• Odbierz prezent
Ruch boczny na kursie euro do liry. Wzmocnienie tureckiej waluty w dłuższym okresie?

Lira turecka (TRY) po latach zamieszania i ogromnej zmienności powoli uspokaja się. Świadczy o tym odczyt ze wskaźnika zmienności ATR, którego wartość nie jest niska, ale stabilna w przedziale ok jednej figury.

W tym roku

kilka ze swingów przyjmuje pewna powtarzalność bazującą na długości swingów o wartości 6 figur. Te odcinki zaznaczone zostały kolorem czerwonym na wykresie. Ostatnia fal wzrostowa przyjęła taka właśnie długość potwierdzając, że kurs 6.7000 jest ważny dla podaży. Być może przedwcześnie ale na poszczególnych szczytach umieściłem litery RGR, wskazują na mocno rozciągniętą w czasie formację głowy z ramionami. Aby nabrała ona realnego kształtu niezbędne jest przełamanie jej podstawy czyli linii szyi. Ten poziom został wskazany przy pomocy niebieskiej wzrostowej linii trendu.

Sugeruje to

umocnienie waluty Turcji w dłuższym okresie. Najpierw jednak podaż musi uporać się z najbliższym wsparciem czyli 6.1000. Jego przełamanie otworzy drogę do niższych wartości.

W przeciwnym wypadku należy dopuści tworzenie się ruchu bocznego, który będzie przysłowiowym wyczekiwaniem zarówno na konkretne informacje z Turcji jak i reakcje inwestorów. Ruch taki może zostać ograniczony do wsparcia 6.1000 i oporu 6.7000 pomimo, że wskaźnik Bollingera wskazuje węższy zakres ruchu ceny.

Ruch boczny na lirze - 1


Paweł Śliwa

Ekspert w Departamencie Rynków Nieregulowanych Dom Maklerski mBanku. Od 2005 r. prowadzi i organizuje szkolenia. Rynkami finansowymi zajmuje się od 1998 r., specjalizując się w Analizie Technicznej - jako teoretyk i praktyk inwestuje swoje oszczędności. Uczestnik licznych szkoleń i kursów w tym z Robertem Minerem. Założyciel i prezes Stowarzyszenia Analityków Technicznych - współpracuje ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych (Wall Street, Profesjonalny Inwestor, Akademia Tworzenia Kapitału), Fundacją Edukacji Rynku Kapitałowego i uczelniami wyższymi. Prywatnie mąż, tata i pasjonat rynków finansowych oraz samochodów terenowych.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk