EUR:
Indeks Sentix obniżył się do -11,1 pkt. z -8,0 pkt., wbrew spodziewanej poprawie wskaźnika. Spadek indeksu wynikał przede wszystkim z pogorszenia subindeksu oczekiwań (do -13,0 pkt. z -6,0 pkt.), przy nieznacznej poprawie oceny sytuacji bieżącej (do -9,3 pkt. z -10,0 pkt.). Spadek indeksu po czterech miesiącach poprawy pokazuje, że obawy o recesję w strefie euro nie minęły na dobre (chociaż sama Prezes EBC nie przewiduje takiego scenariusza w 2023). Pogorszenie ocen wynika również z nasilenia się obaw przed inflacją, w tym przed koniecznością dalszych podwyżek stóp procentowych.
EUR:
Sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 0,3% m/m po spadku o 1,7% m/m w grudniu. W ostatnich miesiącach dynamika sprzedaży fluktuowała po obu stronach zera, jednak kierunek zmian jest jasny – sprzedaż obniża się przy spadku realnych dochodów konsumentów i jest o blisko 3% niższa niż przed wybuchem wojny i o jedynie 1,6% wyższa niż przed pandemią.
POL:
Deficyt budżetu państwa w 2022 wyniósł 12,4 mld PLN vs 29,9 mld PLN założone w ustawie. Przychodom budżetowym sprzyjała wysoka inflacja (wzrost VAT o 6,8% r/r), wysokie zyski firm (CIT: +33,9% r/r) i podwyżki płac (PIT: +7,5% r/r). Przychody z VAT i PIT wzrosły w 2022 pomimo znacznego obciążenia ze strony obniżek stawek VAT w ramach Tarcz Antyinflacyjnych oraz reformy PIT (Polski Ład). W styczniu budżet kontynuował dobry wynik – nadwyżka wyniosła 11,2 mld PLN. Szacujemy, że ze względu na koszty łagodzenia kryzysu energetycznego i obniżenia podatków w ramach Polskiego Ładu tegoroczny deficyt finansów publicznych wzrośnie do 6,0% PKB wobec ok. 3,0% PKB deficytu w 2022. Premier zapowiedział konsolidację finansów publicznych, co oznacza, że wszystkie fundusze, również obronności, mogą być częścią budżetu.
POL:
MRiPS podało, że stopa bezrobocia w lutym wyniosła 5,5% i nie zmieniła się względem stycznia, oraz była o 0,4 pp niższa niż przed rokiem. W ciągu miesiąca liczba bezrobotnych zwiększyła się o 8,5 tys., co nie wskazuje na pogorszenie warunków na rynku pracy. Kolejne dane potwierdzają nasze oczekiwania, że wzrost stopy bezrobocia w 2023, o ile nastąpi, będzie jedynie nieznaczny.
USA:
Zamówienia fabryczne w styczniu spadły o 1,6% m/m vs 1,7% (po rewizji) w grudniu. Zamówienia z wyłączeniem transportu wzrosły o 1,2% m/m po spadku w tej samej skali przed miesiącem. Zamówienia na dobra trwałe obniżyły się zgodnie z oczekiwaniami o 4,5% m/m, najsilniej od kwietnia 2020, po wzroście o 5,1% m/m w grudniu.
EUR:
Główny ekonomista, P.Lane w analizie stwierdził, że decyzje w zakresie polityki pieniężnej zależą od trzech głównych czynników: prognoz w horyzoncie do trzech lat, bieżących danych o inflacji bazowej oraz opóźnień w mechanizmie transmisji. Skupiając się na inflacji bazowej P.Lane stwierdził, że wobec zaburzeń spowodowanych pandemią oraz wojną w Ukrainie, obserwowanie jedynie „standardowej” inflacji bazowej jest niewystarczające. Należy obserwować takie miary, które uwzględniają również informacje zawarte w dynamice płac i oczekiwaniach inflacyjnych. Oprócz inflacji HICP z wyłączeniem cen energii (5,6% w lutym) i żywności, EBC monitoruje szereg miar, w tym inflację PCCI (Persistent and Common Component of Inflation) z wyłączeniem energii, która wyniosła 4,1% i której impet osłabiał się, podczas gdy pozostałe wskaźniki bazowe nie wykazują oznak hamowania, w szczególności impet inflacji towarów pozostaje mocny. P.Lane, który jest uznawany za jednego z bardziej gołębich przedstawicieli EBC, zasygnalizował, że stopy procentowe powinny być podnoszone również po posiedzeniu w marcu, choć kalibracja parametrów polityki pieniężnej będzie zależeć od napływających danych. Z kolei znajdujący się w jastrzębim skrzydle Rady Prezesów EBC R.Holzmann (Bank Austrii) stwierdził, że EBC powinien podnieść stopy procentowe o 50pb na każdym z kolejnych czterech posiedzeń, co byłoby równoznaczne z dojściem stopy depozytowej EBC do poziomu 4,5%, a refinansowej do 5,0%.
POL:
Minister finansów, M.Rzeczkowska, stwierdziła, że jest zbyt wcześnie na dyskusje o obniżkach stóp procentowych. Minister uznała dotychczasowe podwyżki oraz utrzymywanie stóp bez zmian za zasadne. W jej ocenie wzrost PKB Polski w 2023 może wynieść ok. 1%. Nowa prognoza MF ma zostać przedstawiona na przełomie kwietnia i maja wraz z publikacją Aktualizacji Programu Konwergencji.
POL:
Prezes PFR, P.Borys, poinformował, że kwota prefinansowania przez PFR projektów z Krajowego Planu Odbudowy wynosi od 15 do 20 mld PLN. Środki z KPO muszą zostać wykorzystane do 2026, co jak wskazał P.Borys oznacza, że inwestycje, które zazwyczaj wymagają ok. 4 lat na realizację, muszą rozpocząć się już teraz. Poinformował ponadto, że środki na prefinansowanie pochodzą z nadwyżek ze spłat Tarczy Finansowej.