Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,29-0,29%
USD / PLN3,98-0,32%
CHF / PLN4,41-0,34%
GBP / PLN5,03-0,22%
EUR / USD1,08+0,02%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe | 16:33 08 wrzesień 2022
Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2021 nowa podaż wzrosła znacznie r/r o 30%, wynosząc blisko 340 tys. m2 . Jest to wynik nieznacznie niższy od średniej z lat 2017-2020 (388 tys. m2 ). Wyższa nowa podaż w 2021 wynika częściowo z opóźnień covidowych na wielu placach budów w sektorze handlowym - z planowanych na 2020 rok 500 tys. m2 oddano do użytku zaledwie 52%.

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 1

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 1

Nowa podaż w 2021 mimo, że pod względem poziomu była zbliżona do średniej wieloletniej występowała w zupełnie innej strukturze. Parki handlowe zajęły miejsce centrów handlowych, natomiast miasta z czołowej 15 zostały zastąpione najmniejszymi miejscowościami.

W 2h21 nowa podaż wyniosła 210 tys. m2 i była wyższa o 62% niż w 2h20 oraz wyższa od średniej wieloletniej (186 tys. m2 ). Nowa podaż niemal zupełnie przeniosła się w 2h21 do miejscowości poza pierwszą 15-tkę. Natomiast początek 2022 ponownie zakończył się stosunkowo niskim poziomem nowej podaży (31 tys. m2 ).

Reklama

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 2

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 2

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 3

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 3

W perspektywie końca 2022 nowa podaż będzie koncentrować się na małych obiektach, głównie w postaci parków handlowych. Kontynuowana będzie również podaż obiektów nieuwzględnionych w statystykach poniżej 5 tys. m2 . W 2022 przewidujemy podaż na poziomie o około 100 tys. m2 niższym od 2021, z podobną koncentracją na miastach najmniejszych.

W 2023 przewidujemy dalszy spadek nowej podaży. Nadal preferowanym formatem będzie park handlowy, lecz rynek nowych inwestycji, który od dwóch lat koncentruje się na najmniejszych miastach, dosyć szybko nasyci się nowymi inwestycjami.

Sytuacja na krajowym rynku pozostaje stosunkowo dobra w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej (gdzie nowa podaż została w dużym stopniu ograniczona jeszcze przed epidemią Covid-19) oraz zbliżona do USA. Obecnie realizowane projekty w Polsce w dużym stopniu są nakierowane na handel codzienny, który w najmniejszym stopniu jest dotknięty migracją w kierunku ecommerce.

Reklama

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 4

Podaż nowych powierzchni nieruchomości handlowych: eksperci PKO przewidują dalszy spadek!   - 4

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Nieruchomości Handlowe - Analizy Nieruchomości”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama

Czytaj dalej