Z trzeciej lekcji Najlepszego Kursu Inwestowania w Akcje od Zera dowiesz się z jakiego powodu spółki akcyjne decydują się na wejście na giełdę, w jaki sposób spółka debiutuje na publicznym parkiecie, a także o tym jakie są zalety i wady obecności na giełdzie.
Przypomnę, że spółka giełdowa to spółka akcyjna, której akcje (w całości lub w części) są notowane na giełdzie papierów wartościowych i dostępne w publicznym obrocie na regulowanym rynku. Dlatego też potocznie spółka giełdowa nazywana jest spółką publiczną, gdyż jej akcje swobodnie możemy kupić (a później również sprzedać) za pośrednictwem naszego konta maklerskiego, a także dlatego że musi ona upubliczniać kluczowe informacje na temat swojej działalności i wyników finansowych, jakie osiąga.
Spółka giełdowa w specjalistycznej terminologii, z którą możemy spotkać się m.in. w raportach bieżących, nazywana jest też emitentem - a to dlatego, że wypuszcza ona na rynek (czyli emituje) papiery wartościowe. Są to oczywiście akcje, ale nie tylko - wiele spółek prowadzi również emisje np. obligacji, za pomocą których chcą one pozyskać kapitał od inwestorów.
Giełda to miejsce, w którym kapitał inwestorów spotyka się z potrzebami finansowymi spółek akcyjnych, co prowadzi do prostej relacji - spółki mają na celu pozyskanie pieniędzy od inwestorów na rozwój swojej działalności, ci zaś liczą na to, że powierzając swój kapitał poprzez nabycie akcji, w przyszłości na tym zarobią, sprzedając je po cenie wyższej od ceny zakupu.
Na giełdę może wejść w zasadzie każda spółka akcyjna, niezależnie od branży, w której operuje i czym konkretnie się zajmuje.
Jest to jednak dość czasochłonny i kosztowny proces.
Spółka, która chce wejść na giełdę musi przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną swojej akcji (IPO - Initial Public Offering). Zanim jednak do tego dojdzie, spółka jest zobowiązana do publikacji prospektu emisyjnego, w którym informuje przyszłych potencjalnych inwestorów o tym, na co chce przeznaczyć pieniądze z emisji akcji, jakie ma plany rozwoju, jaka jest jej obecna sytuacja finansowa, a także jakie są czynniki ryzyka dla jej działalności i perspektywy na przyszłość.
Oprócz tego, spółka musi opublikować wyniki finansowe z poprzednich lat, które zostały zatwierdzone przez biegłego rewidenta.
Prospekt emisyjny musi zostać zaakceptowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, a GPW musi ogłosić uchwałę o dopuszczeniu spółki do publicznego obrotu.
Następnie spółka ustala cenę docelową i liczbę akcji, które będą dostępne w sprzedaży podczas pierwszej oferty publicznej (rynek pierwotny). Po zakończeniu IPO, następuje giełdowy debiut, który rozpoczyna się pierwszym dniem notowań na publicznym parkiecie giełdowym (obrót na rynku wtórnym, możliwe kolejne emisje akcji) i od tego momentu cena akcji spółki zaczyna być zależna od popytu i podaży ze strony inwestorów.