Reklama
WIG82 449,80+1,09%
WIG202 423,85+1,21%
EUR / PLN4,32+0,07%
USD / PLN4,00+0,25%
CHF / PLN4,42+0,15%
GBP / PLN5,04+0,19%
EUR / USD1,08-0,19%
DAX18 489,94+0,07%
FT-SE7 960,28+0,36%
CAC 408 224,76+0,24%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT85,77+0,08%
ROPA WTI81,82+0,12%
ZŁOTO2 197,31+0,25%
SREBRO24,47-0,41%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Spółki gamingowe w Polsce. Opis, statystyki, ścieżka rozwoju

Michał Kalista | 17:48 23 grudzień 2020
Spółki gamingowe w Polsce. Opis, statystyki, ścieżka rozwoju. Czy warto śledzić spółki polskiego game devu? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W ostatnich latach najpopularniejszym sektorem wśród inwestorów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie są spółki gamingowe i to z wyraźną przewagą. Bezapelacyjnym liderem, jeśli chodzi o polski game dev, jest oczywiście CD Projekt. Jednakże już nie tylko ten gigant stanowi elitę GPW. Kapitalizacja kolejnych trzech spółek produkujących gry komputerowe również rośnie w zawrotnym tempie, a kilka następnych już stara się ścigać czołówkę.

Należy więc uczciwie przyznać, że ten rynek w Polsce budzi podziw, a dostarczane przez niego produkty cieszą się uznaniem na całym świecie. W artykule przyjrzymy się bliżej najważniejszym spółkom z tego sektora. Spróbujemy również zrozumieć, dlaczego osiągnęły takie sukcesy i zastanowimy się, jaka czeka je przyszłość.

WPŁYW PANDEMII NA POPULARNOŚĆ GAMINGU

Branża gier zdecydowanie wygrała starcie z koronawirusem. Rynek cieszy się ogromną popularnością, jednak coraz częściej pojawia się pytanie - jak będzie wyglądał gaming po pandemii?

Kilkumiesięczny lockdown przyczynił się do pojawienia się nowych graczy na rynku gier. Branża przeżywała wręcz oblężenie. Według raportu Newzoo w 2023 r. wartość game dev przekroczy już 200 mld USD. Nie tylko przychody, ale również liczba graczy urośnie. Już za 3 lata ma być ich ponad 3 miliardy. Liczby są naprawdę imponujące. Warto jednak się zastanowić, jaki wpływ na rynek gier będzie miała zmiana zachowań konsumentów. Głównie chodzi o ograniczanie wydatków, które wiąże się z możliwą utratą pracy.

Reklama

„Jeśli możemy mówić o czasie «po pandemii», wówczas oczekiwałbym powrotu do stabilizacji, a przede wszystkim pewnej przewidywalności zachowań konsumentów. Covid-19 i związane z nim efekty uboczne w postaci izolacji, utraty pracy czy psychozy bez wątpienia negatywnie wpływają na samopoczucie konsumentów, w tym również graczy” - mówi Michał Gembicki, członek zarządu Klabatera.

Przed graczami, ale również inwestorami, kilka ważnych premier jeszcze w tym roku, pojawią się m.in. konsole nowej generacji, które cenowo mogą nie być dostępne dla przeciętnego użytkownika. Innym długo oczekiwanym wydarzeniem ma być przesuwana kilkukrotnie premiera Cyberpunka 2077.

Przedstawiciele polskiego gamingu patrzą optymistycznie w przyszłość. Prezes DRAGO entertainment, Joanna Tynor, podkreśla, że rynek gier przeszedł właśnie złoty okres, który powinien trwać nadal.

„Jesteśmy spokojni o przyszłość branży gier wideo, która dziś jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. Obok wideo i reklamy w Internecie gry są obecnie głównym czynnikiem wzrostu całego sektora mediów i rozrywki. Globalna wartość rynku gier wideo z roku na rok się zwiększa, a gracze wydają na projekty gamingowe setki miliardów dolarów rocznie i nie sądzę, żeby ta sytuacja uległa zmianie” - komentuje Joanna Tynor.

SKŁAD INDEKSU WIG-GAMES I WAGA POSZCZEGÓLNYCH SPÓŁEK

Przyjrzyjmy się teraz specjalnemu indeksowi, w którego skład wchodzą spółki gamingowe. W marcu 2019 r. warszawska Giełda Papierów Wartościowych wprowadziła długo wyczekiwany przez inwestorów indeks WIG.GAMES. Jest on świetnym narzędziem do śledzenia koniunktury w niesamowicie rozwijającym się polskim segmencie gamingowym.

Reklama

W jego skład wchodzi dokładnie 5 spółek. Oczywiście ich udziały w nim są różne. Oto ile wynoszą w tej chwili:

18 marca 2019 r., czyli w dniu, w którym rozpoczęła się publikacja indeksu, jego kurs otwarcia wyniósł 12 606,99. Kurs zamknięcia obecnie znajduje się w okolicach 32 400 punktów. 158% zysku w niecałe 14 miesięcy - doskonale ukazuje to potencjał rozwoju i perspektywy tej branży. Dla porównania indeks WIG20 w tym samym czasie stracił 20%.

5 NAJWIĘKSZYCH SPÓŁEK GAMINGOWYCH Z GPW 

CD Projekt (CDP)

Na początek lider polskiego gamingu, czyli CD Projekt. To polska spółka założona w Warszawie, zajmująca się produkcją i dystrybucją gier wideo. Powstała w 1994 r. i przez wiele lat zajmowała się produkcją i sprzedażą gier. Natomiast w 2002 r. zostało utworzone studio CD Projekt Red zajmujące się ich tworzeniem.

Reklama

Jej najbardziej znanym produktem jest oczywiście trylogia gier Wiedźmin, oparta na serii powieści Andrzeja Sapkowskiego o tym samym tytule. Pierwsza część wyszła w 2007 r. i szybko stała się najczęściej kupowaną grą w Polsce. Rok później firma powołała do życia serwis GOG.com, który stał się jej platformą cyfrowej dystrybucji. W 2010 r. nastąpiła fuzja firmy CD Projekt z notowaną na giełdzie spółką Optimus. Po roku zmieniono jej nazwę - najpierw na CD Projekt Red, a później już na aktualną – CD Projekt.

W 2011 r. ukazała się również druga część Wiedźmina: Zabójcy królów. Gra błyskawicznie zdobyła uznanie światowych mediów, a po 12 miesiącach od premiery sprzedaż przekroczyła 1,7 miliona sztuk.

Ostatnia część trylogii – Wiedźmin 3: Dziki Gon ukazała się w 2015 r. na komputery oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Jej produkcja kosztowała około 306 mln zł. Była to najgłośniejsza medialnie gra w 2015 r. Zdobyła łącznie ponad 800 nagród i 250 tytułów gry roku. W rankingu serwisu Metacritic plasuje się w pierwszej dwudziestce najwyżej ocenianych gier wszechczasów na PC oraz w pierwszej dziesiątce na konsole. W ciągu sześciu pierwszych tygodni od premiery Wiedźmin 3 sprzedał się w 6 milionach sztuk.

A jak kształtował się kurs spółki na giełdzie? W czasie fuzji kurs akcji spółki oscylował w granicach 1,33 PLN. Obecnie wynosi około 370 złotych, więc bezdyskusyjnie okazała się najlepszą inwestycją na polskim rynku ostatniej dekady. Kapitalizacja z kolei sięga rekordowych 35 mld PLN, dając tym samym przedsiębiorstwu pozycję największej spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W kwietniu odebrała ten tytuł poprzedniemu liderowi, którym był PKO Bank Polski.

Pod względem kapitalizacji spółek gamingowych w całej Europie CD Projekt ustępuje tylko francuskiemu Ubisoftowi. Jednak jeśli długo wyczekiwana premiera gry Cyberpunk 2077, nad którą firma pracuje od 2012 r., okaże się sukcesem, przedsiębiorstwo prawdopodobnie znów zacznie gwałtownie generować ogromne zyski.

Reklama

25 listopada po sesji na GPW CD Projekt opublikowała wyniki kwartalne. W III kwartale przychody wyniosły 104,5 mln zł wobec 92,9 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, co stanowi wzrost o 12,5% rdr. Uzyskane przychody okazały się jednak niższe o 6,2% od konsensusu analityków na poziomie 111,5 mln zł.

Zysk operacyjny wyniósł 28,5 mln zł wobec wcześniejszego wyniku na poziomie 16,8 mln zł, co stanowi wzrost o 69,6% rdr. Wypracowany przez spółkę zysk operacyjny okazał się wyższy o 11,4% od szacunków analityków, które wynosiły 25,6 mln zł.
Również wynik EBITDA był wyższy o 49,4% niż przed rokiem i wyniósł 37,2 mln zł. Przewyższył on tym samym o 6,7% konsensus analityków na poziomie 34,9 mln zł.

CD Projekt zakończył III kwartał zyskiem netto w wysokości 23,4 mln zł wobec 14,9 mln zł rok wcześniej, co stanowi wzrost o 57% rdr. Konsensus analityków zakładał zysk netto na poziomie 25,1 mln zł. Spółka poinformowała, że na osiągnięte przychody w III kwartale w największym stopniu wpływała sprzedaż gier o tematyce wiedźmińskiej, w szczególności Wiedźmin 3 wraz z dodatkami. Dużą popularnością cieszą się też Gwint i Wojna Krwi. Najbliższy czas będzie niewątpliwie ciekawy dla inwestorów i miłośników gier.

Póki co premiera Cyberpunk 2077, pierwotnie zaplanowana na 19 listopada 2020 r. (wcześniej obowiązującym terminem był 16 kwietnia 2020 r.), została przesunięta na 10 grudnia tego samego roku. Z perspektywy giełdowych graczy, posiadających akcje CD Projektu, wyczekiwanie na premierę może już nieco irytować. Listopad mija na stabilizacji notowań w przedziale od 360 do 380 zł za akcję. Nie widać mocniejszych ruchów, a przecież jeszcze pod koniec sierpnia kosztowały one rekordowe 460 zł. Należy podkreślić, że opóźnianie premiery może się wiązać z gorszymi statystykami sprzedaży. Eksperci Domu Maklerskiego BOŚ pokazali własną symulację. „W związku z przesunięciem premiery gry aktualizujemy nasze prognozy wolumenu sprzedaży. Okres sprzedaży w 2020 r. skrócił się do 3 tygodni (poprzednio 6), dlatego też obniżamy prognozę wolumenu sprzedaży w ciągu 2020 r./najbliższych 12 miesięcy z poziomu 25 mln-35,5 mln do 21 mln (-16%) - 34,5 mln sztuk (-2%)” - czytamy w raporcie.

Analitycy DM BOŚ z uwagi na przesunięcie premiery zakładają, że prognoza całkowitego budżetu wzrośnie do 1,2 mld zł (314 mln USD), co można uznać za jeden z najwyższych budżetów w historii gier wideo.

Ten Square Games (TEN)

Reklama

Drugą największą spółką gamingową notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie jest Ten Square Games. To polska spółka zajmująca się produkcją oraz wydawaniem gier mobilnych i przeglądarkowych. Została założona w 2011 r. przez twórców niegdyś najpopularniejszego portalu społecznościowego w Polsce – Nasza Klasa. Jej siedziba mieści się we Wrocławiu.

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółka zadebiutowała 11 kwietnia 2018 r., jest więc stosunkowo młoda. Ten Square Games wydało już ponad 250 tytułów, a liczba ich pobrań przekroczyła 280 milionów. Specjalizuje się głównie w grach sportowo-symulacyjnych.

Pierwszy kurs akcji spółki wynosił 52,20 PLN, a jej kapitalizacja w momencie wejścia na giełdę 350 mln złotych. W tej chwili cena oscyluje w granicach 580 PLN, a kapitalizacja wynosi około 4,3 mld złotych.

Ten Square Games w III kwartale wypracowało 58,3 mln zł zysku netto, o 225% więcej niż przed rokiem - podała spółka w raporcie. Średnia prognoz analityków ankietowanych przez PAP Biznes wynosiła 58,3 mln zł.

Przychody wyniosły 179,3 mln zł wobec 67,7 mln zł w analogicznym okresie 2019 r. Sprzedaż była zbliżona do wcześniejszych szacunków spółki. W III kwartale przychody największej gry Ten Square Games - Fishing Clash - wynosiły 164,3 mln zł.

Reklama

Spośród 3 nowych gier Ten Square Games, które w ostatnich miesiącach trafiły na rynek, najlepsze rezultaty w zakresie zaangażowania użytkowników oraz generowania przychodów wykazała produkcja Hunting Clash, która wypracowała w III kwartale przychody w kwocie 3,4 mln zł. Podjęto decyzję o dalszym intensywnym rozwijaniu tej gry w długiej perspektywie czasowej i inwestowaniu w pozyskiwanie użytkowników.

Jednocześnie wyniki pozostałych 2 nowych gier - Flip This House i Solitales - okazały się słabsze niż oczekiwano, w związku z czym Ten Square Games podjęło decyzję o zaprzestaniu ich rozwijania.

Ten Square Games pracuje obecnie nad produkcją 1 nowej gry, a kolejne 2-3 projekty są w fazie koncepcyjnej. Przedstawiciele spółki poinformowali, że w I półroczu 2021 r, na wybrane rynki (tzw. soft launch) ma trafić tytuł o tematyce golfowej. Firma nadal prowadzi rozmowy o przejęciach, nie wyklucza, że do akwizycji dojdzie w I kwartale 2021 r.

W komunikacie prasowym spółka poinformowała, że planuje otwarcie nowego studia w Berlinie.

PlayWay (PLW)

Trzecią co do wielkości notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółką tworzącą polski game dev jest PlayWay. To powstały w 2011 r. polski producent gier komputerowych. Jego siedziba mieści się w Warszawie. Na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych zadebiutował w 2016 r.

Reklama

Firma zajmuje się głównie wydawaniem nisko- i średniobudżetowych tytułów w ramach spółki oraz spółek zależnych. Pod jej skrzydłami znajduje się kilkadziesiąt rozmaitych zespołów deweloperskich reprezentujących różne gatunki gier wideo. Celem takiej dywersyfikacji jest uniezależnienie się od sukcesu i porażki którejkolwiek z gier, a zamiast tego budować stały, przemyślany model biznesowy. Największymi sukcesami grupy PlayWay są gry: Car Mechanic i House Flipper.

W poprzednich latach PlayWay wypłacał swoim akcjonariuszom dywidendy, za każdym razem miało to miejsce w czerwcu. Przedsiębiorstwo wyjątkowo dba o marketing i kontrolę jakości, bardzo często bywa również rekomendowaną spółką dla inwestorów przez różnorakie portale branżowe.

W październiku 2016 r. spółka zadebiutowała na giełdzie z kursem akcji 51,70 PLN. Obecnie przebił on już poziom 600 złotych, a kapitalizacja wynosi ponad 4,1 mld PLN.

11 bit studios (11B)

Czwartą największą spółką stanowiącą polski game dev i notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie jest 11 bit studios. Jest to polskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją, wydawaniem oraz dystrybucją gier wideo. Zostało założone w grudniu 2009 r., w znacznej części przez byłych pracowników rozwiązanego Metropolis Software. Jego siedziba mieści się w Warszawie.

W październiku 2010 r. spółka zadebiutowała na alternatywnym parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych – NewConnect. 6 miesięcy później została wydana jej pierwsza gra – Anomaly: Warzone Earth. Była to gra strategiczna typu tower defense. Została pozytywnie odebrana przez krytyków. Od grudnia 2015 r. akcje spółki są przedmiotem obrotu już na głównym parkiecie GPW.

Reklama

Z kolei w kwietniu 2018 r. ukazała się największa produkcja przedsiębiorstwa. Nosi nazwę Frostpunk. Koszt jej tworzenia oraz promocji wyniósł łącznie ponad 10 mld zł. Spotkała się ona jednak z przychylnym przyjęciem przez krytyków, a w ciągu pierwszych 3 dni od premiery sprzedało się 250 tysięcy kopii gry, dzięki czemu przychody znacznie przekroczyły wcześniej poniesione wydatki. Tytuł otrzymał nawet kilka nagród gry roku 2018. Obecnie studio pracuje nad kolejnym ambitnym tytułem, który na tym etapie nosi roboczą nazwę Projekt 8.

Spółka pojawiła się na głównym parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych z kursem akcji 68,10 PLN. W tej chwili wynosi on ok. 460 złotych, a kapitalizacja ponad 1,1 mld PLN.

Ostatnio spółka podała wyniki za III kwartał 2020 r. Wynik EBITDA 11 bit studios sięgnął poziomu 11,3 mln zł i był o 12,3% wyższy od średniej prognoz analityków. Wynik wzrósł rdr. o 84%.

Przychody spółki wyniosły 18 mln zł i były zbieżne z konsensusem (17,8 mln zł). Sprzedaż była o 3,7% niższa niż przed rokiem. Po 9 miesiącach tego roku 11 bit studios wypracowało 68,2 mln zł przychodów - o 37,9% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Zysk netto wzrósł rdr. prawie siedmiokrotnie - do poziomu 7,1 mln zł. Zysk po 3 kwartałach tego roku wzrósł do 32,1 mln zł, czyli był o 277,5% wyższy niż rok wcześniej. Jednym z czynników mających pozytywny wpływ na skokową poprawę rentowności była zmiana prezentacji ulgi podatkowej IP Box. Wpływ tego zdarzenia na wynik netto po 3 kwartałach to 4,45 mln zł.

CI Games (CIG)

Reklama

CI Games jest kolejną istotną spółką tworzącą polski game dev. To polskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją, wydawaniem oraz dystrybucją gier komputerowych. Powstało w 2002 r., a jego siedziba mieści się w Warszawie.

Firma zasłynęła serią gier Sniper: Ghost Warrior, której pierwsza część, wydana w 2010 r., sprzedała się w liczbie niemal 4 milionów egzemplarzy. Sukces komercyjny Snipera przyczynił się do zmiany strategii biznesowej spółki – skoncentrowano się na wysokobudżetowych produkcjach typu AAA (gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję, od których oczekuje się wysokiej jakości i dobrej sprzedaży). CI Games pracuje jednocześnie nad drugą częścią gry Lords of the Fallen. Pierwsze działania komunikacyjne dotyczące projektu oraz prezentacja tytułu partnerom dystrybucyjnym mają odbyć się w I półroczu przyszłego roku.

Zespół CI Games liczy ponad 100 osób, o 40 więcej niż rok temu. Około 80 osób zajmuje się produkcją gier, w tym 40 pracuje nad produkcją Sniper Ghost Warrior Contracts 2, 30 nad Lords of the Fallen 2, a pozostali to dział testowania gier. Jak podał prezes, firma planuje dalej rozwijać wewnętrzny zespół w przyszłym roku, jednocześnie intensywnie współpracując z partnerami w zakresie outsourcingu.

CI Games jest najstarszą polską spółką gamingową notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, zadebiutowała już w 2007 r. Niestety na parkiecie GPW radzi sobie znacznie gorzej niż konkurenci, a jej kurs od lat znajduje się w fazie bessy. Obecna cena akcji to około 1,3 PLN, a w 2011 r. jej szczytowa wartość wynosiła powyżej 30 PLN. Kapitalizacja spółki wynosi około 237 mln zł.

GAMING NA RYNKU NEWCONNECT 

Obecnie Polska jest na 2 miejscu za Japonią (147 spółek) pod względem liczby notowanych spółek gamingowych na giełdzie. O skali rosnącej popularności gamingu świadczy fakt, że spośród dotychczas przeprowadzonych 14 debiutów w 2020 r. aż 10 dotyczyło właśnie spółek związanych z produkcją lub dystrybucją gier (z czego 8 odnosiło się do rynku NewConnect). Poniżej zestawienie 36 spółek z branży game dev notowanych obecnie na NewConnect.

Reklama

Czy warto śledzić spółki polskiego game devu?

Absolutnie tak! Zaprezentowane dane potwierdzają tezę, że spółki gamingowe są obecnie bezdyskusyjnie najgorętszym sektorem wśród inwestorów warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

W obecnej sytuacji na całym świecie popularność gier komputerowych może jedynie rosnąć, a spółki dalej będą się rozwijać. Branża gier mobilnych również każdego miesiąca odkrywa nowe możliwości. W zasadzie oszacowanie potencjału tych dobrze prosperujących na polskim rynku spółek wydaje się w tym momencie nierealne, granice może wyznaczać jedynie nasza wyobraźnia. Świetnie ukazuje to przykład CD Projektu.

Poza tym to właśnie wydarzenie związane z tym gigantem europejskiego game devu będzie miało kluczowe znaczenie dla tego sektora w naszym kraju. Mowa tu oczywiście o premierze Cyberpunk 2077. Jeśli okaże się ona sukcesem na miarę ostatniej części Wiedźmina, wszystkie systematycznie rozwijające się polskie spółki gamingowe mogą gwałtownie zyskać, ponieważ w oczach inwestorów staną się nagle niewiarygodnie atrakcyjne. Warto więc bacznie śledzić polski game dev i obserwować kurs indeksu WIG.GAMES.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Michał Kalista

Michał Kalista

Z rynkami finansowymi związany od 2007 roku; Od początku zorientowany na analizę techniczną, obecnie z uwzględnieniem fundamentów, danych makro oraz psychologii. W analizie opiera się na Price Action, formacjach cenowych oraz geometrii rynku.
Prywatnie pasjonat gitary klasycznej i pieszych wędrówek po Beskidzie Niskim i Bieszczadach.


Reklama

Czytaj dalej