Reklama
WIG82 408,88+1,04%
WIG202 423,14+1,18%
EUR / PLN4,32+0,07%
USD / PLN4,00+0,25%
CHF / PLN4,42+0,20%
GBP / PLN5,04+0,19%
EUR / USD1,08-0,19%
DAX18 503,91+0,15%
FT-SE7 958,36+0,33%
CAC 408 227,92+0,28%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT85,82+0,14%
ROPA WTI81,83+0,13%
ZŁOTO2 195,91+0,19%
SREBRO24,45-0,49%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sentyment konsumentów zanurkowował. Krótki rajd po najważniejszych kategoriach

Ekonomiści mBanku | 11:45 24 marzec 2022
Sentyment konsumentów zanurkowował. Krótki rajd po najważniejszych kategoriach | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Po spadkach indeksów koniunktury przedsiębiorstw, wczoraj przyszedł czas na wskaźniki nastrojów gospodarstw domowych. Sentyment konsumentów zanurkowował. Dziś poznamy kolejne indeksy koniunktury - tym razem PMI z Europy i USA (przemysł i usługi).

Można spodziewać się spadków PMI w reakcji na wojnę w Ukrainie i przede wszystkim sankcje. Poza tym w USA czeka nas publikacja danych o nowo zarejestrowanych bezrobotnych w poprzednim tygodniu i wynik zamówień na dobra trwałego użytku w lutym. Zaplanowane są również wypowiedzi przedstawicieli Fed (Waller, Evans i Bostic).

 

Słabe nastroje konsumentów

Wskaźniki nastrojów konsumentów wg GUS znalazły się na dawno niewidzianych poziomach. Nawet okres początku pandemii nie skutkował tak niskim poziomami ogólnego wskaźnika. Nie wszystko to jednak wynik wojny. Indeks startował już z niskich poziomów. Koniunktura konsumentów była słaba już od jakiegoś czasu, wolno dźwigała się z pandemii, ciążyła m.in. inflacja. Ostatnie wydarzenia tylko spotęgowały poprzednie niepokoje i dopisały nowe.

Reklama

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 1

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 1

Prezentujemy krótki rajd po kategoriach. Wnioski z nich płynące są spójne - nastroje pogorszyły się niemal wszędzie. Na pierwszy ogień idzie wskaźnik oczekiwań inflacyjnych. Wzrosła percepcja obecnej inflacji (co nie dziwi patrząc na twarde dane). Konsumenci spodziewają się jeszcze szybszych wzrostów cen (zbliżają się do siebie odsetki tych, którzy prognozują szybszy i podobny wzrost cen). Jest to też spójne z naszymi prognozami inflacji (przed nami dwucyfrowe dynamiki). Będzie stanowić też kolejny argument dla RPP dla podwyżek (ryzyko odkotwiczenia oczekiwań).

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 2

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 2

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 3

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 3

Wojna, ale i inflacja, odbijają się na perspektywach gospodarki (w oczach ankietowanych). Na razie wpływ na obecną ocenę gospodarki jest niewielki. Przyszłość widziana jest jednak głównie pesymistycznie (tu warto jednak zauważyć, że pesymizm przewija się w ankietach już od początku pandemii, niezależnie od twardych danych makroekonomicznych). Pogarszają się oczekiwane perspektywy stopy bezrobocia.

Reklama

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 4

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 4

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 5

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 5

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 6

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 6

Niepokoje dot. przyszłej sytuacji gospodarczej i wysokie ceny rzutują też na osobistą sytuację gospodarstw domowych. Kontynuowane są wzrosty odsetka osób, które deklarują, że sytuacja już się pogorszyła (to prawdopodobnie kwestia inflacji, być może poziomu stóp procentowych). Wzrósł odsetek tych, którzy spodziewają się pogorszenia sytuacji (głównie z grupy tych, którzy dotychczas oczekiwali stabilności).

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 7

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 7

Reklama

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 8

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 8

Większy odsetek gospodarstw deklaruje, że nie jest to dobry czas na ważne zakupy. Więcej procent z nich też spodziewa się wydać na nie dużo mniej niż w ostatnim roku. Konsumenci nie uciekają więc przed inflacją w zakupy (zakupy na zapas, przynajmniej w ankietowych deklaracjach), większym problemem zdaje się być wpływ cen na ogólne możliwości zakupowe -konsumentów stać na mniej dóbr w koszyku, rezygnują lub planują zrezygnować więc z części zakupów.

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 9

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 9

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 10

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 10

Wzrósł zarówno odsetek osób, które deklarują, że obecnie jest bardzo dobry czas na oszczędzanie jak i tych twierdzących, że obecnie jest bardzo niedobry czas na oszczędzanie. Tłumaczymy to sobie tym, że część osób widzi więcej problemów w pogarszających się perspektywach gospodarczych (zabezpiecza się dziś i oszczędza, być może też oszczędzanie oznacza mniej zakupów i zwracanie większej uwagi na ceny), dla innych większym problemem jest inflacja.

Reklama

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 11

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 11

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 12

Sentyment konsumentów zanurkowował. Zobacz krótki rajd po kategoriach - 12

Patrząc wyłącznie na nastroje konsumentów można by spodziewać się znacznego wyhamowania konsumpcji. Gdyby brać pod uwagę tylko konsumentów krajowych, spowolnienie spożycia gospodarstw domowych byłoby wielce prawdopodobne. Możemy jednak nie zobaczyć tego w twardych danych, a to dlatego, że do gry wchodzą wydatki uchodźców (i na uchodźców). Będą one podbijać wyniki konsumpcji w tym roku (pisaliśmy o tym w komentarzu)

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama

Czytaj dalej