W dniach 15-18 maja odbyła się XXII Konferencja Izby Domów Maklerskich. To najważniejsze wydarzenie polskiego rynku kapitałowego, podczas którego spotykają się instytucje i osoby kluczowe dla jego rozwoju - domy maklerskie, banki, spółki giełdowe, organy rządowe, giełda i instytucje rozliczeniowe, organizacje biznesowe i samorządowe. Celem tej dorocznej konferencji jest wspieranie rozwoju naszego rynku kapitałowego, który ma z kolei służyć eskalacji konkurencyjności polskiej gospodarki.
Polska gospodarka stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Konieczne będą wielkie inwestycje w infrastrukturę, ochronę środowiska naturalnego, przebudowę systemu opieki zdrowotnej, transformację cyfrową, w zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Środki publiczne i kredyty bankowe staną się niewystarczające. Rynek kapitałowy może pomóc w finansowaniu transformacji kluczowych sektorów gospodarki. W dobie rosnących wyzwań ekologicznych i ograniczonych zasobów naturalnych, innowacyjny i zrównoważony rozwój gospodarczy to gwarancja postępu cywilizacyjnego. Im silniejszy będzie polski rynek kapitałowy, tym skuteczniej będzie mógł służyć rozwojowi gospodarczemu kraju i budowaniu zamożności obywateli - wskazuje Waldemar Markiewicz, Prezes Izby Domów Maklerskich (konferencja.idm.com.pl).
Podczas paneli dyskusyjnych XXII konferencji IDM podnoszono kilka głównych wyzwań, przed którymi stoi polski rynek kapitałowy. Wśród największych wymieniano edukację inwestorów, nowe kanały komunikacji pomiędzy instytucjami finansowymi a inwestorami, digitalizację usług finansowych, trendy dotyczące tzw. impact investing oraz rolę kapitału PE/VC w rozwoju polskich innowacji i przedsiębiorstw.
Edukację finansową od kilku lat odmieniamy w Polsce przez różne przypadki. Działania edukacyjne podejmowane są głównie przez instytucje finansowe, które udostępniają inwestorom szkolenia, materiały edukacyjne, e-booki, traktując je najczęściej w charakterze narzędzia marketingowego. GPW podejmuje w ramach Fundacji GPW inicjatywy edukacyjne, wychodząc naprzeciw młodszym inwestorom i organizując np. rozgrywki dla studentów - Index Investment Challenge. UKNF uruchomił na początku tego roku wirtualną platformę edukacji dotyczącą finansów, skierowaną zarówno dla dorosłych, jak i dla młodzieży. Z platformą planuje trafiać do placówek licealnych w różnych częściach kraju. Edukacja finansowa nadal znajduje się jednak w miejscu, które wymaga ogromnej pracy i rozwoju, rozwiązań systemowych skierowanych równocześnie do różnych grup wiekowych. Biorąc pod uwagę, że ponad 40% Polaków, którzy nie inwestują, za główny powód wskazuje brak wiedzy w co inwestować, a taki sam odsetek wymienia strach przed stratą (raport „Polak Inwestor 2022”), widać, że edukacja nadal pozostaje żmudną pracą domową do odrobienia.
Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?