przejść do sedna sprawy. Spotify już oficjalnie ogłosił zamiar wejścia na nowojorską giełdę. Sęk w tym, że debiut ma trochę inny charakter niż te, które znamy np. w przypadku Snapchata lub Facebooka. Nie będzie to klasyczne IPO, które wymaga przygotowania prospektu emisyjnego i całego procesu na NYSE. Spotify wejdzie na giełdę przez direct IPO, co oznacza, że akcje zostaną zaoferowane bezpośrednio inwestorom. Spotify pojawi się na giełdzie pod symbolem SPOT. Właściciele Spotify szacują, że na rynku prywatnym wartość jednej akcji Spotify to już 123,5 dolarów. Według takich danych rynkowa wartość Spotify wyniosłaby około 23 mld dolarów.

Według przedstawicieli spółki, Spotify może cieszyć się wysokim zainteresowaniem wśród inwestorów, chociażby ze względu na poprawiające się z roku na rok przychody. W 2015 roku wynosiły 1,94 mld USD, w 2016 ich wartość to 2,95 USD. Zachętą może być także stale powiększająca się liczba użytkowników i abonentów Spotify.

Daniel Ek – CEO Spotify w metaforyczny sposób potwierdził również na Twitterze zbliżające się DPO (direct public offering) Spotify. Mówiąc o wyciągnięciu kota z worka i przejrzystości, która budzi zaufanie. Rzeczonym kotem jest DPO Spotify na giełdzie w Nowym Jorku.

 

 

Zobaczymy jak zareagują na debiut inwestorzy, czy Spotify odniesie giełdowy sukces, czy może jest to tylko medialny szum?


Estera Włodarczyk

Absolwentka dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się stosunkami gospodarczo-politycznymi oraz ich wpływem na światową ekonomię.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk