• Odbierz prezent
Spółki gamingowe w Polsce. Opis, statystyki, ścieżka rozwoju

W ostatnich latach najpopularniejszym sektorem wśród inwestorów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie są spółki gamingowe i to z wyraźną przewagą. Bezapelacyjnym liderem, jeśli chodzi o polski game dev, jest oczywiście CD Projekt. Jednakże już nie tylko ten gigant stanowi elitę GPW. Kapitalizacja kolejnych trzech spółek produkujących gry komputerowe również rośnie w zawrotnym tempie, a kilka następnych już stara się ścigać czołówkę.

Należy więc uczciwie przyznać, że ten rynek w Polsce budzi podziw, a dostarczane przez niego produkty cieszą się uznaniem na całym świecie. W artykule przyjrzymy się bliżej najważniejszym spółkom z tego sektora. Spróbujemy również zrozumieć, dlaczego osiągnęły takie sukcesy i zastanowimy się, jaka czeka je przyszłość.

WPŁYW PANDEMII NA POPULARNOŚĆ GAMINGU

Branża gier zdecydowanie wygrała starcie z koronawirusem. Rynek cieszy się ogromną popularnością, jednak coraz częściej pojawia się pytanie - jak będzie wyglądał gaming po pandemii?

Kilkumiesięczny lockdown przyczynił się do pojawienia się nowych graczy na rynku gier. Branża przeżywała wręcz oblężenie. Według raportu Newzoo w 2023 r. wartość game dev przekroczy już 200 mld USD. Nie tylko przychody, ale również liczba graczy urośnie. Już za 3 lata ma być ich ponad 3 miliardy. Liczby są naprawdę imponujące. Warto jednak się zastanowić, jaki wpływ na rynek gier będzie miała zmiana zachowań konsumentów. Głównie chodzi o ograniczanie wydatków, które wiąże się z możliwą utratą pracy.

„Jeśli możemy mówić o czasie «po pandemii», wówczas oczekiwałbym powrotu do stabilizacji, a przede wszystkim pewnej przewidywalności zachowań konsumentów. Covid-19 i związane z nim efekty uboczne w postaci izolacji, utraty pracy czy psychozy bez wątpienia negatywnie wpływają na samopoczucie konsumentów, w tym również graczy” - mówi Michał Gembicki, członek zarządu Klabatera.

Przed graczami, ale również inwestorami, kilka ważnych premier jeszcze w tym roku, pojawią się m.in. konsole nowej generacji, które cenowo mogą nie być dostępne dla przeciętnego użytkownika. Innym długo oczekiwanym wydarzeniem ma być przesuwana kilkukrotnie premiera Cyberpunka 2077.

Przedstawiciele polskiego gamingu patrzą optymistycznie w przyszłość. Prezes DRAGO entertainment, Joanna Tynor, podkreśla, że rynek gier przeszedł właśnie złoty okres, który powinien trwać nadal.

„Jesteśmy spokojni o przyszłość branży gier wideo, która dziś jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. Obok wideo i reklamy w Internecie gry są obecnie głównym czynnikiem wzrostu całego sektora mediów i rozrywki. Globalna wartość rynku gier wideo z roku na rok się zwiększa, a gracze wydają na projekty gamingowe setki miliardów dolarów rocznie i nie sądzę, żeby ta sytuacja uległa zmianie” - komentuje Joanna Tynor.

SKŁAD INDEKSU WIG-GAMES I WAGA POSZCZEGÓLNYCH SPÓŁEK

Przyjrzyjmy się teraz specjalnemu indeksowi, w którego skład wchodzą spółki gamingowe. W marcu 2019 r. warszawska Giełda Papierów Wartościowych wprowadziła długo wyczekiwany przez inwestorów indeks WIG.GAMES. Jest on świetnym narzędziem do śledzenia koniunktury w niesamowicie rozwijającym się polskim segmencie gamingowym.

W jego skład wchodzi dokładnie 5 spółek. Oczywiście ich udziały w nim są różne. Oto ile wynoszą w tej chwili:

18 marca 2019 r., czyli w dniu, w którym rozpoczęła się publikacja indeksu, jego kurs otwarcia wyniósł 12 606,99. Kurs zamknięcia obecnie znajduje się w okolicach 32 400 punktów. 158% zysku w niecałe 14 miesięcy - doskonale ukazuje to potencjał rozwoju i perspektywy tej branży. Dla porównania indeks WIG20 w tym samym czasie stracił 20%.

FXMAG akcje spółki gamingowe w polsce. opis, statystyki, ścieżka rozwoju polskie spółki gamingowe  gaming na newconnect  gaming na gpw  gpw i spółki gamingowe  jakie są spółki gamingowe  inwestowanie w spółki sektora gamedev  sektor gamedev  ci games  playway  ten square games  cd projekt  cyberpunk 2077  indeks wig.games  perspektywy polskiego gamingu  gamingowa hossa  gaming w polsce  czy gaming w polsce jest przegrzany  skład indeksu wig.games  czy warto inwestować w spółki gamingowe  11 bit studios  gaming na rynku newconnect  polski gamedev  polski gamedev  ci games notowania  cena akcji ci games  cd projekt notowania  cena akcji cd projekt  kapitalizacja cd projekt  największa spółka gamingowa w polsce 1

FXMAG akcje spółki gamingowe w polsce. opis, statystyki, ścieżka rozwoju polskie spółki gamingowe  gaming na newconnect  gaming na gpw  gpw i spółki gamingowe  jakie są spółki gamingowe  inwestowanie w spółki sektora gamedev  sektor gamedev  ci games  playway  ten square games  cd projekt  cyberpunk 2077  indeks wig.games  perspektywy polskiego gamingu  gamingowa hossa  gaming w polsce  czy gaming w polsce jest przegrzany  skład indeksu wig.games  czy warto inwestować w spółki gamingowe  11 bit studios  gaming na rynku newconnect  polski gamedev  polski gamedev  ci games notowania  cena akcji ci games  cd projekt notowania  cena akcji cd projekt  kapitalizacja cd projekt  największa spółka gamingowa w polsce 2

5 NAJWIĘKSZYCH SPÓŁEK GAMINGOWYCH Z GPW 

CD Projekt (CDP)

Na początek lider polskiego gamingu, czyli CD Projekt. To polska spółka założona w Warszawie, zajmująca się produkcją i dystrybucją gier wideo. Powstała w 1994 r. i przez wiele lat zajmowała się produkcją i sprzedażą gier. Natomiast w 2002 r. zostało utworzone studio CD Projekt Red zajmujące się ich tworzeniem.

Jej najbardziej znanym produktem jest oczywiście trylogia gier Wiedźmin, oparta na serii powieści Andrzeja Sapkowskiego o tym samym tytule. Pierwsza część wyszła w 2007 r. i szybko stała się najczęściej kupowaną grą w Polsce. Rok później firma powołała do życia serwis GOG.com, który stał się jej platformą cyfrowej dystrybucji. W 2010 r. nastąpiła fuzja firmy CD Projekt z notowaną na giełdzie spółką Optimus. Po roku zmieniono jej nazwę - najpierw na CD Projekt Red, a później już na aktualną – CD Projekt.

W 2011 r. ukazała się również druga część Wiedźmina: Zabójcy królów. Gra błyskawicznie zdobyła uznanie światowych mediów, a po 12 miesiącach od premiery sprzedaż przekroczyła 1,7 miliona sztuk.

Ostatnia część trylogii – Wiedźmin 3: Dziki Gon ukazała się w 2015 r. na komputery oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Jej produkcja kosztowała około 306 mln zł. Była to najgłośniejsza medialnie gra w 2015 r. Zdobyła łącznie ponad 800 nagród i 250 tytułów gry roku. W rankingu serwisu Metacritic plasuje się w pierwszej dwudziestce najwyżej ocenianych gier wszechczasów na PC oraz w pierwszej dziesiątce na konsole. W ciągu sześciu pierwszych tygodni od premiery Wiedźmin 3 sprzedał się w 6 milionach sztuk.

A jak kształtował się kurs spółki na giełdzie? W czasie fuzji kurs akcji spółki oscylował w granicach 1,33 PLN. Obecnie wynosi około 370 złotych, więc bezdyskusyjnie okazała się najlepszą inwestycją na polskim rynku ostatniej dekady. Kapitalizacja z kolei sięga rekordowych 35 mld PLN, dając tym samym przedsiębiorstwu pozycję największej spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W kwietniu odebrała ten tytuł poprzedniemu liderowi, którym był PKO Bank Polski.

Pod względem kapitalizacji spółek gamingowych w całej Europie CD Projekt ustępuje tylko francuskiemu Ubisoftowi. Jednak jeśli długo wyczekiwana premiera gry Cyberpunk 2077, nad którą firma pracuje od 2012 r., okaże się sukcesem, przedsiębiorstwo prawdopodobnie znów zacznie gwałtownie generować ogromne zyski.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Michał Kalista

Z rynkami finansowymi związany od 2007 roku; Od początku zorientowany na analizę techniczną, obecnie z uwzględnieniem fundamentów, danych makro oraz psychologii. W analizie opiera się na Price Action, formacjach cenowych oraz geometrii rynku. Prywatnie pasjonat gitary klasycznej i pieszych wędrówek po Beskidzie Niskim i Bieszczadach.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk