• Odbierz prezent
Pokolenie Z - zoomersi w giełdowym natarciu. Czego możemy się nauczyć od najmłodszych inwestorów?

Badanie rynków wzbogacone o perspektywę socjologiczną pozwala spoglądać na nie w szerszym spektrum. Sucha analiza danych to jedynie niewielki segment działalności inwestorów. Nie mniej istotne jest przyglądanie się nowym trendom, które pozwalają uchwycić mechanikę i tempo zachodzących zmian. Aby działanie to było skuteczne, konieczne jest właśnie zrozumienie różnic objawiających się w poszczególnych pokoleniach. Charakteryzują się one bowiem odmiennymi poglądami, reakcjami na poszczególne wydarzenia oraz właściwymi sobie przyzwyczajeniami. Owe specyficzne dla danych pokoleń punkty mają natomiast niebagatelny wpływ na zachowania inwestorskie. Rozumienie tych zasad pozwoli nam zachowywać się na rynkach w sposób bardziej racjonalny, a co za tym idzie poprawić nasze wyniki finansowe. Stanowi to oczywiście cel każdego z inwestorów.

Kim są zoomersi?

Pokoleniem Z, czyli popularnymi zoomersami, nazywane są osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku. Genezą wyodrębnienia tego pokolenia było podzielenie grupy millenialsów na pokolenie Y oraz Z. Socjologiczną podstawą do tej decyzji była mnogość zmian dziejących się na świecie, głównie w obszarze technologii, które w olbrzymim stopniu przekształciły społeczeństwo, sprawiając, iż ludzie rodzący się w nieodległych od siebie okresach zaczęli się od siebie różnić w coraz większym stopniu. Szczególnie widoczne stało się to właśnie wśród najmłodszych jego przedstawicieli. Z tego też powodu generację Z nazywa się także pokoleniem Internetu, cyfrowymi tubylcami, pokoleniem pilota, pokoleniem Facebooka lub po prostu post-millenialsami.

Pokolenie Z uznawane jest także za pierwszą generację globalną. Jej powstanie było możliwie dzięki wynalazkowi Internetu, który stawał się czymś absolutnie powszechnym i niemal niezbędnym do nowoczesnego życia w momencie narodzin przedstawicieli pokolenia Z. Zoomersi są zatem osobami przyzwyczajonymi do możliwości zdobywania informacji w prosty sposób za sprawą korzystania z nowoczesnych technologii. Ludzi tych uznaje się zatem za najlepiej przystosowanych do specyfiki funkcjonowania współczesnego świata.

Styl życia zoomersów różni się od tego, który preferują wcześniejsze pokolenia. Najmłodsi są zwykle mocno zainteresowani grami wideo, social mediami, zakupami online i wspomnianym już rozwojem nowych technologii. Pokolenie Z ukształtowało się bowiem w okresie jej szybkiego rozkwitu i pełnej dostępności. Według niektórych badaczy sprzyja to rozwojowi niekonwencjonalnego, nieszablonowego sposobu myślenia tej grupy. Zoomersi nie mają sobie równych w umiejętnościach związanych z wykorzystaniem nowych technologii, lecz sam ich sposób widzenia świata często mocno różni się od tego reprezentowanego przez starsze pokolenia.

Dzięki większym kompetencjom w obszarze korzystania z nowych mediów zoomersi są w stanie łatwiej zweryfikować jakość internetowych źródeł, sprawniej demaskować fake newsy, a także zdobywać potrzebne im umiejętności poprzez aktywność online. Pokolenie Z cechuje się również większą wrażliwością na wiele problemów niedostrzeganych (lub negowanych) przez pozostałą część społeczeństwa (takich jak nierówności społeczne czy nadchodząca katastrofa klimatyczna). Z drugiej jednak strony pokolenie Z, jak wykazało wiele sondaży, w tym m.in. Pew Research, jest ostrożniejsze i paradoksalnie bardziej konserwatywne, bardziej pragmatyczne, a nawet bardziej religijne oraz o wiele mniej skłonne do ryzyka i mniej rozrzutne niż millenialsi.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Oskar Nawalany

Entuzjasta kryptowalut oraz inwestycji długoterminowych, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się stosunkami gospodarczo-politycznymi oraz psychologią inwestowania.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk