• Odbierz prezent
snap i spotify
Z artykułu dowiesz się:

- Czym różnią się dwie spółki

- Jak radziły sobie podczas pierwszego miesiąca na giełdzie

- Jak radzą sobie na rynkach

Przed Wami analiza porównawcza dówch spółek technologicznych, przygotowana przez Capital.com. Poznajcie ich początki rynkowe, wyniki i różnice w działaniu.

 

Szybki przegląd

Snapchat to serwis przesyłający natychmiastowe wiadomości, jego główną właściwością, jest przesyłanie zdjęć, które są widocznie jedynie przez kilka sekund dla odbiorcy, po tym czasie wiadomość znika. Serwis ujrzał światło dzienne w 2012 roku. Do czasu pierwszej oferty publicznej, Snapchat miał już ponad 100 mln użytkowników.

Spotify to serwis streamujący muzykę, którą możesz słuchać legalnie, w darmowej subskrypcji, bądź odpłatnej subskrypcji premium. Serwis jest dostępny w USA, większości europejskich państw, w niektórych państwach Azji, w Australii i Nowej Zelandii. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2006 roku. Liczba aktywnych użytkowników serwisu przekracza 157 mln, z czego 71 mln korzysta z płatnej subskrypcji. Jeśli zastosujemy dane metrykalne sieci społecznościowej Spotify, by przeliczyć “wartość” jednego użytkownika, wówczas dane pokażą nam, że jeden użytkownik Spotify jest wart 188 dolarów.  Dla przykładu, możemy także porównać Spotify z Facebookiem. Kapitalizacja Facebooka wynosi 476 mld dolarów, w serwisie są 2,2 mld aktywnych użytkowników, co daje nam wartość 216 dolarów na jednego użytkownika.

 

Notowanie

Snapchat wystąpił z pierwszą ofertą publiczną 2 marca 2017 roku na Nowojorskiej Giełdzie. Podczas IPO, wartość przedsiębiorstwa oceniania była na 24 mld dolarów. Przed wprowadzeniem akcji, Snap Inc. ustalił cenę dla swoich aktywów w przedziale 14 USD do 16 USD za pojedynczą akcję. Takie umiejscowienie cen było największym, od przewidywań sprzed dwóch lat poprzedzających.

Założony w 2006 roku Spotify, jest jednym z największych przedsiębiorstw technologicznych, które w ciągu ostatnich lat weszły na giełdę. Podczas wprowadzania, Spotify był wart 29,5 mld dolarów, z 178 mln akcji.

 

Sytuacja rynkowa po wypuszczeniu do obrotu

Akcje Snapchata, właściciela firmy, po pierwszej rundzie IPO wzrosły o 50%, do 25,5 USD na akcję, w porównaniu do 17 USD w dniu IPO. Transakcje typu SPOT na papierach wartościowych Spotify rozpoczynały się od ceny 165,9 USD. To o 25,7% więcej niż szacowana wartość 132 USD przed wypuszczeniem w obrót. W efekcie czego, wartość Spotify wzrosła od przewidywanych 23,5 mld USD do 29,5 mld USD. Spójrzmy na pierwszy miesiąc firm na giełdzie. Snapchat stracił ponad 15% podczas pierwszego miesiąca na giełdzie.  Do tej pory Snapchat stracił ponad połowę wartości, z powodu nieudanych działań i nieprzychylnej reakcji na aktualizację aplikacji. Z drugiej strony mamy Spotify, który zyskał więcej niż 10% podczas pierwszego miesiąca na giełdzie.

 

Jaka była różnica?

Kiedy Snapchat postanowił wydać dodatkowe akcje podczas IPO, Spotify pozostał przy wyprzedaniu już istniejących, prowadząc tzw. bezpośrednią ofertę publiczną (DLP).

Znacząca różnica między DLP a IPO, przejawia się w tym, że w przypadku publicznego notowania, firma nie przyciąga dodatkowych funduszy, nie prowadzi ulicznych wystąpień dla inwestorów, nie angażuje underwriterów, nie wyznacza okresu w jakim ich obecni akcjonariusze nie mogą sprzedać akcji.

Główną zaletą takiego rozwiązania jest redukcja kosztów. Startup nie musi płacić za zorganizowanie IPO bankowi, który pobiera prowizje sięgające od 2% do 8%. DLP wykorzystywane są najczęściej przez niewielkie startupy..

Jednakże, DLP wiąże się z wysokim ryzykiem. Kiedy dokonuje się IPO, underwriterzy pomagają szukać firmie chętnych do zakupu akcji, lub sami wykupują papiery wartościowe, by odsprzedać je inwestorom.  Z reguły organizatorzy gwarantują także minimalną wartość sprzedaży akcji, po cenie pierwotnej i wykupują je w razie wzmożonego popytu.

Spotify, pozwalając akcjonariuszom na dowolną sprzedaż akcji od pierwszego dnia wprowadzenia w obrót, narażony był na wysokie ryzyko zmienności na cenach papierów wartościowych. Jednakże,, Bloomberg zauważył, że podczas DLP liczba chętnych do sprzedaży akcji była mniejsza od oczekiwanej. Tylko 5,6 mln akcji zmieniło swoich właścicieli po cenie otwarcia, około 30,5 mln zostało sprzedanych pierwszego dnia.

Warto wiedzieć, że z Capital.com inwestorzy mogli tradować CFD na SPOT od początku notowań. Nawiązując do danych Capital.com, w dniu otwarcia notowań Spotify, użytkownicy platformy otworzyli 70% długich pozycji na rynku.

Capital.com  wspiera wszystkie główne notowania, nadąża za najnowszymi ofertami, posiada ponad 1000 instrumentów notowanych na platformie. Korzyści handlu CFD z Capital.com to: segregowane konta, bezpieczne i chronione usługi brokera, które są licencjonowane przez regulatora finansowego.

 

Musisz pamiętać, że handlujesz na własne ryzyko. Możesz stracić zainwestowany kapitał, kiedy tylko zaczniesz handlować. Pod żadnym warunkiem, nie handluj pieniędzmi, na których stratę nie możesz sobie pozwolić. Komentarz ten, nie powinien być traktowany jako rada inwestycyjna.


Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk