W 2021 nowa podaż wzrosła znacznie r/r o 30%, wynosząc blisko 340 tys. m2 . Jest to wynik nieznacznie niższy od średniej z lat 2017-2020 (388 tys. m2 ). Wyższa nowa podaż w 2021 wynika częściowo z opóźnień covidowych na wielu placach budów w sektorze handlowym - z planowanych na 2020 rok 500 tys. m2 oddano do użytku zaledwie 52%.
Nowa podaż w 2021 mimo, że pod względem poziomu była zbliżona do średniej wieloletniej występowała w zupełnie innej strukturze. Parki handlowe zajęły miejsce centrów handlowych, natomiast miasta z czołowej 15 zostały zastąpione najmniejszymi miejscowościami.
W 2h21 nowa podaż wyniosła 210 tys. m2 i była wyższa o 62% niż w 2h20 oraz wyższa od średniej wieloletniej (186 tys. m2 ). Nowa podaż niemal zupełnie przeniosła się w 2h21 do miejscowości poza pierwszą 15-tkę. Natomiast początek 2022 ponownie zakończył się stosunkowo niskim poziomem nowej podaży (31 tys. m2 ).
W perspektywie końca 2022 nowa podaż będzie koncentrować się na małych obiektach, głównie w postaci parków handlowych. Kontynuowana będzie również podaż obiektów nieuwzględnionych w statystykach poniżej 5 tys. m2 . W 2022 przewidujemy podaż na poziomie o około 100 tys. m2 niższym od 2021, z podobną koncentracją na miastach najmniejszych.
W 2023 przewidujemy dalszy spadek nowej podaży. Nadal preferowanym formatem będzie park handlowy, lecz rynek nowych inwestycji, który od dwóch lat koncentruje się na najmniejszych miastach, dosyć szybko nasyci się nowymi inwestycjami.
Sytuacja na krajowym rynku pozostaje stosunkowo dobra w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej (gdzie nowa podaż została w dużym stopniu ograniczona jeszcze przed epidemią Covid-19) oraz zbliżona do USA. Obecnie realizowane projekty w Polsce w dużym stopniu są nakierowane na handel codzienny, który w najmniejszym stopniu jest dotknięty migracją w kierunku ecommerce.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Nieruchomości Handlowe - Analizy Nieruchomości”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: