Dwie godzinny dziennie – tyle w mediach społecznościowych spędza średnio polski internauta. Firmy mają więc sporo czasu na przekonanie go do zakupu. Socialcommerce, czyli sprzedaż bezpośrednia w social media, dynamicznie się rozwija, zwłaszcza w dobie pandemii. W 2020 r.w Stanach Zjednoczonych jej wartość wzrosła o 38%– to prawie dwukrotnie więcej niż zakładano na początku roku. Jak zatem zmieniła się rolamediów społecznościowych w e-zakupach?
Zakupy na jedno kliknięcie
W Polsce sąjuż prawie 22 mln użytkowników Facebooka i 8,5 mln Instagrama. Dwie najliczniejsze grupyto osoby w wieku 25-34 oraz 18-24 lat. Młodzi konsumenci z pomocą mediów społecznościowych odkrywają nowe treści i produkty. Nie chcą jednak opuszczać aplikacji i przełączać się między stronami, żeby dokonaćzakupu.Socialcommerceskraca ścieżkę zakupową do kilku kliknięć i zmienia cykl sprzedaży. Metoda ta skupia się na aktywnym docieraniu do klientów na wczesnym etapie decyzji zakupowej, zamiast czekać aż sami trafią na stronę internetową e-sklepu.
– Funkcjonowanie samego sklepu internetowego to już za mało, żeby odpowiedzieć na wszystkie potrzeby klientów. Użytkownicy błyskawicznie przyzwyczają się dowygody i przyjemnej ścieżki zakupowej. Chcą też jak najszybciej znaleźć to, czego szukają.Facebook czy Instagram pozwalają dotrzeć do nowych klientów, zainspirować i wykreować potrzebę poprzez siatkę poleceń,lifestyle’owe rekomendacje, reklamy oraz szybki dostęp do zakupów. W aplikacji Instagram sprzedawcy mogą już zamieniać przycisk „lubię to” na „kup”– wskazuje Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop, platformie e-commerce która umożliwia tworzenie i rozwijanie e-sklepów.
Nowa rola social mediów
Obok zaufania jednym z głównych filarów e-biznesu pozostają doświadczenia zakupowe. Znacznie poprawia je budowanie relacji, stały kontakt i interakcje możliwe dzięki mediom społecznościowym oraz komunikatorom. W angażowaniu klientów pomagają także dane dotyczące potrzeb i nawyków – funkcja Facebook Piksel zapewnia analizowanie działań użytkowników. Informacje o ruchu na stronie, przeglądanych produktach i stronach mogą być wykorzystywane do mierzenia kampanii reklamowychi docierania np. do osób, które porzuciły swój koszyk zakupowy.
Nie oznacza to jednak, że właściciele e-sklepów muszą zostać specjalistami ds. social media. Dostępne są narzędzia, które integrują wszystkie funkcje i konta na Facebooku czy Instagramie ze stroną internetową. Cały katalog produktów jest importowany do platformy mediów społecznościowych za pomocą kilku kliknięć, a potem na bieżąco automatycznie synchronizowany z dostępnością w e-sklepie. Połączenie wtyczki Messengera ze stroną ułatwia bieżący kontakt z klientem. Narzędzia optymalizują także kampanie promocyjne czy zwiększanie widoczności sklepu. Takie rozwiązanie wprowadziła niedawno najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce − PrestaShop.
– E-commerce w mediach społecznościowych ulega transformacji.Dotąd służyły one głównie do komunikacji, budowania zasięgów oraz kreowania wizerunku marki. Coraz częściej stają się też jednak bezpośrednim kanałem sprzedaży. Klienci oczekują coraz większej interakcji z markami, kluczowa jest też aktualność oferty. Jeśli użytkownik po kliknięciu w produkt na Facebooku dowie się, że nie jest on dostępny, zniechęci się do zakupów. Ważne jest więc zintegrowanie wszystkich kanałów: e-sklepu i social mediów oraz automatyzacja działań, np.aktualizowania dostępności i ceny produktów.Marki, które do tej pory w mediach społecznościowych dbały jedynie o komunikację i wizerunek, powinnyszybko dopasować się do nowych potrzeb użytkowników i potencjalnych klientów – podsumowuje Matthieu Bondu.
O firmie PrestaShop
PrestaShop jest wiodącą platformą e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej, która umożliwiastworzenie własnego sklepu internetowego i rozwijanie go zgodnie z przyjętą strategią. Bazując na modelu open source PrestaShop pozwala każdemu sprzedawcy prowadzić e-sklep z dowolnego miejsca na świecie. Rozwiązanie jest w pełni konfigurowalne i dostosowane do potrzeb każdego rynku. Działa w 300 000 sklepów, których łączna sprzedaż osiągnęła ponad 22 miliardów euro w 2020 roku. Na całym świecie co 4 minuty na platformie PrestaShop powstaje nowy sklep internetowy, każdy z nich opowiada inną historię. W Polsce ponad 25 000 e-sklepów, czyli ok.25% wszystkich sklepów internetowych obsługiwanych jest przez PrestaShop.
Socialcommerce– nowe pole rywalizacji e-sklepów
Dwie godzinny dziennie – tyle w mediach społecznościowych spędza średnio polski internauta. Firmy mają więc sporo czasu na przekonanie go do zakupu. Socialcommerce, czyli sprzedaż bezpośrednia w social media, dynamicznie się rozwija, zwłaszcza w dobie pandemii. W 2020 r.w Stanach Zjednoczonych jej wartość wzrosła o 38%– to prawie dwukrotnie więcej niż zakładano na początku roku. Jak zatem zmieniła się rolamediów społecznościowych w e-zakupach?
Zakupy na jedno kliknięcie
W Polsce sąjuż prawie 22 mln użytkowników Facebooka i 8,5 mln Instagrama. Dwie najliczniejsze grupyto osoby w wieku 25-34 oraz 18-24 lat. Młodzi konsumenci z pomocą mediów społecznościowych odkrywają nowe treści i produkty. Nie chcą jednak opuszczać aplikacji i przełączać się między stronami, żeby dokonaćzakupu.Socialcommerceskraca ścieżkę zakupową do kilku kliknięć i zmienia cykl sprzedaży. Metoda ta skupia się na aktywnym docieraniu do klientów na wczesnym etapie decyzji zakupowej, zamiast czekać aż sami trafią na stronę internetową e-sklepu.
– Funkcjonowanie samego sklepu internetowego to już za mało, żeby odpowiedzieć na wszystkie potrzeby klientów. Użytkownicy błyskawicznie przyzwyczają się dowygody i przyjemnej ścieżki zakupowej. Chcą też jak najszybciej znaleźć to, czego szukają.Facebook czy Instagram pozwalają dotrzeć do nowych klientów, zainspirować i wykreować potrzebę poprzez siatkę poleceń,lifestyle’owe rekomendacje, reklamy oraz szybki dostęp do zakupów. W aplikacji Instagram sprzedawcy mogą już zamieniać przycisk „lubię to” na „kup”– wskazuje Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop, platformie e-commerce która umożliwia tworzenie i rozwijanie e-sklepów.
Nowa rola social mediów
Obok zaufania jednym z głównych filarów e-biznesu pozostają doświadczenia zakupowe. Znacznie poprawia je budowanie relacji, stały kontakt i interakcje możliwe dzięki mediom społecznościowym oraz komunikatorom. W angażowaniu klientów pomagają także dane dotyczące potrzeb i nawyków – funkcja Facebook Piksel zapewnia analizowanie działań użytkowników. Informacje o ruchu na stronie, przeglądanych produktach i stronach mogą być wykorzystywane do mierzenia kampanii reklamowychi docierania np. do osób, które porzuciły swój koszyk zakupowy.
Nie oznacza to jednak, że właściciele e-sklepów muszą zostać specjalistami ds. social media. Dostępne są narzędzia, które integrują wszystkie funkcje i konta na Facebooku czy Instagramie ze stroną internetową. Cały katalog produktów jest importowany do platformy mediów społecznościowych za pomocą kilku kliknięć, a potem na bieżąco automatycznie synchronizowany z dostępnością w e-sklepie. Połączenie wtyczki Messengera ze stroną ułatwia bieżący kontakt z klientem. Narzędzia optymalizują także kampanie promocyjne czy zwiększanie widoczności sklepu. Takie rozwiązanie wprowadziła niedawno najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce − PrestaShop.
– E-commerce w mediach społecznościowych ulega transformacji.Dotąd służyły one głównie do komunikacji, budowania zasięgów oraz kreowania wizerunku marki. Coraz częściej stają się też jednak bezpośrednim kanałem sprzedaży. Klienci oczekują coraz większej interakcji z markami, kluczowa jest też aktualność oferty. Jeśli użytkownik po kliknięciu w produkt na Facebooku dowie się, że nie jest on dostępny, zniechęci się do zakupów. Ważne jest więc zintegrowanie wszystkich kanałów: e-sklepu i social mediów oraz automatyzacja działań, np.aktualizowania dostępności i ceny produktów.Marki, które do tej pory w mediach społecznościowych dbały jedynie o komunikację i wizerunek, powinnyszybko dopasować się do nowych potrzeb użytkowników i potencjalnych klientów – podsumowuje Matthieu Bondu.
O firmie PrestaShop
PrestaShop jest wiodącą platformą e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej, która umożliwiastworzenie własnego sklepu internetowego i rozwijanie go zgodnie z przyjętą strategią. Bazując na modelu open source PrestaShop pozwala każdemu sprzedawcy prowadzić e-sklep z dowolnego miejsca na świecie. Rozwiązanie jest w pełni konfigurowalne i dostosowane do potrzeb każdego rynku. Działa w 300 000 sklepów, których łączna sprzedaż osiągnęła ponad 22 miliardów euro w 2020 roku. Na całym świecie co 4 minuty na platformie PrestaShop powstaje nowy sklep internetowy, każdy z nich opowiada inną historię. W Polsce ponad 25 000 e-sklepów, czyli ok.25% wszystkich sklepów internetowych obsługiwanych jest przez PrestaShop.
Podobał Ci się artykuł? Podziel się nim ze znajomymi
Wiadomości prasowe
Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw
Przejdź do artykułów autoraArtykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Bezrobocie nadal niskie. Ale w kolejnych miesiącach może być gorzej
Polski sektor produkcji mebli stracił przez pandemię nawet 4 mld złotych
Koniec z luką płacową. Kobiety powinny zarabiać tyle co mężczyźni!
Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w lutym 2021 r.
W czasie pandemii Polacy dużo częściej kupowali odzież domową i akcesoria do kuchni
W co i jak inwestują Polki? Preferencje inwestycyjne kobiet