• Odbierz prezent
Praca zdalna obliczem przyszłości? Koronawirus zrewolucjonizował rynek pracy
Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są plusy i minusy pracy zdalnej,
  • jakich narzędzi używać by usprawnić pracę w home office,
  • czy po pandemii rynek pracy powróci do "normalności".

Praca zdalna to w dzisiejszych realiach nie tylko jedna z opcji przeciwdziałania koronawirusowi, ale w niektórych przypadkach i konieczność. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na podjęcie kroku o jaki apeluje rząd i wysyła swoich pracowników do tzw. home office. Porównanie danych sprzed pandemii z obecnymi pokazuje, że w samych Stanach Zjednoczonych od tamtej pory popularność pracy zdalnej wzrosła o 27% w przypadku 5-dniowego trybu pracy. Podobnie również jest w Europie, gdzie pełne lub częściowe lockdowny wymusiły na wielu firmach przejście w tryb pracy z domu.

Plusy i minusy pracy zdalnej

Jest wiele atutów pracy zdalnej, ale największym wśród nich, który zawsze wymieniany jest na samym początku, jest elastyczność dnia pracy. W domu nie mamy sztywnych zasad, nie pilnuje nas nikt poza naszym sumieniem i nie jest wielkim problemem by rozpocząć pracę parę godzin później, o ile te parę godzin popracujemy dłużej niż do 16. Dla wielu prywatnych spraw, które można załatwić wyłącznie w godzinach pracy, takie rozwiązanie jest idealne.

Do innych zalet zaliczana jest praca z lokalizacji innej niż dom, np. kawiarnia czy biblioteka,czas spędzany z rodziną czy zwierzątkami, którego zdecydowanie więcej jest jeśli jesteśmy na miejscu, komfort przebywania w domu, brak potrzeby przemieszczania się, obniżony poziom stresu oraz obniżone koszty utrzymania biura.

Do minusów pracy zdalnej przede wszystkim możemy zaliczyć problemy z koordynacją zespołu, samodyscypliną i skupieniem pracowników, konieczność reorganizacji procesów czy też brak odpowiedniego przygotowania technicznego firmy. Większość jednak można rozwiązać przy użyciu odpowiednich narzędzi IT.

Jakich narzędzi używać by usprawnić pracę w home office?

Praca zdalna obliczem przyszłości? Koronawirus zrewolucjonizował rynek pracy  - 1

Przeprowadzone w czerwcu 2020 r. badanie wydatków przedsiębiorców na software mający na celu poprawić jakość pracy zdalnej pokazuje wyraźny wzrost inwestowanego w nie kapitału. W jakie narzędzia wkładamy obecnie najwięcej pieniędzy? Najczęściej zaznaczanymi przez ankietowanych opcjami były te związane z łącznością internetową.

  • Narzędzia konferencyjne (67%), np.Zoom,Skype,Google Hangouts,WhatsApp czy Telegram, niezbędne do nawiązywania kontaktów biznesowych nawet na duże odległości z zagranicznymi klientami.
  • Narzędzia do pracy zbiorowej (57%), takie jak Slack, Microsoft Teams czy pakiet Google Workspace, gdzie każdy członek zespołu może mieć dostęp i zdolność edytowania tego samego pliku, a zmiany zapisywane są w realnym czasie. Pakiet Google obejmuje m.in. Zakres Google Docs, Google Sheets, Google Forms, Google Drive, gdzie można zachowywać i przesyłać sobie pliki, a także pocztę na Gmailu, Google Calendar i Google Meet, który działa podobnie do aplikacji Skype czy Zoom.
  • Narzędzia optymalizujące możliwości techniczne pracy zdalnej (52%). Przykładowo, zaliczyć do tego grona można przygotowanie zdalnego dostępu do serwera dla pracowników, żeby dostęp do niego mogli także mieć z domu czy też ustalenie przekierowania połączeń spod centrali telefonicznej na numer jednego z pracowników za pomocą IP, żeby kontakt z firmą pozostał niezmienny pomimo pustego biura.
  • Praca zdalna obliczem przyszłości? Koronawirus zrewolucjonizował rynek pracy  - 2Wysoko również plasują się inwestycje w zabezpieczenia komputerów i narzędzi, jak programy szyfrujące etc., bo aż 42% ankietowanych opowiada się za ich zakupem. Praca w domu na, często wspólnych, nie do końca zabezpieczonych łączach może bowiem być powodem wycieku poufnych informacji.

Powyższe dane pokazują zdecydowany wzrost wydatków na narzędzia łączności internetowej, ale nie bez przyczyny. To właśnie dzięki nim biznes w dzisiejszych czasach może toczyć się jak dawniej. Oczywiście, brak możliwości spotkania twarzą w twarz czy też nawiązania bliższych relacji poprzez wspólny lunch dla niektórych może być ciężkim orzechem do zgryzienia. W panującej globalnie ekonomii nie mamy jednak wyjścia – dla wielu przedsiębiorstw zmiana tego typu może sądzić o utrzymaniu się firmy i miejsc pracowników.

Przeniesienie kontaktów biznesowych do sfery online to największa zmiana jaką przyniosła pandemia. Firmy, które sprawnie poradzą sobie z przejściem na pracę zdalną będą w stanie osiągnąć więcej niż ci, którzy tego nie zrobią. Właśnie w tym okresie, kiedy niepewność goni niepewność, przedsiębiorstwa inwestujące czas i pieniądze w narzędzia łączności zdalnej budują swoją przewagę konkurencyjną.

Jednak pandemia nie będzie trwać wiecznie, a w realiach gdzie nie ma zagrożenia, doświadczenie w pozyskiwaniu kontrahentów zdobyte w tym okresie będzie niemal bezcenne. Internet na dobre zawita do firm i zastąpi wiele procesów, które do tej pory nie były zautomatyzowane. Firmy, które w tym czasie opanują wymagane kompetencje i wdrożą w ich procesy nowe narzędzia IT, zyskają przewagę nad konkurencją, która posługiwać będzie się starymi modelami komunikacji. Podobnie sytuacja może wyglądać jeśli chodzi o pracę zdalną.

Pandemia…i co potem?

Tylko 16 procent gospodarstw domowych w Polsce nie miało dostępu do Internetu w 2018 r., donosi Forbes, a od tamtej pory rozwój technologiczny i światowa sytuacja epidemiczna zmusiła wiele z nich do skorzystania z tej usługi. Większość pracowników, którzy skierowani zostają na pracę zdalną spokojnie może korzystać ze swoich sieci by wykonywać swoje obowiązki równie dobrze jak w biurze.

Badanie przeprowadzone w Australii, Kanadzie, UK i USA pokazuje, że aż 90% ankietowanych poleciłoby pracę zdalną swoim znajomym, a 84% odpowiada że jest w stanie wykonać wszystkie czynności na ich stanowiskach pracy zdalnie. W efekcie, 86% ankietowanych uznało, że praca zdalna jest przyszłością, która czeka nas nie tylko w trakcie pandemii, ale także po jej zakończeniu.

W innym badaniu, The State of Remote Work wykonanym dla Buffer, objęto już respondentów z całego świata i aż 99% z 2471 osób wyraziło chęć pracy zdalnej po ustaniu pandemii, a 95% poleciłoby taki tryb pracy znajomym.

Czy zatem praca zdalna pójdzie w odstawkę, gdy zagrożenie ze strony pandemii zniknie? Scenariusze mogą być różne. W obecnym momencie nie jesteśmy w stanie przewidzieć co będzie się działo za miesiąc, a co dopiero za rok. Jedno jest pewne – zwolenników wprowadzenia możliwości pracy zdalnej na stałe nie brakuje. Aż 9 na 10 zatrudnionych, według badań ManpowerGroup i Hrlink, chciałoby pracować zdalnie nawet w niewielkim zakresie po uspokojeniu się pandemii.


Jeśli zaś chodzi o pracodawców, są oni mniej optymistyczni do takiej metody pracy. Jednak aż 55% z ankietowanych wypowiada się pozytywnie: 2% jest za całkowitym wprowadzeniem pracy zdalnej w przyszłości, a 53% za implementacją modelu rotacyjnego, który polega na pracy w biurze np. 2 dni w tygodniu, a resztę tygodnia zdalnie, wymieniając się między pracownikami tak, aby zawsze ktoś był w biurze.

Przy tak wysokim zainteresowaniu tym typem pracy, prognozuje się, że model home office pozostanie z nami na znacznie dłużej niż do czasu załagodzenia pandemii. I choć wiele firm wróci do pracy w biurze, doświadczenia zebrane w tym okresie z pewnością przydadzą się niejednemu zespołowi.

Eksport– praca zdalna na co dzień

Jednak nie wszystkie branże spotkały się z pracą zdalną po raz pierwszy w tym roku i nie wszystkie musiały na szybko uczyć się korzystania z nowych narzędzi. Oczywiście liderem jest branża IT, która od lat pracuje zdalnie, ale w tradycyjnych branżach też jest miejsce na takie rozwiązania. Wiele działów, w tym działy eksportu, marketingu czy działy sprzedaży, praktykują zasady home office od lat.

Wszędzie tam gdzie komputer jest miejscem pracy możemy spokojnie zbudować odpowiednią infrastrukturę i kulturę pracy zdalnej. Przykładowo, w procesie outsourcingu działu eksportu, w ITRO poszukujemy potencjalnych kontrahentów dla naszych klientów, tworzymy bazy danych, projekty mailingów i kampanii marketingowych w social mediach, które wdrażane są automatycznie przez specjalne narzędzia IT, po czym telefonicznie i za pomocą innych narzędzi (np. Calendly) umawiamy spotkania online i offline. Nigdzie w tym procesie nie mamy bezpośredniego kontaktu twarzą w twarz z klientami i to dzięki takiemu trybowi pracy jesteśmy w stanie bezproblemowo przenieść się na pracę zdalną, gdy wymaga tego sytuacja.

Eksport jest dziedziną, w której przygotowanie sprawnej pracy zdalnej dla pracowników może przynieść korzyści zarówno w czasie obecnym, jak i po zakończeniu pandemii.Kompetencje nabyte teraz będą procentować również w przyszłości. Podczas spowolnienia gospodarczego, do którego ponownie zmierzamy, przyuczenie pracowników pracy z narzędziami IT ułatwi nie tylko obsługę klientów bieżących, ale także pozyskiwanie klientów w przyszłości. To właśnie na narzędziach komunikacji internetowej, szybkiej wymiany plików i pracy zbiorowej nad tym samym plikiem coraz silniej bazować będzie sfera biznesu i to właśnie na wdrożeniu tych narzędzi w życie firmy warto jest skupić się teraz.

Cyfryzacja jest dziś narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej. Tylko od nas, drodzy przedsiębiorcy, zależy czy przygotujemy swoje zespoły na te zmiany i to od nas zależy czy nasze firmy wyjdą na pozycję leadera w nowych realiach. Spowolnienie gospodarcze to czas zmiany i transformacji – to okazja do nabycia nowych umiejętności, nowych klientów i odkrycia nowych źródeł przewag konkurencyjnych. Lockdown to czas działania, to czas cyfryzacji.


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk