• Odbierz prezent
Prawie 250 proc. wzrost wartości zakupów produktów spożywczych online

Według danych Tpay średnia wartość e-koszyka w kategorii zakupów artykułów spożywczych wzrosła ze 105 zł do 226 zł w czasie lock downu i osiągając 239 zł w sierpniu. Restrykcje związane z pandemią zmieniły nawyki zakupowe Polaków - utrzymała się tendencja wzrostowa liczby transakcji przelewem +8% oraz BLIKIEM +43%, również po okresie lockdownu.

  • W czasie pandemii w branży spożywczej odnotowaliśmy znaczący wzrost liczby transakcji online - aż o +128 proc. Wartość obrotu również wzrosła - o +276 proc. Ta tendencja utrzymuje się również po okresie lockdownu, osiągająć 125 proc. wzrost liczby transakcji oraz 284 proc. wzrost wartości transakcji w porównaniu z okresem z początku roku. Zmiany zachowań konsumenckich - zapoczątkowane utrzymaniem bezpiecznego dystansu społecznego, przekształciły się w wygodne, codzienne rozwiązania zakupowe, komentuje Paweł Działak, Prezes Tpay - integratora płatności online.

Zmiany preferowanych form płatności

Liczba transakcji kartą płatniczą podczas lockdownu zmalała aż o 70 proc., a 45 proc. klientów ograniczyło korzystanie z gotówki podczas zakupów[1]. Według danych NBP po II kw. br. ogólna liczba operacji kartowych spadła z 1,6 mld w II kw. 2019 r. do 1,5 mld w II kw. 2020 r. W tym czasie liczba transakcji gotówkowych zmniejszyła się ze 176 mln do 122 mln, a liczba transakcji gotówkowych spadła z 1,43 mld do 1,36 mld.

W efekcie wzrosło zainteresowanie e-przelewami i płatnościami pay-by-link - o +22 proc. oraz bezdotykowymi transakcjami BLIKIEM - o +38 proc. Według danych Mastercard, 32 proc. “ubankowionych” Polaków deklaruje, że w trakcie pandemii częściej kupuje online. 25 proc. z nich zamierza utrzymać ten nawyk[2].

Nowa grupa konsumencka

Podczas lockdownu, do grupy zaznajomionej już z zakupami internetowymi, dołączyli nowi internauci. Co trzecia osoba powyżej 60. roku życia zapłaciła kartą wyłącznie ze względu na pandemię[3]. Aktywacja starszych użytkowników wpłynęła na wzrost zakupów wykonywanych z komputerów stacjonarnych[4] - aż 51 proc. robiło zakupy z komputera (47 proc. z urządzenia mobilnego, 2 proc. stanowiły transakcje wykonane z tabletu). Użytkownicy 60+ stanowili 5 proc. wszystkich osób wchodzących na panel transakcyjny Tpay. Największą grupę tworzyły osoby w wieku 25-34 (42 proc.) oraz 35-44 (19 proc.), z czego 55 proc. to mężczyźni.

Dane Tpay - okresy porównawcze:

  • przed pandemią: 01.01-15.03.2020
  • pandemia/lockdown: 16.03-31.05.2020
  • po lock down: 01.06-15.08.2020
  1. Badanie PAYBACK Opinion Poll

  2. Money.pl

  3. badanie Santander Consumer Banku, 18 maja 2020

  4. dane wewnętrzne Tpay - I i II kw. 2020 r. w okresie przed pandemią: 01.01-15.03.2020 vs 16.03 do 31.05.2020


Marta Zalewska

Fintech PR Manager. Od 9 lat specjalizuje się w PR i komunikacji fintechów, szeroko pojętych finansów, technologii i innowacji, m.in. dla UBS, Finiata, Ingenico, Citi Handlowy czy PKO Leasing. Współtworzyła też komunikację dla Carlsberg BPO oraz Novartis. Odpowiedzialna za media relations i komunikację ekspercką.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk