• Odbierz prezent
Recommerce – czym jest i jak się rozwija?

Jednym z ważniejszych globalnych wzrostów sprzedaży online, który był spowodowany pojawianiem się pandemii COVID-19, okazał się ogromny popyt na sprzęt elektroniczny. Zarówno lokalne jak i światowe market place’y odnotowały znaczne zainteresowanie nowymi, jak również używanymi komputerami czy urządzeniami mobilnymi. Platformy dedykowane tylko używanym produktom technologicznym, takie jak Swappa, stworzyły nową prężnie rozwijającą się branżę: recommerce.

Elektronika w Polsce

Według danych Tpay, w czasie pandemii branża elektroniki odnotowała znaczny wzrost liczby transakcji w Polsce - aż o 517%. Natomiast sama wartość obrotów wzrosła o 430%. Paweł Działak, CEO Tpay, zauważa, że zmianie ulegają przyzwyczajenia klientów: - Coraz rzadziej wybierają oni opcję płatności za zakupy przelewem, to 38% w stosunku do 43% w okresie przed pandemią. W efekcie, zauważalny jest wzrost płatności kartą płatniczą - 16% vs 12% oraz BLIKIEM - 45% vs 43%. Choć średnia wartość koszyka zmalała o 17%, to liczba transakcji pokazuje, że klienci zaczynają kupować przez internet nawet najdrobniejszy sprzęt elektroniczny oraz do głosu dochodzi nowa grupa kupujących.

Co trzecia osoba powyżej 60. roku życia zapłaciła kartą wyłącznie ze względu na pandemię. W tej grupie użytkowników płatności obsługiwanych przez Tpay, osoby 60+ stanowią 5%. Największą grupę stanowią użytkownicy w wieku 25-34 (42%) oraz 35-44 (19%). Mężczyźni to 55% wszystkich użytkowników płatności Tpay. - Sama liczba transakcji kartą, w porównaniu z kwietniem i majem 2019 r., w czasie pandemii wzrosła o 17% - dodaje Paweł Działak.

Komputer dla dziecka

Obecna sytuacja jest spowodowana nagłą transformacją pracy z biura na zdalną, a przede wszystkim nową formą nauki online. Sezon szkolny, poza kontrowersjami związanymi z powrotem do murów szkolnych, pokazał wysokie zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy dla dzieci i młodzieży. Będzie on wzrastać, ponieważ w razie zakażenia lub podniesienia liczby zachorowań w danym regionie, prawdopodobnie szkoła wróci do zdalnego nauczania.

Tempo wzrostu liczby gospodarstw domowych w Polsce posiadających komputer do tej pory nie przybierało znacznie na liczbie i wynosiło +0,4% r/r (8/10 domów w 2019 r. korzystało z komputera). Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, dotychczas z roku na rok wskaźnik ten rósł coraz wolniej ze względu na wysokie nasycenie rynku. Jednak pandemia znacznie zmieniła tą sytuację. W rodzinach wielodzietnych jeden komputer nie jest w stanie zaspokoić potrzeb wszystkich dzieci, których zajęcia odbywały się online. Efekt? Zaczynamy kupować coraz więcej używanych sprzętów aby zaoszczędzić.

Ecommerce z drugiej ręki

Rynek recommerce, zajmujący się sprzedażą używanej elektroniki, żyje i ma się dobrze zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znane na naszym gruncie Allegro czy OLX, a globalnie eBay i jeden z amerykańskich market place’ów - Swappa, zajmujący się sprzedażą używanej elektroniki, zaczyna dochodzić do głosu. Ze względu na recesję w Stanach Zjednoczonych i nadal utrzymujący się wysoki stan epidemiologiczny, internauci wybierają mniej kosztowne opcje sprzętów elektronicznych ze sprawdzonych źródeł.

Portal specjalizuje się w sprzedaży używanych tabletów, telefonów komórkowych, laptopów, a nawet abonamentów telefonicznych. Edwards, CEO Swappa, powiedział, że zaledwie dwie rzeczy dzielą jego firmę od światowych gigantów, takich jak eBay czy Craigslist. Jest to struktura opłat i bezpieczeństwo zamówień. Na Swappie sprzedający nie ponoszą żadnych opłat za wystawienie swojego sprzętu. Kupujący płaci średnio ok. 3% od wartości zamówienia, w porównaniu do opłaty na eBay wynoszącej ok. 10%.

W zakresie bezpieczeństwa, Edwards podkreśla, że Swappa zainwestowała czas i pieniądze w rozwój złożonego procesu weryfikacji i gwarancji. Potencjalny sprzedawca rejestruje się w witrynie, a następnie musi przesłać numer seryjny sprzętu, który jest sprawdzany pod kątem potencjalnych rejestrów na wypadek zarejestrowanej kradzieży. Sprzedawca musi następnie przesłać zdjęcia sprzedawanego towaru, które są uwierzytelniane przez dedykowany zespół. Dopiero po zapłaceniu sprzedawcy, transakcja jest uważana za zakończoną.

Płatności w Swappa są ograniczone do PayPal, co zdaniem Edwardsa jest zgodne z założeniami projektu. Zdolność firmy do zabezpieczania płatności i, w razie potrzeby, rozwiązywania sporów, jest kluczowy dla spółki.


Marta Zalewska

Fintech PR Manager. Od 9 lat specjalizuje się w PR i komunikacji fintechów, szeroko pojętych finansów, technologii i innowacji, m.in. dla UBS, Finiata, Ingenico, Citi Handlowy czy PKO Leasing. Współtworzyła też komunikację dla Carlsberg BPO oraz Novartis. Odpowiedzialna za media relations i komunikację ekspercką.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk