• Odbierz prezent
Polska to jedno z najdroższych miejsc na zakup Coca-Coli w Europie, czyli podatek cukrowy w praktyce

Coca-Cola i PepsiCo w ostatnim tygodniu przedstawiły świetne globalne wyniki sprzedaży. Odrodzenie po okresie pandemii sprzyja sprzedaży napojów gazowanych. W Polsce sprzedaż idzie gorzej ze względu na wzrost cen napojów po wprowadzeniu podatku cukrowego. Butelka Coca-Coli o objętości 1,5 litra kosztuje w Polsce około 7 zł, podczas gdy w Niemczech czy Hiszpanii można ją kupić za około 5 zł.

Od początku roku w Polsce obowiązuje podatek cukrowy,

który spowodował wzrost cen gazowanych napojów o 36 proc., to zaś wywołało spadek sprzedaży o 20 proc. r/r (dane firmy CMR za pierwsze półrocze 2021 r.) – i to pomimo fali upałów, jaka w czerwcu nawiedziła Polskę. Zwykle takie zjawiska bardzo mocno wpływają na wzrosty sprzedaży. Podatek mocno podniósł ceny produktów Coca-Coli (z 40 proc. udziałem w polskim rynku napojów gazowanych) i Pepsi (z 20 proc.). Na przykład 1,5 litrowa butelka Coca-Coli kosztuje w supermarkecie w Polsce około 7 zł (wysokość podatku dla tej butelki to około 1,50 zł).

Tymczasem w Niemczech czy Hiszpanii taką samą butelkę można kupić za nie więcej niż równowartość 5 zł,

czyli tyle ile kosztowała w Polsce przed wprowadzeniem podatku. Co istotne podatkiem cukrowym objęte są także napoje słodzone słodzikami, więc jest to właściwie podatek od napojów gazowanych, a nie stricte podatek cukrowy, jaki występuje w innych krajach. 

W Polsce sprzedaż napojów spada, ale na świecie odbija się po spadku spowodowanym pandemią

Coca-Cola i jej odwieczny rywal Pepsi przedstawiły świetne globalne wyniki za II kwartał. Coca-Cola odnotowała w drugim kwartale przychody w wysokości 10,1 mld dolarów, co oznacza wzrost o 42 proc., przebijając oczekiwania analityków o 800 mln dolarów. EPS (Zysk na akcję) wzrósł o 48 proc. do 0,61 dolara, a przychody organiczne firmy wzrosły o 38 proc.

Wzrost cen akcji Coca-Coli był w tym roku niższy niż indeksu S&P500,

dobre wyniki mogą ponownie przyciągnąć uwagę inwestorów. Postępujące zmiany stylu życia, a także pandemia, przyczyniły się do spadku przychodów spółki w ostatnich latach. W odpowiedzi rozpoczęła ona proces restrukturyzacji, którego celem jest skupienie się na sprawdzonych napojach takich jak Coca-Cola oraz i ich zdrowszych alternatywach takich jak woda, herbata czy kawa. Spółka na całym świecie, w tym w Polsce, mocno promuje napój bez cukru Coca-Cola Zero Sugar.

Także PepsiCo przebiło oczekiwania analityków

Przychody spółki w II kwartale wzrosły o 20,5 proc. r/r do 19,22 mld dolarów. EPS wyniósł natomiast 1,72 dolara, czyli 19 centów powyżej oczekiwań. Sprzedaż napojów bezalkoholowych spółki wzrosła na świecie o 21 proc. Spółka spodziewa się dalszych wzrostów, jednak wciąż występują ryzyka, związane są z kolejną falą pandemii. Może to nastąpić jeszcze podczas wakacji, czyli w okresie najwyższej sprzedaży napojów gazowanych.

 


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski jest analitykiem eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk