Votum zajmuje się dochodzeniem roszczeń dla klientów instytucji finansowych w obszarze odszkodowań osobowych, majątkowych i klauzul abuzywnych w walutowych umowach kredytowych. W partnerstwie z Columbus Energy działa również w branży OZE.
W naszej ocenie najbardziej perspektywicznym segmentem pozostaje dynamicznie rosnący rynek dochodzenia odszkodowań od walutowych umów kredytowych. Spółka jest coraz większym beneficjentem zarówno rosnącej ilości pro-konsumenckich wyroków sądowych zapadających w toczących się postępowaniach, jak też rosnącego zainteresowania kredytobiorców frankowych dochodzeniem roszczeń po przetarciu szlaków przez pierwszą grupę klientów i ukształtowaniu się wyraźnej prokonsumenckiej linii orzeczniczej. Jednocześnie, wydaje się, że główne ryzyko dla tego segmentu, którym było wprowadzenie alternatywy w postaci ugód, istotnie zmalało, gdyż obecnie coraz większy problem dla popularyzacji takiego rozwiązania przedstawiają rosnące stopy procentowe i wyższe raty kredytów złotowych, co zmniejsza atrakcyjność przejścia na złotówki dla klientów mających kredyt walutowy. Co więcej, Votum rozpoczyna również dochodzenie roszczeń dla kredytobiorców złotowych na wybranych umowach złotowych (kredyty tzw. „starego portfela” oraz kredyty z odroczoną spłatą części należności), które obarczone są klauzulami abuzywnymi.
Podtrzymujemy naszą rekomendację fundamentalną Kupuj oraz krótkoterminową rekomendację relatywną Przeważaj dla Spółki. Nadal postrzegamy akcje Spółki jako niedowartościowane. Ostatnie wyniki zaraportowane przez Votum pokazują, że lawinowy wzrost wyroków sądowych w segmencie dochodzenia roszczeń od klauzul abuzywnych stał się na tyle istotny dla przychodów, że już bardzo wyraźnie przekłada się na bieżącą rentowność Grupy. Spodziewamy się, że dzięki dalszemu rozliczaniu przychodów z „success-fee” Grupa Votum będzie w stanie dalej poprawiać wyniki w kolejnych kwartałach tego roku i wchodzi dzięki temu na nowy, dużo wyższy poziom generowanego wyniku operacyjnego, który ze względu na już zbudowany portfel klientów jest do utrzymania w średnim okresie.